Vad vill du se i en skid och snowboardfilm?

Sjogras

Ny medlem
Jag och ett par vänner har som projektarbete att ta reda på konkreta sätt att göra en bra skidfilm. Det är ett lite flummigt projekt, men vi hoppas att folket på Freeride ska kunna ge klarhet. Fokus ligger på redigering, filmningen har vi redan gjort så det blir svårt att ändra på.

Så, hur ska man redigera? Tex;

Mycket eller lite slow motion?
Klippa i låtar och ha många olika, eller ha hela låtar men färre?
Många klipp, eller få men långa klipp?
Intervjuer, eller endast åkning?
Mycket inklippsbilder, såsom träd, miljö, bilar, cyklar? Eller ska man hålla sig till åkningen?
Mycket effekter, ljuseffekter t ex?

Ni får gärna ha dessa frågor som någon slags "mall", men kom hemskt gärna med egna förslag.

Vad vill du ha i en skidfilm?

Senast ändrad:
Ska vara lite svensk och säga att lagom av allt är bäst. HEHE

Nä, men jag gillar intervjuer. Men de ska vara personliga och inte tillgjorda.
Några långa klipp, och långa låtar, några korta. osv.
Mycket blandat och varierat. Så blir det intressant att titta på. Gärna lite oväntade inslag, innovativt ska det vara! Tänka utanför lådan osv osv.

Klipp den roligt:).
Gör inte klippen för långa.
(t ex att man inte alltid behöver visa hela inruns/landninar på typ 5-6sekunder innan och efter hoppet/railen eller vad det är du filmar)

Tänk på att "blanda" olika klipp så att det blir variation i vinklar och åkning.
Du kan gärna ha med något mer än bara åkning, men har du väldigt bra och rolig åkning så behöver du ju ha med färre klipp på annat. (det viktigaste är ju att filmen blir intressant/rolig att kolla på) ska du dock ha klipp på annat än åkning så tror jag inte att en cykel är en så bra idé :P tror hellre det i så fall är bättre att t ex ta något roligt/flummigt klipp, eller om du nu har en döseriös edit så kan det var något så estetiskt och ovanligt som t ex ett klipp på moln eller trafik på natten =D

Det som däremot är det viktigaste i en bra edit, förutom åkningen då.. är att välja en skön och bra låt som passar till typen av åkning i filmen.
!!!viktigtviktigtviktigt!!!: välj låt innan du börjar klippa filmen.., att klipp filmen först och lägga på en låt sen kan inte bli annat än dåligt.. (men detta borde man veta om man över huvud taget någon gång funderat på att göra en film)

om du har en bra låt så spela gärna den helt ut, har du inte så mycket/ eller för mycket filmmaterial att jobba med för att göra editen lika lång som låten, så kan du ju fada ut den och/eller använda flera.... men försök att inte få men allt för mycket "onödiga klipp"

effekter är ju alltid sweet men ha inte för mycket ljusflashar/dylikt... och använd faan heller inte den här orange/röda klippövergången som används i princip alla skid- och snowboardfilmer :)

Den orange/röd/gula flashen ska inte användas, den har man fått nog av! :)

Ni behöver inte skriva tips direkt, utan skriv helt enkelt hur du vill ha en skidfilm redigerad.

Bra tempo och skön musik brukar räcka!

Sen brukar inte jag orka kolla om åkningen är kass :P
Lite humor är ju najs med!

Mycket around klipp också! T.ex det är klipp från en rail ska man ha med lite hajjk å å lite sånt :)

Bra blandning mellan streetrails, puder och park.. Tycker att senaste Forumfilmen (Forum or against em) har lyckats ganska bra.

pz

humor, intervjuer, street, lite puder och för det mesta park!
ta musik som itne är använd och försöka gärna göra ett riktigt bra intro, gör att man blir mera sugen på att se filmen!

Ska ge er ett tips till eran projekt arbete.. Gör ett undersökning med hjälp av ett formulär med frågor om ämnet och be folk på freeride svara på.
Blir sjukt mkt lättare att redovisa.

Ganska mycket streetrails sen mycket park. redigera efter musiken och ett härligt intro.
tycker jag iaf

En glad låt tycker jag är bäst, helst så att det framhäver hur kul ni tycker skidåkning är ! Skidglädje slår allt

Humor, skön stämning och bra tempo! Gärna filmat med dolly. Vinkelbyten i inrun och så brukar vara snyggt. Helst inte sönderredigerat heller, man vill ju se åkningen.

Tillbaka
Topp