Vadå skidkläder i tunnelbanan?

@la_grave
Originalinlägget:

"Någon som kan förklara hur man tänker när man går runt i skidkläder eller annan sportswear innanför tullarna eller i tätorter som inte är skidorter? Skidkläder har man på berget och till/från berget. I stan har man stadskläder, eller?

Eller kör ni med surfoutfit i stan, skidkläder när ni surfar och stadskläder på berget? Sjukt fult med folk som ska visa upp sina 5000:- -skidjackor i stan. För att inte tala om skidhandskar eller vandringskängor."

Ska du gömma dig bakom teknikaliteter?

Jag gör ett nytt försök:
"Är det någon som kan förklara hur man tänker när man...sätter på sig en pösig, fluffig, röd/vit-randig skjorta när man inte är i Gränna?"

Jibberisch sa:
@la_grave
Originalinlägget:

"Någon som kan förklara hur man tänker när man går runt i skidkläder eller annan sportswear innanför tullarna eller i tätorter som inte är skidorter? Skidkläder har man på berget och till/från berget. I stan har man stadskläder, eller?

Eller kör ni med surfoutfit i stan, skidkläder när ni surfar och stadskläder på berget? Sjukt fult med folk som ska visa upp sina 5000:- -skidjackor i stan. För att inte tala om skidhandskar eller vandringskängor."

Ska du gömma dig bakom teknikaliteter?

Jag gör ett nytt försök:
"Är det någon som kan förklara hur man tänker när man...sätter på sig en pösig, fluffig, röd/vit-randig skjorta när man inte är i Gränna?"
Ser inte ett ord om "mode" i det citerade.

Angående Gränna får du väl starta en egen tråd. Hur lång tid tror du det tar om innan den når upp till sju sidor?

jackson_pop_corn.gif

@Jibberisch jag har bara smakat chailatte en gång men tyckte den var allt för söt för min smak, godis (speciellt marabou mjölkchoklad) tycker jag däremot om. Ska vara open-minded och säga att det kan vara så enkelt att jag missuppfattat chailatten, ska ge det ett nytt försök när möjlighet ges! Är bacon ett bra tillbehör för att bryta av med lite sälta? Har du tips på andra tillbehör som kan passa bra till?

I övrigt har jag inget att tillägga men utifrån er diskussion förstår jag att mode är viktigt innanför tullarna?

@Gudrunnator
Bacon är alltid ett bra tillbehör. Till Chailatte passar annars Gifflar mycket bra. Detta eftersom gifflar passar mycket bra till allt. Det skulle kunna gå att linda in gifflar i bacon för att sedan fritera det lilla kärlekspaketet. Annars vidhåller jag att Hägen Däzs jordgubbsglass funkar till allt.

Vidare är det helt okej att tycka lite si och så om Chailatten. Jag möter ofta skepsis när jag propagerar för denna fantastiska dryck. Senaste igår, på grund av inlägget ovan, mottog jag kommunikéer av olika slag som påpekade mitt flirteri med galenskap. Fast det kom ifrån en herre som envisas med att kalla sina hen-tjejkompisar för väninnor. Så jag kan inte säga att kritiken bet.

Vad gäller mode, så är jag lite mer förvirrad.

Av uppenbara orsaker. Trådskaparen har skapat en tråd om vad man ska ha på sig innanför tullarna men vägrar erkänna "mode" som en del av tråden. Hänvisar till modebloggerskor som bloggar om just, vad man ska ha på sig innanför tullarna. Samtidigt har trådskaparen en skjorta på sig som rimligen inte går att motivera om bäraren av skjortan inte arbetar inom godisindustrin i Gränna.

Men ja, jag skulle säga att du har rätt i sak. Mode är viktigt som fan innanför tullarna, men vad som är mode är tydligen lika relativt som en polkagris.

Regnet öser ner där ute och en promenerad på tio minuter till bussen plus lite därefter väntar, slänger då på mig min skaljacka. Väl på bussen får man snabbt sig dock att känna sig riktigt tappad efter läst vad mannen med tusen visdomsord har att säga i ämnet skidkläder på stan, som tycker det är bättre att man (i) förstör sin skinnjacka (ii) blir dygnsur i sin dunväst samtidigt som man försäckar den i vätan (iii) väljer den där nylon jackan som visserligen inte är ett engångsplagg i det här klimatet men likväl gör mig blöt och förskyld. Eller vänta jag åker buss, är jag då safe?!

finns ingen tunnelbana här nere men en kall och jävlig dag så drar jag gärna på mig skidjackan.
delvis för att det är skönt och delvis för att det känns som att säsongen är liiiiiiite närmre!

@Jibberisch

Ska prova baconinlindade gifflar med chailatte och glass till när jag får möjlighet. Spontant känns det som att det inte bara kommer dyka upp framför näsan på mig, men vill man ha något för man oftast vara beredd att jobba för det! Angående det här med att kalla kvinnfolk för väninnor så anser jag att det är ytterst tveksamt om man inte är av kvinnligt kön.

Kan det vara så enkelt som att trådskaparen blir avundsjuk när han ser att andra klarar av att handla bra sittande skidkläder? Kan det vara så enkelt att det är samhällets tryck (speciellt innanför tullarna) som gör att trådskaparen känner sig lite stressad när han inser att sinnet för mode inte riktigt är det han trott? Med en luftig polkagrisskjorta kommer man nog inte långt här i livet, om man inte heter Ernst Kirchsteiger förstås. Nej nu går min hjärna varm, dags att varva ner med en kanelbulle och ett glas mjölk.

Gudrunnator sa:
Kan det vara så enkelt som att trådskaparen blir avundsjuk när han ser att andra klarar av att handla bra sittande skidkläder?
Detta är nog inte något som ska skyllas på avundsjuka utan på arc'teryx kundtjänst...

Herr
@la_grave, denna tråd har nu i åratal förbryllat mitt annars så inte alls stillsamma sinne, jag söker därför svar på ett par frågor jag har och jag tror att du är människan att besvara dessa.

1. Är det så att stadskläder är estetiskt överlägsna berg/surf/vandring/forspaddling/styrkelyftar/friidrott/fotbolls-diton? Om ja, på vilket vis? Om nej, se fråga två.

2. Är det så att stadskläder är överlägsna andra kläder när det kommer till funktion? Om ja, på vilket vis?

Finns det andra anledningar får du mer än gärna ta upp dem. Det är dags att den här tråden reds ut innan chailattar och rosa handväskor tar över.

Hur förhåller du dig till pöbeln som inte har råd med en mängd olika uppsättningar kläder beroende på aktuell omgivning utan använder sig av det som de finner bäst lämpat?

Senast ändrad:
Jarle sa:
Herr
@la_grave, denna tråd har nu i åratal förbryllat mitt annars så inte alls stillsamma sinne, jag söker därför svar på ett par frågor jag har och jag tror att du är människan att besvara dessa.

1. Är det så att stadskläder är estetiskt överlägsna berg/surf/vandring/forspaddling/styrkelyftar/friidrott/fotbolls-diton? Om ja, på vilket vis? Om nej, se fråga två.
Ja. Eftersom funktionen inte till varje pris går ut över estetiken.

2. Är det så att stadskläder är överlägsna andra kläder när det kommer till funktion? Om ja, på vilket vis?
Rent estetiskt. Och i förlängningen kommunikativt.

Finns det andra anledningar får du mer än gärna ta upp dem. Det är dags att den här tråden reds ut innan chailattar och rosa handväskor tar över.
Du borde läsa tråden från början. Det gjorde jag häromdagen (Men jag förstår inte Gränna-referenserna som varit flitigt förekommande på slutet. Missade jag någon detalj?).

Hur förhåller du dig till pöbeln som inte har råd med en mängd olika uppsättningar kläder beroende på aktuell omgivning utan använder sig av det som de finner bäst lämpat?
Frågan utgår från en falsk dikotomi. Naturligtvis är det Kafka refererar till i mitt inlägg ovan mest och bäst lämpat för vistelse i tunnelbana och andra urbana miljöer medan tex skidkläder (kanske) är bäst lämpade för vistelse på snötäcka ytor med inklination.

TS har en världsuppfattning och de som skiljer sig från den anser han vara "onormala". Så han har hela livet försökt anpassa sig till majoriteten för att han söker bekräftelse och undrar hur vissa kan vara så självsäkra att de går med skidkläder på stan. Svårare än så är det inte och förmodligen är väl föräldrarna nazzar så det förklarar en del.

Bäst på psykologin.

Gudrunnator sa:
@Jibberisch

Ska prova baconinlindade gifflar med chailatte och glass till när jag får möjlighet. Spontant känns det som att det inte bara kommer dyka upp framför näsan på mig, men vill man ha något för man oftast vara beredd att jobba för det! Angående det här med att kalla kvinnfolk för väninnor så anser jag att det är ytterst tveksamt om man inte är av kvinnligt kön.

Kan det vara så enkelt som att trådskaparen blir avundsjuk när han ser att andra klarar av att handla bra sittande skidkläder? Kan det vara så enkelt att det är samhällets tryck (speciellt innanför tullarna) som gör att trådskaparen känner sig lite stressad när han inser att sinnet för mode inte riktigt är det han trott? Med en luftig polkagrisskjorta kommer man nog inte långt här i livet, om man inte heter Ernst Kirchsteiger förstås. Nej nu går min hjärna varm, dags att varva ner med en kanelbulle och ett glas mjölk.
Jag tycker det är vackert att du går in i detta med ett öppet sinne!

la_grave sa:
Jarle sa:
Herr

Ja. Eftersom funktionen inte till varje pris går ut över estetiken.

Rent estetiskt. Och i förlängningen kommunikativt.

Du borde läsa tråden från början. Det gjorde jag häromdagen (Men jag förstår inte Gränna-referenserna som varit flitigt förekommande på slutet. Missade jag någon detalj?).

Frågan utgår från en falsk dikotomi. Naturligtvis är det Kafka refererar till i mitt inlägg ovan mest och bäst lämpat för vistelse i tunnelbana och andra urbana miljöer medan tex skidkläder (kanske) är bäst lämpade för vistelse på snötäcka ytor med inklination.
På vilket sätt är stadskläder estetiskt överlägsna andra kläder? Vad kommunicerar olika slags ytterklädesval i en stad?

Det är dock ingen falsk diktomi då frågeställningen utgår från en (eller flera) teoretisk individ som av oangiven anledning inte har råd att skaffa flera uppsättningar ytterkläder utan istället väljer en, lämpad för oangiven miljö av oangiven anledning men låt säga att individen i fråga köper ett skidställ och står över stadskläder, surfkläder, vandringskläder osv. för att ha råd att maximera antalet skiddagar.

En falsk diktomi hade det varit om jag hävdat att det bara fanns stads- eller skid-kläder att välja på, att alla människor bara får välja den ena eller andra. I frågeställningen utgår vi från premisserna begränsad budget och prioritering med ett okänt resultat, för att förenkla det gav jag ett mer konkret exempel i stycket ovan.

Jag hoppas skidkläder i tunnelbanan är något som triggar poliser att begå kroppsbesiktning på bäraren nu när polisen, pga de kommande visitationszonerna, får lite friare händer att ta sig an plebs.
Sjukt kul att du väljer att själv dra uppmärksamhet till denna tråd efter 10 år, men det tackar jag för, eftersom den har bjudit mig på ett gott skratt. Och det säger jag som någon som brukar vara mer stadsklädd än genomsnittet i staden. Jag gillar snygga randsydda skor. Jag äger och använder flera rockar för olika tillfällen och väder. Jag förstår att kläder är kommunikation. Men är det snöblandat regn och jag bara skall till jobbet, så åker självklart skaljackan på. Och jag skulle aldrig drömma om att ventilera ifrågasättanden av hur någon annan klär sig. Det är riktigt oskönt.

Men som sagt också kul med någon som vill påföra andra sina sociala normer och samtidigt är så omedveten om hur socialt tveksamt det är att bete sig på det viset.

Tillbaka
Topp