Våga hoppa...

danilicious

Ny medlem
Våga hoppa...
Tja! Jag e 14 år och har åkt skidor sen jag var runt 7-8. Jag har alltid gillat att hoppa men aldrig vågat hoppa i större hopp än gupp -.- Jag vet inte varför jag inte vågar hoppa i större, har alltid bara haft problem med det. Finns det någon som kan ge mig lite tips så jag kan våga hoppa i typ små bigjumps kanske 2,5 meters platåer och sådant.

Våga hoppa...
Ett hett tips för att hetsa sig själv är att åka två pers! (Är man fler är det lätt att åka runt och tänka att "dom andra som är dutiga kan hoppa där")
Åk med någon som är lite bättre än du själv och som kör snabbt utan att stanna, satsa på att hänga påden bara.. (Ta gärna lite för lite fart i början, att landa kort i ett 3 meters hopp är ingen fara, men du kommer bli sur och satsa mer nästa gång!!)

Det är så jag brukar hetsa mig själv, tro mig det behövs! :P

Våga hoppa...
Totemann sa:
Ett hett tips för att hetsa sig själv är att åka två pers! (Är man fler är det lätt att åka runt och tänka att "dom andra som är dutiga kan hoppa där")
Åk med någon som är lite bättre än du själv och som kör snabbt utan att stanna, satsa på att hänga påden bara.. (Ta gärna lite för lite fart i början, att landa kort i ett 3 meters hopp är ingen fara, men du kommer bli sur och satsa mer nästa gång!!)

Det är så jag brukar hetsa mig själv, tro mig det behövs! :P
jag hetsar mig med att åka med några som är bättre än mig, och några som är sämre, då känner man sig inte så efter den som är bättre, för man kan alltid tänka "jag kan det ändå och det kan inte han(den sämre)" om man inte vågar testa nå eller inte klarar det:D

Våga hoppa...
Hade samma problem förra året men jag bara hoppade till slut var hur läskigt som helst hade ingen fart alls så ja kom inte i landningen men inte långt ifrån heller och efter det så bara hoppade ja mer fart å mer fart å nu denna säsongen så gåre skit bra 360 grabs å allt.Så det är bara att hoppa ja lovar det är inte farligt.Handlar bara om att våga

Våga hoppa...
Jag har också vart lite små skraj från att hoppa i parken och har mest hållt mig till hopp ute i pudret och gupp i backen. Men förra året tog jag mig i kragen och började försiktigt åka i hoppen. Så fort du kört några gånger långsamt så att du knappt hoppar så vänjer man sig rätt snabbt vid känslan och sen är det bara att succesivt öka farten tills dess att man flyyyyger :D

Det viktigaste tycker jag är att inte vänta för länge innan man hoppar så man hinner tänka igenom allt som kan gå fel för då är sannorlikheten att det faktiskt kommer gå fel! Mina bästa hopp har vart när jag spontant svängt in i parken från pisten utan att stanna och bara hoppa. Sjuk adrenalin kick och man hinner inte tala sig ur det.

Nu var det på bräda, men jag återupptog skidåkning i år och testade samma sak. Visst blev några schyssta "yardsales" men efter ett tags ihärdigt nötande blev det mycket bättre!

Lycka till!

Senast ändrad:
Våga hoppa...
åk med en i hoppet, alltså precis bakom honom. då får du rätt fart o inget kan gå fel alls! när du vet det är det bara njuta! kommer gå grymt!

Våga hoppa...
2-5 meters platå?

Gör ju inte så väldans ont att landa på platten då, så ta för lite fart några ggr..

Ta ett ställa där du spikar från, sen tar du typ 1 meters mer fart för varje gång..

Våga hoppa...
Alla är inte ämnade att hålla på med sånt har. om man inte vågar hoppa i ett litet hopp när man är 14 år så kanske man ska börja tänka om.. ledsen med de kan faktiskt vara så.

Våga hoppa...
Tipsson sa:
Alla är inte ämnade att hålla på med sånt har. om man inte vågar hoppa i ett litet hopp när man är 14 år så kanske man ska börja tänka om.. ledsen med de kan faktiskt vara så.
Man kan vara annat än en parkråtta, har en kompis som bara pumpar puder, och det är kul oxå:D

Våga hoppa...
allt handlar om att bestämma sig eller inte i början! vill du verkligen och inte tvekar innan så kmr det gå fint, du kommer att trilla. Det kommer troligen inte göra så ont och då är det bara att köra igen ;)

tveka ALDRIG och övning ger färdighet :)

Våga hoppa...
Det är väl ungefär samma sak som när man inte vågar testa ett nytt trick i ett hopp (360, backflip, pistolflip, osv..). Tänk inte, gör det bara.

Så var det för mig nu på sportlovet. Jag hade aldrig försökt 720 förut, men så frågade min bror mig i backen på väg till parken om jag inte skulle testa en 7a. Jag sa: Naeej fan, jag kommer ju dö! Så svarade han och sa; Äh, men kör bara så tar jag kort!

Vips, så körde jag och stompade den på första försöket! Glad vart jag, sen ramlade jag på hoppet direkt efter när jag skulle göra en vanlig 180 :)

Så, tänk inte på det värsta som kan hända - Tänk bara på hur skönt det skulle vara att faktiskt klara det!

Lycka till!

Våga hoppa...
säg till nån kompis att dom får slå dig 20 gånger så hårt dom pallar om du inte kör, för då gör det ju ondare att inte hoppa även om du ramlar...

Våga hoppa...
det är bara att hoppa:P sen när du har hoppat kommer du käna dig skir larvig att du väntat och tvekat så länge.
om du tänker på farten så är de ju bara att åka efter nån som hoppat ganska mycket och då vett du ju precis hur mycket fart du ska ha nästa gång;D

Våga hoppa...
Samma sak för mig..Jag e 10 år och idag skulle jag hoppa i ett hopp med 11 meters platå!! och jag faceplanta:)

Våga hoppa...
kör bara, ramlar du så har du iallafall vågat. Gör du inte illa dig mycket är det bara försöka till du klarar det.

Våga hoppa...
martindahmartin sa:
Tipsson sa:
Man kan vara annat än en parkråtta, har en kompis som bara pumpar puder, och det är kul oxå:D
Jo men om man inte vågar hoppa i ett hopp på 2m så känns ju big mountain åkning väääldigt långt bort

Våga hoppa...
Stepup sa:
martindahmartin sa:
Tipsson sa:
Jo men om man inte vågar hoppa i ett hopp på 2m så känns ju big mountain åkning väääldigt långt bort
jooo, men menade bara att man behöver inte hoppa för att ha kul:D

Våga hoppa...
martindahmartin sa:
Stepup sa:
martindahmartin sa:
Självklart kan man ha otroligt kul utan att hoppa, jag gillar själv offpist mer än att hoppa.

Våga hoppa...
Stepup sa:
martindahmartin sa:
Stepup sa:
Självklart kan man ha otroligt kul utan att hoppa, jag gillar själv offpist mer än att hoppa.
haha okej, men du har rätt tycker jag, det är svårt att bli bra i big mountain om man inte gillar höjder, men kul kan man ha ändå, iaf enligt mig:D

Våga hoppa...
Tänk inte, börja bara åka ner mot hoppet när du står där uppe i backen och när du väl har åkt iväg så känns det bättre.

Våga hoppa...
Ojoj, Jag är 13 år och det är samma sak för mig kan man väll säga. Fast jag har vågat mig på lite större hopp men bara ramlat. Hur mycket jag än testat så ramlar jag. Kanske för att jag tänker vad som ska hända om jag ramlar eller så men ska iaf upp till Åre nu på lördag Vecka 12-13. Blir väll försök på 360 iaf...Tack för alla tips ;)

Våga hoppa...
om man bara ska hoppa rakt så e de väl bara ta reda på farten o köra? haha man dör ju troligtvis inte, iaf inte i 2 metersplatåer..

Våga hoppa...
Säg till dina polare att du är bättre än vad du är. När ni ska åka får du alltså köra hoppet för att inte framstå som en myttare. Eftersom det bara handlar om ett 2.5 m hopp så ska du göra det väldigt bra för att klanta till det. :)

Våga hoppa...
Kakan123 sa:
Ta och bygg ett eget hopp, som är stort. För man bangar alldrig på hopp man byggt själv.
Håller med lite där. Bygg ett eget hopp med puderlandning som du tycker är lagom stort och vänjer dig vid det, å sen bygger du upp det mer och mer. till slut kommer du nog flyga en bra bit iaf. Har aldrig gjort så själv, men jag ska nog göra för att jag ska våga svarta hopp :P

Våga hoppa...
Om du inte vågar hoppa i ett 2 meters hopp kanske du bör överväga att inte börja alls. Som de flesta säger, bygg egna hopp så att du själv får bestämma längden på det. Tänk inte så mycket utan kör bara, det kan inte hända speciellt mycket i ett så litet hopp.

Våga hoppa...
Börja med att åka igenom hoppet ett par gånger. Ta mer och mer fart och hitta balansen. När du börjat hitta balansen kan du med fördel börja dra upp knäna, kanske göra någon enkel grab etc. Det brukar även vara bra att skjuta ifrån lite i själva uthoppet och få fram armarna framför kroppen. Kolla hur störtloppsåkarna gör på TV, så förstår du nog hur jag menar. Efter du känner dig trygg med att bara hoppa i hoppen så kan du ju börja med snurrar och såna grejer. Börja från 180 och gå vidare med 360 osv. Att landa switch är egentligen inte så svårt, det handlar mer om en mental spärr att det är otäckt att landa baklänges. De flesta Bigjumps har en hyfsat brant landning så du slår dig inte så jättemycket om du ramlar. Ett annat sätt att få känsla för att få luft är att droppa lite små hängdrivor, klippor och annat offpist. Där kan du också skotta upp en kick som du med fördel kan använda för att lära dig nya trick och ändå landa mjukt i lössnön...

Lycka till!

Tillbaka
Topp