Vågsurfing Sverige

JerkaBarnbacke

Ny medlem
Vågsurfing Sverige
Hej vart finns dom "bra" surfspotsen i Sverige? har letat runt Torö verkar ju vara ett solklart kort men vad finns mer och vad för vindar ska det vara för att platserna ska fungera? Har varit på Bali/Australien under vintern och längtar efter att kunna fortsätta åka.. Skriv alla tips på platser och vindar ni vet!

Ride the big on!!

Vågsurfing Sverige
tror knappast att du kommer få några svar här, gå in på www.kallsupen.com istället och kolla igenom alla trådar där...kan tipsa dig om att gå in på www.ytspanning.se och söka där så får du kartor o allt i ett på de mest kända surfspotsen...

surfar själv och har gjort hela vintern lite överallt så fort det erbjudits surf så släng i väg ett mail om det är nåt du undrar så ska jag försöka hjälpa dig med spots, vindriktning osv...

erik_holmblad@hotmail.com

vi kanske kan utbyta lite information eftersom jag ska till bali en månad i sommar =)

Vågsurfing Sverige
Är själv sugen på att lära mig surfa vatten i flytande form. Är Torö en bra spot att lära sig på? Fungerar min 3mm-dräkt som jag har till wakeboarden eller behöver jag en 5mm för att inte frysa ihjäl? Hur lång bräda ska jag ha som nybörjare?

Vågsurfing Sverige
Som nybörjar ska du ha en lång bärda vet dock inte mått och sånt men längre destu lättare att ställa sig upp.. med våtdräkten beror helt på. men 5mm räcker nog.

Vågsurfing Sverige
Är det någon fördel att ta med en stor vattenskoter och köra tow-in när man lär sig, eller fungerar det bara med straps?

Vågsurfing Sverige
du bör ha en bic-bräda storlek 7,0 eller större beroende på hur stor du är och om du vill lära dig i sverige. gå in på www.kallsupen.com och kolla, det finns mycket till salu just nu.

det fungerar lätt med en 3mm på sommaren men aldrig nu. jag har en 5/4 med 5mm huva, 7mm boots och 7 mm hanskar och det går utmärkt.

torö är bra ställe att börja ibland o ibland inte, beror helt på vilken vind det vart innan...också viktigt att du vet vilka regler som gäller ute i vattnet också och inte ger dig ut utan att ha nån aning om nåt...

och du som fråga om tow-in (om du nu va seriös) det finns inte ens så stora vågor i sverige och det är ofta väldigt steningt och grunt där man kör så svaret e nej. använd armarna=)

Vågsurfing Sverige
det finns massa regler...den absolut viktigaste är; droppa aldrig in på nån annan! alltså, ligger förste man och han får vågen så är det han som har företräde HELA vågen, han ska inte behöva väja för dig så att säga.
sen handlar det såklart om ömsesidig respekt och att veta lite vad man håller på med, kanske inte så smart att lägga sig i lineup där alla kör om man e nybörjare, kan vara en ide att först iakta lite och sen ta de vågor man får en liten bit från resten av gruppen...så gjorde iaf jag. det är (tyvärr) ofta så att den/de som e duktigast som tar de flesta vågorna å lägger sig så att man måste bryta sitt försök...

men som sagg, ömesidig respekt e väl det viktigaste. sen så är ofta lineup väldigt liten, undantaget e väl stenstrand på torö där man kan ligga i 30-50 pers men då är det trångt...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp