Val av allmountain skidor

Brickhead

Ny medlem
Nu står jag här med beslutsångest,

Jag är ~180cm á 65kg och försöker välja vilka skidor jag är ute efter.
Åker mestadels pist och har nu ett par i.Supershape.
Dessa vill jag ersätta / komplettera med något som faktiskt går att åka utanför pisten med.

Har åkt mycket skidor och skulle placera mig på någorlunda hög nivå.
Gillar framförallt kvicka skidor med bra isgrepp / stabilitet, är ju rätt roligt att bränna på lite ...
men vill ju som sagt kunna åka de få gånger de finns puder också.

Just nu går tankarna kring:
Blizzard Bonafire, Line Supernatural 100, Nordica Soul Rider, Völkl Mantra, Völkl Kendo

Då är frågan vilken skida?

Egna tankar:
Kendo - För smal / pistorienterad ?
Mantra - Är den som en lastbil att svänga? Tänker även på min låga vikt..

Hur är de övriga i pist?

Alla tips / åsikter uppskattas!

Hade själv liknande beslutsångest för en tid sedan. Hade ingen möjlighet att testa. Inte lätt att göra val i denna tid av oändligt informationsflöde och mängder av valmöjligheter.... Finns ju endel information i ämnet "allmountain" skida på detta forum också...

Var först inne på Line Supernatural 100 och hann redan beställa dem då det blev litet bråttom att få skidorna med på resan. Då jag väger 15kg mer än dig så började jag dock efter frenetiskt analyserande av information tvivla på att supernatural 100 skulle vara litet för mjuk/vek i hård pist och gick då in på supernatural 108 som är styvare.

Efter ytterligare funderande började jag tvivla på att 108 kanske är ett för stort hopp från min dåvarande amp ricter med 80mm midja. Åker gärna hårt i pist.. Tycker inte om att släpa flera skidor med mig på flyget. Skidan skall var allround.

Då kom Mantran med i bild. Beställde till slut Mantran och då jag inte vet om bättre så är jag super nöjd med
mitt beslut. Jag sålde mina amp ricter som jag tyckte riktigt bra om följande dag då jag kom hem från att ha testat Mantran. Jag har hittat min "one ski quiver"... åtminstone denna säsong.

Bra funderingar kring skidorna tycker jag finns på

http://blistergearreview.com/gear-reviews/2014-2015-volkl-mantra-2
http://blistergearreview.com/gear-reviews/2013-2014-blizzard-bonafide/2
http://blistergearreview.com/gear-reviews/2014-2015-line-supernatural-100

Med tanke på din vikt skulle jag kanske satsa på Line supernatural 100 eller Blizzard Bonafide.

Völkl har också modellen Bridge som ligger mitt emellan Kendo och Mantra. En mjukare skida som troligen skulle passa din vikt bra i längd 179. Det är en stor twintip på skidan så en hel del längd går bort där. Du kan inte räkna med samma isgrepp som på dina Head men det har få skidor i denna kategori. Grabben har ett par i längd 187 men han är 20 kg tyngre. Skidorna har funkat bra offpist i den 20-30 cm nysnö vi har fått idagarna här i Schweiz. Funkar även bra i pisten, han står på ordentligt, men som sagt isgreppet begränsar när det är de förutsättningarna.

Alright,

Stort tack för era bra svar! :)

Lutar nu mest mot ett par Bonafire faktiskt, då de verkar vara styvare än Supernatural och troligen passar min åkstil mera.

Ska kika lite på recensioner av på Bridge också.

Svårt detta när man inte kan provåka! :(

bootfitta sa:
Hasse_Lindborg sa:
Ingen som har nämnt Extrem P100???
Nu när tillräckligt många köpt ett par p100 så kanske hypen äntligen dör? : )
Eller för att det är bra skidor som en del människor gillar? ;) Gillar den betydligt bättre än Mantran och Nordican av ovanstående. Och P100 och Bonafire är väl mest lika varandra i flexet om jag inte missminner mig? ;)

Tillbaka
Topp