Val av allroundskidor!

jacobceder

Medlem
Val av allroundskidor!
Efter en vecka i Tinges har jag bestämt mig för att köpa ett par nya skidor. Jag är 184, väger 71 kg. Åker offpist när det erbjuds men det blir även ganska mkt tid i pisten samt lite parkåkning(landar inte baklänges). Åker med fart i både korta och långa skärande svängar.

Jag söker alltså en allround skida som är bra på det mesta. Midjan bör ligga på över 80mm och svängradien får inte överskrida 20m. Skidan måste vara relativt fartstabil.

De skidor jag tittat på:
Head Mojo 80
Head Monster 82
Scott Mission
Scott p3
Salomon Teneighty Foil
Rossingol Bandit B3
K2 Public Enemy

Jag skulle gärna vilja få kommentarer av personer som testat skidorna. Det kanske finns andra modeller som är mer lämpliga.

Tacksam för hjälp!

Val av allroundskidor!
public enemy är svaret på det du söker! kör dock på dörra årets modellmen det är verkligen en skida som har allt det du vill ha!

Val av allroundskidor!
Säger samma som gizmokvack... Public enemy är en väldigt allround skida. Den ända svagheten för dig som säger åker fort så kan det bli lite fladdrigt, men leta efter en styvare skida än K2n om du ser det som ett stort problem.

Annars är det inte någon stor skillnad på årsmodellerna...

Jag själv kör på den nya public enemy.

Val av allroundskidor!
Yes! Public Enemy.. helt underbar skida.. funkar bra överallt o i alla lägen måste ja säga..
jag kör skälv me den o tycker att den är underbar.. har alla egenskaperna du efterfrågade..

All makt åt Tengil, vår befriare

Val av allroundskidor!
Jag måste säga Head Monster 82. Sandwichkonstruktion dvs man bygger lager på en träkärna samma som en raceskida. Det gör att man få skidan mjukare längsled och grymt vridstyv. Skidan blir då mer följsam och lättåkt men har samtidigt ett väldigt bra kantgrepp. Jag har åkt den i all typ av terräng och är helnöjd. Har även åkt en del på M88 men M82 är bättre i pist. Alltid lite kompromisser när man väljer en allroundskida. Kolla Stadium. Dom har sänkt dom med 50%. Lycka till...

Val av allroundskidor!
Jag köpte ett par Foil till den här säsongen och är grymt nöjd. Det känns som en stabil skida som funkar överallt. Annars lägger jag min röst på P3. Det är också en stabil twintip som är gjord för mer än bara park (eller åtminstone kapabel för mer än bara park).

Har Foilen i 182, och jag blev förvånad över hur bra den greppar hård pist trots sin 87-midja. I love it.

Val av allroundskidor!
Jag bor i malmö så det är Stadium här nere. För några dagar sedan var jag inne på Stadium, Triangeln och dom hade ett par som kostade 3 499:-. 172 cm med Tyrolia bindning. Rek. pris ligger runt 7 500-
8 000:- så det är nog ett klipp.

Val av allroundskidor!
Hur mkt sämre är twintippskidor (p3, teneighty, public enemy, mojo 80) i pist jämfört med "vanliga" friåkningsskidor. Eftersom ja tycker ja tillbringar så pass lite tid i parken är det kankske mindre bra att köpa en parkskida?

Val av allroundskidor!
De flest twintips som inte är så feta är ju oftast inriktade på parkåkning, vilket då förmodligen ger lite mjukare skidor som inte är lika vridstyva och fartstabila. En twintipskida har också kortare effective edge än en vanlig skida, vilket kan kompenseras med att gå upp en storlek i längd.

Sen finns det några undantag bland parskidorna som funkar riktigt bra som allroundskidor och åker på duktigt även i och utanför pist. T ex, Teneight Foil, Scott P3 (som vad jag förstår är så gott som samma skida som Aztec, förutom riktigt twintip) och Nordica Ignition. Alla dom tre känns om riktigt bra alternativ för en skida som är kul överallt.

Jag tänkte ungefär som du när jag skulle köpa skidor, men bestämde mig ändå för Foil och jag är riktigt nöjd.

Val av allroundskidor!
Tja

Rekommenderar K2 Apache recon enligt din åkningsbeskrivning.
Motivering (tidigare inlägg från mig den 19/2):

"Provade skidorna för några veckor sedan under olika snöförhållanden.
Först vid mkt isiga förhållanden i pist och sedan i snö/lösnö mestadels i pist men även utanför.
Skidan rekommenderades tillsammans med ett par Head Monster utav en mycket duktig skidåkare som de bästa allroundskidorna för tillfället för en avancerad åkare (detta finns det säkert olika åsikter om).
Under mitt första åk kände jag direkt att detta är den bästa skidan jag någonsin provat.
Jag satsade stenhårt direkt med en aggressiv åkning med carvingsvängar och blev rikligt belönad av skidorna som gick som på räls utan det minsta "fladder" eller "felskär" i den isiga pisten.
I snabb åkning behövde jag inte ens planera åkningen för att minimera risken för misstag.
Bara åka på och köra i full fart. Härligt!
Jag kunde bara konstatera att det inte finns något dåligt underlag för dessa skidor.
Nästkommande natt snöade det och under följande dag fick vi tillfälle att prova skidorna i snö/ lössnö. Fungerade helt perfekt. Kunde bara konstatera att det går att köra för fullt och njuta i fulla drag med dessa skidor även när underlaget växlar mellan lite snö och mycket snö med skillnader på upp till 30 cm. Trodde inte att det skiljer så mycket på skidor som det verkligen gör.
Jag kan varmt rekommendera denna skida. Har precis fått hem ett par med ett par Marker M14 bindningar som beställts via nätet från Conrad (rekommenderas).

Sammanfattning: Snabb och trygg som mammas famn, kantgrepp som en skridsko och lekfull som ett barn.

Hoppas att du får en möjlighet till att prova skidorna och jämföra.
Tror det är svårt att hitta den skida som passar bäst om man inte testar och bildar sig en egen uppfattning.

Val av allroundskidor!
om det mest blir offpist och pist och park nån gång ibland är völkl karma ett mycket bra val - förutsatt att du inte slarvar med att köra ben på gymmet.

har kört på 1080 foil förra säsongen men karma utklassar den lätt med bättre kantgrepp, livlighet, stabilitet, bättre flyt i lössnö osv.

tro inte på vad kidsen säger om k2 pe - det är mer en parkskida och den har ett i det närmast obefintligt isgrepp (har testat den).

OBS!

oavsett vilken skida du väljer - ge fan i mittmontering om du ska ha skidan som allroundskida.

Val av allroundskidor!
Tycker att du ska köpa ett par rossignol s5 ( scratch bc wrs, brigade) Har kommit med lika olika namn genom åren men är fortfarande samma skida. Är lika lång och väger lika mycket som dej och hade ungefär samma förutsättningar när jag va i alperna i år. Grymt rolig skida i pisten att ladda stora svängar med. Bra flyt i offpist och kul att hoppa med när vikten är relativt låg. Kolla recensioner här på freeride, bara posetivt! Kan verkligen rekommendera denna skida!

Tillbaka
Topp