Val av flex på pistpjäxor

Xponent

Medlem
Hej!

Till detta år skall jag byta utrustning och har bestämt mig för vilka skidor jag skall ha. Är nästan på det klara vilka pjäxor jag skall ha men tvekar vad det gäller vilken flex jag skall välja. Jag har försökt hitta rekommendationstabeller eller liknande råd för att få stöd vid valet av pjäxa, utan framgång.

Mina tidigare pjäxor hade flex på 100 vilka jag kombinerade med ett par pistskidor med smalare midja. I högre farter upplevde jag dem sladdriga (gällde både skidor och pjäxor). Pjäxorna var Head Vector 100 och Skidorna Head Icon TT 20 TI 163 cm.

De skidor jag skall köpa är Völk RTM 84 Uvo och tanken är att jag skall kunna åka relativt snabbt och aggressivt i olika förhållanden i brantare backar. Så jag strävar gärna efter känslan att ha kontroll över skidorna. Men hur skall jag veta vad som är lämplig flex på nya pjäxorna? Vilka faktorer påverkar det valet?

Det var många frågor och lite information.
Hur mycket väger du, och vilka pjäxor har du tittat på?

Det är ju rätt enkla grejer du åkt på tidigare, så det mesta blir ju ett rejält uppköp. Det viktigaste är att dom nya pjäxorna sitter bra på just dina fötter.
Flextal är tyvärr inget vetenskapligt mått. Det varierar mellan tillverkare och ibland även mellan modeller. En Atomic Rt Cs 130 och en Atomic Tracker 130 flexar inte lika hårt eller på samma sätt trots att det är pjäxor från samma år och bygger på samma läst. Dess två fick agera exempel då jag testat båda.

Jag anser dessutom att hur pjäxorna flexar är minst lika viktigt som hur hårt flexet är. En tredelad pjäxa flexar inte på samma sätt som en vanlig tvådelad som i sin tur inte flexar som en raceplug.

Jag har tittat på Fischer Progressor Vacuum. Jag har dock inte provat dem än. Jag väger 75 kg. Jag är hyggligt stark i benen. Har inte missat många benpass de senaste två åren. Har i år tänkt att anlita privatlärare för att utveckla min teknik, så jag vill inte ha något som jag "växer ur" för snart.

Ja, det var enkel utrustning som jag hade tidigare. Den har nog hängt med för länge. Samtidigt har den varit ok de dagar man glidit med familjen i de blåa backarna.

OHellsing sa:
Flextal är tyvärr inget vetenskapligt mått. Det varierar mellan tillverkare och ibland även mellan modeller.
Det varierar till och med beroende på individuell passform. En för stor eller för liten pjäxa av identisk modell kommer inte att flexa likadant.
Bara ännu en orsak till att inte stirra sig blind på siffror.

Flex är viktigt.
Många åker runt med för styva pjäxor vilket, även om det känns stabilt, leder till att det blir svårt att utvecklas.
Jag skulle rekommendera "110flex" och eller en tredelad pjäxa där du kan byta tungan och därmed styva/mjuka pjäxan vid behov.

fwiw
/r

rabbit sa:
Flex är viktigt.
Många åker runt med för styva pjäxor vilket, även om det känns stabilt, leder till att det blir svårt att utvecklas.
Jag skulle rekommendera "110flex" och eller en tredelad pjäxa där du kan byta tungan och därmed styva/mjuka pjäxan vid behov.

/r
Bra synpunkt. Nej jag vill ju verkligen inte att utrustningen skall hämma utvecklingen. Det är lite av vitsen med byte av utrustning. Men även för att åkningen skall bli rolig och att det skall bli stabilare i högre hastigheter. Jag är ju ingen expert utan ´snarare medelsvensson vad det gäller tekniken.

Kan pjäxans flex påverka komforten sett över hela dagen? Är det stor skillnad på en styvare pjäxa efter 9 timmars åkning under en dag?

Xponent sa:
Kan pjäxans flex påverka komforten sett över hela dagen?
Ja. Både för mjukt och för hårt blir obekvämt över tid.
Dock så är, IMHO, det vanligaste komfortproblemet en för stor pjäxa med en tjock och svampig innersko, som känns bra i butiken, och ett försök att korrigera detta genom att dra åt spännena vilket i sin tur deformerar den för stora pjäxan runt den för stora innerskon.

Xponent sa:
Är det stor skillnad på en styvare pjäxa efter 9 timmars åkning under en dag?
Liite osäker på vad denna frågan egentligen "fiskar efter"?
Flexangivelsen i pjäxan är ju en sorts angivelse på flex framåt i åkriktningen. Pjäxor stödjer ju bakåt och åt sidorna också och detta stödet används ju i kombination med flexet i åkriktningen.

Nedanstående bild är tänkt att illustrera problem med ramp/delta men fungerar även som illustration av för hård/mjuk pjäxflex.
B1 är en väldigt vanlig position i backarna, ofta ganska statisk, och jag tror dess 'popularitet' beror på att folk åker med för styva pjäxor. (CM=Center of Mass)

Xponent sa:
rabbit sa:
Flex är viktigt.

/r
Bra synpunkt. Nej jag vill ju verkligen inte att utrustningen skall hämma utvecklingen. Det är lite av vitsen med byte av utrustning. Men även för att åkningen skall bli rolig och att det skall bli stabilare i högre hastigheter. Jag är ju ingen expert utan ´snarare medelsvensson vad det gäller tekniken.

Kan pjäxans flex påverka komforten sett över hela dagen? Är det stor skillnad på en styvare pjäxa efter 9 timmars åkning under en dag?
Själva flexen påverkar inte komforten. Vissa egenskaper som ofta kommer med styvare pjäxor kan påverka komforten, men även en korrekt tillpassad race-pjäxa i rätt storlek är bekväm nog att ha på sig hela dagen.
Jag rekommenderar inte att du köper en racepjäxa, om inte formen på dina fötter kräver det.

Vad det gäller flex på moderna friåkningspjäxor så är i princip alla så pass mjuka framåt att även väldigt lätta personer inte har några problem att flexa en sådann pjäxa. De enda personer där jag rekommenderar mjuka pjäxor är utifall man är klart oatletisk.

rabbit sa:
Xponent sa:
Det jag fiskade efter är om det finns komfortmässiga aspekter att ta hänsyn till vid val av pjäxans flex. I detta fall om en styvare pjäxa blir jobbig att använda hela dagen.

bootfitta sa:
Vad det gäller flex på moderna friåkningspjäxor så är i princip alla så pass mjuka framåt att även väldigt lätta personer inte har några problem att flexa en sådann pjäxa. De enda personer där jag rekommenderar mjuka pjäxor är utifall man är klart oatletisk.
Menar du att som i mitt fall att de pjäxor jag tittat på, Fischer Progressor Vacuum Full Fit, fungerar med flex 130 för min del? Eller kan det finnas risk att jag inte kan få till tekniken med så pass styva pjäxor?

Xponent sa:
rabbit sa:
Xponent sa:
Det jag fiskade efter är om det finns komfortmässiga aspekter att ta hänsyn till vid val av pjäxans flex. I detta fall om en styvare pjäxa blir jobbig att använda hela dagen.
Jag citerar bootfitta som svar på den:
bootfitta sa:
Själva flexen påverkar inte komforten. Vissa egenskaper som ofta kommer med styvare pjäxor kan påverka komforten, men även en korrekt tillpassad race-pjäxa i rätt storlek är bekväm nog att ha på sig hela dagen.
+1

men;
bootfitta sa:
Vad det gäller flex på moderna friåkningspjäxor så är i princip alla så pass mjuka framåt att även väldigt lätta personer inte har några problem att flexa en sådann pjäxa
Det finns nog ingen bra statistik på hur många som åker med optimalt, individanpassat, flex men jag vill påstå att ovanstående uttalande inte på något vis stöds av observation.
Jag har dock svårt att att påvisa någon form av vetenskaplig rigiditet i mina observationer. :)

fwiw
/r

Senast ändrad:
Xponent sa:
Jag väger 75 kg. Jag är hyggligt stark i benen. Har inte missat många benpass de senaste två åren. Har i år tänkt att anlita privatlärare för att utveckla min teknik, så jag vill inte ha något som jag "växer ur" för snart.
De allra flesta pjäxor med överlappande skal kan faktiskt göras mjukare i flexen. Inte lika dramatiskt som att byta till en mjuk flextunga på en tredelad pjäxa och förändringen är permanent.

Anledningen till att jag säger detta är att om en motiverad, vältränad åkare med ambitioner som ämnar ställa sig under den analyserande blicken av en kompetent instruktör skulle, efter analys, råka ha lite för styva pjäxor så går det att fixa hos en kompetent bootfitter.
Till skillnad från t.ex för mjuka eller för stora pjäxor.

lycka till med pjäxköp.

-snö
/r

Hej!

Jag tänkte återkoppla hur det gått för min del med nya pjäxor.

Jag köpte till slut Fischer RC4 110 Vacuum Full Fit. Jag valde flex 110 med tanke på vad rabbit skrev om att utveckling kan hindras av en pjäxa med för högt flexvärde. Hur blev resultatet då? Jag valde att forma pjäxan med relativt högt tryck och därmed få en ganska tight passform. Efter att ha tagit hem pjäxorna och de skulle testas insåg (trodde) jag att jag gjort ett misstag. Det var riktigt trånga - för trånga. Men när jag väl använde dem i backen upplevde jag dem inte trånga längre, dock var de svåra att få på och av. Det skall nämnas att jag även har en gjuten sula som gör det besvärligare att få dem på och av. Passformen gjorde att de inte upplevdes som obekväma trots många timmars användning per dag. Jag upplevde dem inte heller som för mjuka. Flex 130 hade blivit för styva för mig tror jag. Detta tror jag beror på den tighta passformen, det finns ingen större rörelsemån mer än det som beror på pjäxans flex. Skillnaden mot mina tidigare var stor trots en skillnad på endast 10 i flexvärde.

För att sammanfatta det hela så tror jag att jag prickade in precis det jag var ute efter. Så jag får tacka er som gett mig vägledning i frågan. Tack!

Xponent sa:
Jag valde flex 110 med tanke på vad rabbit skrev om att utveckling kan hindras av en pjäxa med för högt flexvärde. Hur blev resultatet då?
Jag måste erkänna att jag nästan sket på mig när jag läste det där. :)
Uh, Oh!, Tänkte jag...

Att man aldrig sett någon åka eller ens mött dom öppnar ju, tyvärr, upp dörrarna på vid gavel för att det kan bli fel.
Det är ju alltid svårt med generella goda råd, hur välgrundade och välmenande dom än är.

Skitkul att det blev bra. :)
Kul med återkoppling.

hoppas du får en fortsatt bra vinter.

-snö
/r

Tillbaka
Topp