Kan nån (typ Putte då) mer exakt och kanske även med lite teknikinblandning reda ut vad det är som gör att en DSLR skulle vara så mycket långsammare än en vanlig SLR?
Trots att jag har rätt bra koll på läget kan jag inte förstå varför det skulle vara så. Skulle nästan kunna dra till med att det INTE är så. Eller i varje fall inte i den usträckningen som Putte menar i alla fall. En sak kan man ju fastställa i alla fall. Ingen vettig digitalkamera jag sett, klämt på eller läst om passar in detta citat:
"Även om man antgligen kan träna in att trycka av 0.5 sekunder innan bilden ska börja tas..."
0.5 sekunder, herregud, det är ju skitlänge. Ingen DSLR har i närheten av sån shutterlag. För det är väl det du avser eller? Shutter Lag? Eller är det sekvenstagningsfrekvensen? Läser dina inlägg igen och tolkar det igen så att det är tiden från tryck till att bilden registreras du menar. Shutter lag alltså.
Om du vill ha med AF-tiden i värdet förstår jag inte riktigt vart du vill komma. Det är ju självklart att det tar tid för glaslinser att flytta sig. Jag förutsätter att det inte är den tiden du avser, för den skiljer ju mycket med olika objektiv, USM osv. Om fokuseringstiden skiljer sig från analoga kameror vet jag inte, men som sagt, det är inte det detta inlägg gäller hoppas jag.
________
Shutter lagen alltså..
Efter vad jag förstått laddas ccd:ns celler från inkommande fotoner i samma ögonblick som spegeln blottar den för inkommande ljus. Ingen fördröjning där. Så då måste ju fördröjningen (den påstådda) ligga i mekaniken och elektroniken som styr knapp och spegel. Jag trodde detta fungerade som på en analog kamera, men jag kanske misstar mig.
Som lite referens tänkte jag att jag skulle kika lite på dpreview.com för att få lite värden på shutter lags. Jag vet sen tidigare att dessa tider upptagits i avsnitten "Timings and Sizes". Kikade först på recensionen av Canon 10D, men kunde inte hitta nåt värde. Nähä.. Vidare till D60. Likadant. Ingen Shutter Lag. Vad nu...? Slutligen fick jag gå tillbaka till D30 för att kolla upp saken. Det tedde sig ju lite underligt att en, i alla fall enligt Putte, så viktig parameter utelämnats av en så seriös testare som Phil Askey. På enklare kameror, tex Canons A-serie, vet jag att jag läst värden som <0.1, alltså mindre än 10 hundradelar. I D30:s review hittar jag följande textrader:
http://www.dpreview.com/reviews/canond30/page10.asp )
Betänk att detta gäller D30. Man kan alltså anta att fördröjningen här är en BRA bit under 0.10s. Snarare ner mot nån/några enstaka hundradel/ar. Annars skulle han väl inte använda orden "very very very fast". Man kan anta att D60, som den uppgradering den innebar, var ännu snabbare. I alla fall i det avseendet. De sex megapixlarna kanske slöade ner den på andra områden, men säkert mer i skrivtider och liknande. Som ovan nämnts tas Shutterlag inte upp i D60:ns review. "Pointless". Sen läser jag om 10D:
"shorter viewfinder blackout and shutter release lag", vilket är i jämförelse med D60.
Slutsatsen är att Shutter-Lagen på moderna budget-DSLR-kameror är någon eller möjligen några få hundradelar av en sekund.
Var ligger då den fördröjning ni upplever? Är den verkligen existerande eller är det helt simpelt en myt? Eller är det andra timingtider i hanteringen som är störande? Har jag missuppfattat saken helt?
Jag har av ekonomiska skäl ej än någon erfarenhet av digitala systemkameror så bitte försätt mig i visdom.