Val av Kamera

NilsForsberg

Ny medlem
Val av Kamera
Har bestämt mig för att börja fotta lite mer seriöst. Har bara lite problem med valet av kamera. Jag vill ha en digital system kamera med bra bildkvalitet (runt 5 mgp) och mycket zoom (ca 7x optisk zoom). Har tittat lite på Nikon coolpix 5700 och Minolta Dimage 7i.

När man fottar skidåkning vill man ha bra kvalitet på objekt i rörelse och därför undrar jag om någon här på freeride har erfarenhet av någon av dessa kameror i fottning av skidåkare.

Sen är förstås frågan om det är növändigt med digital kamera.... Vad tycker ni?

Mvh
Nisse

Val av Kamera
Dagens digitalkameror må ha nått långt, men då du kanske, någon gång i framtiden tagit ditt livs bild, dyker för dig snart skillnaden mellan 2 Mb JPEG och ett negativ upp. Som jag ser det har du i detta läge helt andra möjligheter om du använt ett kvalitativt fysiskt lagringsmedia, gärna då negativ av mellanformat (6x6cm).

Val av Kamera
Jag har själv både en Minolta Dynax 7 (SLR 35 mm) och en Minolta Dimage 7i, och kvaliteten är överlägsen med Dynax 7:an. För skidfoto skulle jag aldrig använda en digitalkamera som Dimage 7i, om det inte var panik.
Vanliga systemkameror har både optiken, snabbheten i autofocusen och flexibiliteten i valet av slutare och bländare, på sin sida.

Min rekommendation är att du antingen köper en svindyr digitalkamera (30 000,- och uppåt) om du vill ha en riktigt bra skidfotokamera, eller så köper du en vanlig systemkamera 35 mm. för en tredjedel av priset och framkallar bilderna på CD istället. Och som tidigare inlägg också påpekat - ett negativ är betydligt mer flexibelt vad gäller förstoringar än en 5M-pixelbild från tex Dimage 7i.

Missförstå mig rätt - Dimagen är en kanonkamera, men vill du ta semiproffsbilder på rörliga motiv så är du lite fel ute. Där är vanliga "analoga" kameror överlägsna (såvida du inte lägger ut 30 000.- eller mer på en proffsdigitalkamera).

//Jonas.

Val av Kamera
Att kalla 7i och CP5700 för systemkameror är väl att ta i. Jag vill att utbytbart objektiv på ett standardhus ska rymmas i den definitionen.
Canon D30 eller D60 börjar ju komma ner på intressanta prisnivåer. D30 har jag sett för runt 10000.

Hade jag 10 lapp att lägga på en kamera skulle ja ju inte kasta bort dom på en 7i om jag för samma pengar skulle kunna få en D30...

Val av Kamera
Om du inte ska ta action-bilder så funkar d30, men även den är lite för långsam för att du ska få en riktigt bra koppling mellan pekfingret och vad kameran fångar!

Skaffa en diascanner så får du bättre bilder med en vanlig APS kamera än med en digitalkamera för runt tio lök.

Jag är själv Canon freak, och vill du ha en bra nybörjar kamera så kan alltid välja någon av deras instegsmodeller.

Min första systemkamera var en helmanuell historia, det underlättar helt klart för att få grepp om slutartider, bländare, över och under exponeringar osv. Men det funkar helt klart att lära sig med en som har automatik.

Om du har gott om flis så skulle jag föreslå Canon Eos 30 eller 33 som båda ligger i semiproffsklassen. Fundrar själv på en 30 då den är nästan lika vass som en 3.

Jo och fördelen med att välja ett märke är att man kan byta upp sitt hus sen och behålla gluggar, filter och annat krafs man investerat en massa dineros i.

Förslag är också att gå en fotokurs, som antagligen ger mer än en dyr kamera!

Val av Kamera
Det är absolut INTE dumt att köpa en digitalkamera. Men det är svårare att ta bra actionbilder med en digitalkamera än en analog kamera.

Sen är det billigare med framkallning på digitalkamera, eftersom du bara jackar in den i datorn (eller ett minneskort eller nåt), emedans du pyntar pengar för varje film du framkallar.

Men det är fortfarande så att absolut bäst kvalitet får du med en analog kamera. Och det även om du vill jobba med bilderna digitalt. MPixel är ju ett kul utryck... jag har 4000DPI X&Y på min scanner, det innebär ca 21,5 Megapixel när jag scannar en DIA.

Jag får inte slut på batterier, minneskort eller behöver oroa mig extremt mycket för att slutare mm blir för kallt.
Jag har råd att ha ett extrahus när jag är iväg OM (gud förbjude) mitt ordinarie hus skulle krasha.

Men sen har jag med en digitalkamera också. Just nu har jag ingen, men det lär bli nåt litet som man kan ha i fickan igen. Som inte är för dyrt och som tar bra webb-bilder.

Säg så här jag fotade en del med D1 förra året och blev faktiskt inte särskilt imponerad. Därav så köpte jag en ny diascanner för ca 10` och lite nya gluggar och annat skoj till min systemkamera, jag har fortfarande inte gjort av med vad en D1 skulle kostat och kan fota grymma bilder.

Men visst, framkallningskostnaden finns där som ett otäckt spöke. Och jag har inte räknat på hur många meter film jag kör upp per år och som jag skulle spara på att tjacka en digitalkamera av promodell... Men aldrig en med fast zoom, det ska vara en "riktig" kamera isåfall...

Val av Kamera
Har fotat en hel skidbilder med min Coolpix 4500. Det är en kompakt kamera med 4 mpixel, och 4x optisk zoom. Kameran har mycket stora inställningsmöjligheter.

Kameran är hyfsat snabb, och om man låter kameran ställa in focus genom att trycka ner avtryckaren halvvägs innan åkaren kommer, tas bilden mer eller mindre momentant när man trycker av.

Möjlighet till seriebildtagning finns, och i högsta upplösningen får man typ 5 bilder i serie i ungefär 1,5 fps (bilder per sekund). Detta är dock på tok för lite för att "följa" en åkare.

Batteriet livslängd har aldrig varit något problem. Ser man bara till att ha det fullladdat på morgonen räcker det till typ 60 bilder en kall (-20) dag. En nackdelen jag har märkt med att fota när det är så kallt är att händerna blir så in helv-te kalla ;)

Jag är klart nöjd men min digitalkamera, att kunna granska bilden direkt är guld värt när man är lite utav en nybörjare.

Men, var beredd på att kanske en bild av 10 är nåt du vill visa för andra, men det spelar ju ingen roll, för det är gratis att fota med en digitalkamera!

Bra sida med digitalkameror:
http://www.cyberphoto.se

Val av Kamera
Systemkamerornas kamera: Nikon f5.
Jag vet inte riktigt vad den kostar men runt 15 för ett nytrt hus så den kostar ju ett par spänn men vill man ha det bästa så kostar det lite!
Annars så är ju Nikon f100 med ett vertikalgrepp att fundera på jag vet inte vad den kostar heller men kolla på: www.scandinavianphoto.com dom har allt man kan behöva för att fotografera.

Val av Kamera
Jag har både en F90 och en D100 och de passar ju bra i skidbacken båda två.
D100 tycker jag är tillräckligt snabb för att ta sprtbilder, kombinerat med 18-35 zoomen är den riktigt trevlig.

Visst är F90 snabbare och så, men det är sällan det är så bra väder och man har en så bra scanner att man kan krama ur mer än 6M pixel ur mina dior..., Jag ser rätt snabbt korn och annat skit om jag kommer upp över 10M pixel..

Skibum putte kan ju lägga upp några 21 Mpixel bilder så skall vi se vad det blir för kvalite... Men de klart en 10kkr scanner då kanske det fungerar!

Fördelen med digitalkamera är att man slipper scanna, slipper damm och hårstrån och färgjusteringar... (Det är nog bland det tråkigaste som finns att scanna bilder, typ i närheten av att baka pepparkakor)

Lite bildexempel från vinterns Akkatur och Majtur (obs ej justerade och i orginalstorlek)

Telisbild: http://www.fafnerengineering.com/div/d100/akka03-34.JPG
Krachbild: http://www.fafnerengineering.com/div/d100/akka03-40.JPG
Kvällsbild med upplättningsblixt: http://www.fafnerengineering.com/div/d100/akka03-48.JPG
Telis igen: http://www.fafnerengineering.com/div/d100/vassi03-01.JPG
Topptur: http://www.fafnerengineering.com/div/d100/vassi03-03.JPG
Sovande Drottningen: http://www.fafnerengineering.com/div/d100/vassi03-04.JPG

Så se själva...

Val av Kamera
-20 grader en hel dag... jupp... säkert ;-) Skulle gärna ha ett sånt batteripack... Om du har kameran innanför jackan och inte fotar mer än tre bilder då?

Vad gäller högupplösta bilder så är det fortfarande så att en digitalkamera är SLÖ i jämförelse med en SLR, men jag anser att var och en får välja själv. Jag la ut mina tankar om det här och tack och lov så är det folk som tycker annorlunda.

Var själv i vintras med om att en av amatörfotograferna som var och hälsade på i Schweiz klagade på att jag körde för fort, så hans kamera inte han med :-) Han fick många bilder med yrande snö men ingen Putte... Å andra sidan så kunde han ju bränna 300 bilder utan att behöva lipa över framkallninskostnaden...

Dock så tycker jag och dom flesta fotografer som jag jobbat med att analogt ger bättre resultat än fasta zoomar och långsamma digitalkameror...

Jag orkade inte ladda ner bilderna eftersom det aldrig är intressant med en så stor bild i webbsammanhang. Och är man ute efter att fota för webben så är det ju bara att plocka fram DV kameran så får man lagom stora bilder och kan grabba precis den frame man vill...

Val av Kamera
OK, jag överdrev kanske lite, men jag har aldrig störts av att batteriet tagit slut alltför snabbt. Och visst, min kamera är rätt liten att den får plats i fickan...

Val av Kamera
Självklart ger fasta brännvidder och systemkameror bättre bilder än en liten digitalkamera med en sunkig zoom. Men om man har råd att inhandla en bra digital systemkamera är skillnanderna ganska små.

Putte ladda upp en 20 Mpixel bild så får man se, jag tycker jag bara får korn och annat skumt när jag scannar, vad kör du för film och objektiv om du får ut 20 Mpixel från filmen från småbild?

Se tex här F90:an dia och diascanner (2900x2000 5.8M pixel)
http://www.fafnerengineering.com/freeriding/ripa.jpg

Redan då ser man nån mystisk rastrering som ofta beror på kornen i filmen eller en kombination (moare) av kornens storlek och dialäsarens upplösning.
För djupare diskussion ang detta se http://www.normankoren.com/Tutorials/MTF7.html

Se en vetenskaplig jämförelse på: http://www.uschold.com/pdf/Report SLR Public 09.02 N.pdf

Val av Kamera
Fast jag är nog inte med på Mpixel hystering, det var mer det jag ville åt på 21Mpixel.

För att få ner kornigheten så får du använda runt 50 ISO, men du kommer fortfarande att få rastering. Du förstorar ju upp bilden till en nivå som gör i jämförelse är att trycka upp ett frimärke i a3 format (har inte räknat på det, men det blir ganska stort iaf)...

Vad jag är ute efter är att en digital kamera inte slår hur snabbt en SLR kamera plockar ner bilden på dia. Du kan inte ta bilder on-demand. När du trycker ner avtryckaren så får du en fördröjning på ett helt annat sätt än med en mekano/optisk lösning.

En digital kamera i klass med D1 (som ju ändå räknas som en av den värsta på marknaden fortfarande) är långsammare än ett EOS500 hus, vad gäller att fånga bilden i ögonblicket.

Om jag ska fota ett stilleben så kan jag använda en digitalkamera, eller om jag har många reshots och vill kunna bildbehandla ett flertal bilder... Men om det gäller "one shot or nothing" så är det bara SLR som gäller... En digitalkamera har alldeles för hög felprocent.

Även om man antgligen kan träna in att trycka av 0.5 sekunder innan bilden ska börja tas...

Sen att digitalt zooma bilden, ja det förstör såväl skärpedjup som upplösning, men det är ju en helt annan historia... Samma problem uppstår ju med digital zoom och DV kameror.

Val av Kamera
Kan nån (typ Putte då) mer exakt och kanske även med lite teknikinblandning reda ut vad det är som gör att en DSLR skulle vara så mycket långsammare än en vanlig SLR?

Trots att jag har rätt bra koll på läget kan jag inte förstå varför det skulle vara så. Skulle nästan kunna dra till med att det INTE är så. Eller i varje fall inte i den usträckningen som Putte menar i alla fall. En sak kan man ju fastställa i alla fall. Ingen vettig digitalkamera jag sett, klämt på eller läst om passar in detta citat:

"Även om man antgligen kan träna in att trycka av 0.5 sekunder innan bilden ska börja tas..."

0.5 sekunder, herregud, det är ju skitlänge. Ingen DSLR har i närheten av sån shutterlag. För det är väl det du avser eller? Shutter Lag? Eller är det sekvenstagningsfrekvensen? Läser dina inlägg igen och tolkar det igen så att det är tiden från tryck till att bilden registreras du menar. Shutter lag alltså.

Om du vill ha med AF-tiden i värdet förstår jag inte riktigt vart du vill komma. Det är ju självklart att det tar tid för glaslinser att flytta sig. Jag förutsätter att det inte är den tiden du avser, för den skiljer ju mycket med olika objektiv, USM osv. Om fokuseringstiden skiljer sig från analoga kameror vet jag inte, men som sagt, det är inte det detta inlägg gäller hoppas jag.
________

Shutter lagen alltså..

Efter vad jag förstått laddas ccd:ns celler från inkommande fotoner i samma ögonblick som spegeln blottar den för inkommande ljus. Ingen fördröjning där. Så då måste ju fördröjningen (den påstådda) ligga i mekaniken och elektroniken som styr knapp och spegel. Jag trodde detta fungerade som på en analog kamera, men jag kanske misstar mig.

Som lite referens tänkte jag att jag skulle kika lite på dpreview.com för att få lite värden på shutter lags. Jag vet sen tidigare att dessa tider upptagits i avsnitten "Timings and Sizes". Kikade först på recensionen av Canon 10D, men kunde inte hitta nåt värde. Nähä.. Vidare till D60. Likadant. Ingen Shutter Lag. Vad nu...? Slutligen fick jag gå tillbaka till D30 för att kolla upp saken. Det tedde sig ju lite underligt att en, i alla fall enligt Putte, så viktig parameter utelämnats av en så seriös testare som Phil Askey. På enklare kameror, tex Canons A-serie, vet jag att jag läst värden som <0.1, alltså mindre än 10 hundradelar. I D30:s review hittar jag följande textrader:

"Shutter Release Lag: Virtually Instant*

*This really was virtually instant, it`s probably more down to your reaction time than the camera. Attempting to time shutter release lag was pointless on the D30, it`s very very very fast."

( http://www.dpreview.com/reviews/canond30/page10.asp )

Betänk att detta gäller D30. Man kan alltså anta att fördröjningen här är en BRA bit under 0.10s. Snarare ner mot nån/några enstaka hundradel/ar. Annars skulle han väl inte använda orden "very very very fast". Man kan anta att D60, som den uppgradering den innebar, var ännu snabbare. I alla fall i det avseendet. De sex megapixlarna kanske slöade ner den på andra områden, men säkert mer i skrivtider och liknande. Som ovan nämnts tas Shutterlag inte upp i D60:ns review. "Pointless". Sen läser jag om 10D:
"shorter viewfinder blackout and shutter release lag", vilket är i jämförelse med D60.

Slutsatsen är att Shutter-Lagen på moderna budget-DSLR-kameror är någon eller möjligen några få hundradelar av en sekund.

Var ligger då den fördröjning ni upplever? Är den verkligen existerande eller är det helt simpelt en myt? Eller är det andra timingtider i hanteringen som är störande? Har jag missuppfattat saken helt?

Jag har av ekonomiska skäl ej än någon erfarenhet av digitala systemkameror så bitte försätt mig i visdom.

Val av Kamera
vad du än köper, glöm inte bort att jämföra priser på pricerunner.. det kan sparas tusenlappar! jag lovar..
www.pricerunner.com

Val av Kamera
Det jag säger om D1 och andra "D"SLR kameror är vad jag ansett i jämförelse när jag varit ute och plåtat med dom. Som du beskriver det så har jag fel...

Vilket jag aldrig skulle gå med ;-)

Men å andra sidan så ska du tjacka en D1 så ligger den på närmare 70` + moms... Så det är ju lite skillnad mellan den och en 1v + scanner för 10`...

Mellanklass digitalkameror har jag knappt fotat med och dom kanske har genomgått nån typ av extrem revolution sen sist...

Jag personligen kommer inte att gå över till digitala kameror förräns 1d kvalitet är nere i ca 5` kronor... Det är vad ett eos33 hus kostar, och jag tycker dom är ungefär jämförbara i vad du får för pengarna...

Men som sagt, det är inga exakta sanningar och jag varken ork eller lust att sitta och leta tekniska specar i manualer på vad som gäller... Jag skulle kunna prata med dom på Canon som lånade ut 1d`n till mig, men är osäker på att man får några verkliga sanningar av dom då det är dom som tillverkar kameran!

Val av Kamera
Ok.
Jag stirrar inte i första på 1D när jag full av habegär dreglar över dessa digitala maskiner, utan är mer inriktad på modellerna riktade mot vanliga konsumenter som Canon 10D, D30, D60, Fuji S2 och Nikon D100. Om sanningen ska fram kanske det är mer prylen än fotomaskinen jag är ute efter... Vet inte riktigt, får rannsaka mitt inre.

Eftersom det går att hitta ett begagnat D30-hus för under 10` och ett D60 för ... mer, känns det ändå hyffsat rimligt att i alla fall överväga ett köp. Jag kommer inte komma till skott som min studentekonomi ser ut nu förstås, det är fastslaget.

Men, att ha SNABBHETEN från tryck till bild som främsta argument mot vetifan om det håller. Känns taget ur luften.

Val av Kamera
Det är igentligen det enda argument som jag har annat än när man makro eller porträttfotograferar , men då föredrar jag mellanformat ;-) För att dra vidare på MPixel svängen då *garvar*

Tillbaka
Topp