Val av ort, Zermatt, Val d'Isere eller St. Anton. Tacksam för tips!

• Trådstartare Trådstartare JSA
  • Start datum Start datum

JSA

Ny medlem
Vi är ett par grabbar (30+) som skall iväg en vecka i år, Februari/Mars.

Det viktigaste är skidåkningen...

Förra vintern var vi i Val Thorens och vill i år också till en snösäker och hyfsat stor ort. Nackdelen vi såg med Val Thorens var liftköerna! Så i år väljer vi just nu mellan Zermatt, Val d'Isere eller St. Anton.

Är det någon som har bra koll på folkmängden i lift/pist (offpist) i dessa orter och kan rekomendera något. Eller har andra tips på resmål?

Tacksam för tips!

1 veckas semester för bra skidåkning skulle jag rekommendera iscghl bor i Österrike men åker i både Österrike och Schweiz väldigt fint ställe med ett stort system och utmärkt skidåkning med lagom liftköer.

Jag har bara varit i Val d'Isere av de orterna du nämner så jag kan tyvärr inte jämföra. När du åker i frankrike kan det vara värt att kolla upp sportlovsveckorna. Vi brukar åka dit v-10 och då har det aldrig varit irriterande mycket köer. Så länge man håller sig uppe i systemet har jag aldrig upplevt nån direkt trängsel. Sen blir det självklart rejält uppkört och en jäkla massa folk nere vid byn, men där vill du inte vara ändå. Som by är den ganska överlägsen Val Thorens. Val Thorens är byggt som en skidanläggning och Val d'Isere är en by på riktigt. En stor fördel är också att det finns både skog och högterräng att åka i så det finns nånstans att ta vägen även om det blåser eller snöar.

Spenderade förra säsongen i st.anton och kan säga att åkningen är bra, vet inte vad ni kommer åka för typ av skidåkning, pist eller off pist men området erbjuder båda delar. Pisterna är bra preparerade men som på alla orter blir det väldigt uppkört på eftermiddagen.. Prickar ni in en bra vecka kan ni få sjukt bra åkning, tar er till stuben och åk där! Inte mycket folk alls och väligt bra terräng för off-pist-åkning, orkar ni traska lite kan ni riiiiktigt bra åkning. Därifrån kan ni ta er till langenskogen också som rankas väldigt högt bland världens skogsåk, haft mina bästa åk där.

Var i Zermatt för 4 år sen och det systemet är grymt, riktigt grymt. Köper ni liftkort så ni kan åka till cervinia också så får ni både glassig åkning i solen men ni kan också välja att åka lössnö på zermattsidan.. Försök ta er upp till gornergrat, inte lika mycket folk som i övriga systemet och där får ni säkert fina orörda svängar också. Hög höjd = snösäkert. Grymt fin by också!

Båda orterna ovanför går före ischgl om jag får säga mitt..

Jag skulle rekommendera Zermatt, lite dyrare men fan så bättre

Jag tycker zermatt brukar ha rätt rejäla köer upp till klein matterhorn. En dàlig dag kan det ta 2 timmar upp. Brukar jämföra det med hintertux där der tar ca 26 min fràn botten till toppen.

Jag föredrar nog anton eller valdisere, bäst snö vinner dà bàda har àkning :-)

Senast ändrad:
Tack för alla tips! Skall definitivt kolla Iscghl lite!

Kan ju förtydliga med att vi är 2 st. snowboardåkare som älskar offpist (inte den extremaste offpisten). Och 2 st. skidåkare som åker ett par repor i pudret och fort i pisten. Alla 4 är bra åkare, men inte proffs! ;)

En mysig by och vackra omgivningar och bra mat är självklart också ett stort plus!
Nattliv får gärna finnas för nån kväll (och helst då inte bara ställen för dem som är 18-23)!

Blackriverpaint sa:
Jag tycker zermatt brukar ha rätt rejäla köer upp till klein matterhorn. En dàlig dag kan det ta 2 timmar upp. Brukar jämföra det med hintertux där der tar ca 26 min fràn botten till toppen.

Jag hade fått uppfattningen att Zermatt var ett ställe med lite köande! Är det fler som anser att det är mycket liftköer i Zermatt?

Haj haj,

StAnton borde väl gå bort direkt, då du bland annat undrar över folkmängden i offpisten.. Kanske även Valdi av samma skäl, men är lite osäkrare där.

Dock, du vill ha en snösäker ort, med bra åkning pist/offpist, mysig by, och inte alltför mkt folk i vägen.
Då föreslår jag La Plagne. Mitt emellan Val Thorens och Valdi, och sammanlänkat med Les Arcs. Hög åkhöjd, gigantiskt system med bra pister, och definitivt glesare mellan folk i offpisten. Byarna, som är 10 till antalet, är dock inte alltför mysiga. Undantaget heter Champagny och ligger lite lägre än de övriga, ca 1250 möh.
Offpisten är för övrigt fantastisk, det finns hur mkt som helst, och några av de stora åken slutar lite högre upp i Champagny-dalen.

https://www.freeride.se/skidorter/la-plagne/

Mina 5 cent.....

JSA sa:
Blackriverpaint sa:

Jag hade fått uppfattningen att Zermatt var ett ställe med lite köande! Är det fler som anser att det är mycket liftköer i Zermatt?
Jag glömde nämna det men det var faktiskt riktigt lång kö upp till klein matterhorn när vi var där, vi kan ha prickat in en helt fel vecka, vad vet jag.. Men det tog ett tag att komma upp till klein matterhorn, ca 1,5 timme men väl där uppe i systemet var det inga köer alls..

Zermatt: Uppfarten till Klein Matterhorn är omgjord. Numera åker man ägglift hela vägen till Trockner Steg sen en gondol till Klein Matterhorn. Dvs, det går lite fortare, men jag har inte testat hur mycket vid högsäsong..

Senast ändrad:
Under förra säsongen när jag var i Zermatt hade vi max 7 dagar på hela säsongen som det var riktigt mycket folk. 4 av de 7 dagarna var under jul och nyår, när det är riktig högsäsong och packat med folk.

gnilk sa:
Zermatt: Uppfarten till Klein Matterhorn är omgjord. Numera åker man ägglift hela vägen till Trockner Steg sen en gondol till Klein Matterhorn. Dvs, det går lite fortare, men jag har inte testat hur mycket vid högsäsong..
Från Trockener Steg upp till Klein Matterhorn är det väl samma gamla gondol som har tjänstgjort i många år nu? Det planeras en ny kabin där men det är väl i framtiden??? Eller är det nytt redan nu???
När jag var där i januari var det som vanligt kö till Klein Matterhornkabinen. Tror inte att den nya äggliften gör ngn skillnad vad gäller köer till Klein Matterhornkabinen egentligen. Den gör naturligtvis att det är bekvämare att ta sig till Trockener Steg. Kabinen från Furi till Trockener Steg går väl för övrigt fortfarande?
Vill man enbart komma över till Cerviniasidan finns det två ankarliftar (sic) från Trockener Steg till Plateau Rosa.
Annars är liftsystemet i Zermatt modernt och förnämligt.
Det planeras också en hel del förbättringar.

Tja!

Har bara varit i Val d'Isere och St. Anton. Personligen tycker jag att Val d'Isere har ett bättre system med fler valmöjligheter. Här finns ju allt... När jag var i St. Anton tog vi bussen till vår konungs gamla håla Lech. Där fann vi GRYM offpiståkning... En galen bussresa på ca 30 minuter dit har jag för mig...

MEN som sagt vilken ort som helst är värdelös om man prickar fel vecka och givetvis tvärtom. Jag var nere två år i rad i Val d'Isere och lärde känna guiderna lite. Detta finns det egentligen absolut inga belägg bakom förutom deras erfarenhet då. Men dom sa att runt vecka 5-7 brukar det falla mest snö. Därefter (ca 5 år sedan) har vi alltid åkt v.6 och vi har faktiskt alltid (förutom ett år i Chaminix) haft riktigt tur med snön... Kanske finns det en sanning bakom det ändå... Men för att vara på säkra sidan med liftköer, hoppa sportlovsveckorna (precis som Pillard säger). Vi har aldrig haft några problem med köer...

/Adam

Med tanke på att ni ska ta några repor utanför pist och snabba (!) åk i pisten, vill jag rekommendera Val T av de tre du nämner. Det gör jag med anledning till att jag inte varit där och inte planerar att åka dit i närtid! :-)
Jag vill ju ha både snö och liv i behåll, så här har du det första ärliga svaret! hehe

Har bara varit i Zermatt av de nämnda skidorterna (4 året i rad) och kan varmt rekommendera det. Finns gott om varierad åkning och ett stort system så man kan anpassa dagen efter väder och humör. Bra pister finner man i Cervinia (fördel med stabilt väder, blir taxi hem annars) Schwarze skogen är väldigt lavinfarligt men om man prickar in en bra vecka kan man finna lite säker åkning där också. Om det har snöat bra kan man bege sig till Stockhorn där dem har opreparerade nedfarter = bra offpist med liftåkning. Det är även så gott som folktomt då allt folk befinner sig i pisterna. Enda nackdelen är att vid riktigt tungt snöfall har de stängt området för alla som inte har guide med sig.
Angående liftköer; Det kan bli ganska mycket folk nere vid dalstationerna. Hela sunnega och sittliften i Cornergrat är riktiga fällor, fullt i pisterna och köer i liftarna. Det finns dock en teknik för Cornergrat liften och det är att ta yttervarvet, går betydligt fortare än att försöka ta sig fram på insidan (kön svänger höger.)
Sunnega är en bra avslutning på dagen, man kan ta liften upp till Rothorn och få några bra off pist åk i slutet på dagen för att sedan ta sig ned för backe nr. 4 till Olympia och sitta på soldäck med en bira och kolla på alla enorma laviner som går av på andra sidan dalen (iaf om man åker runt sportlovet då det börjat bli varmare)

Angånde liften upp till Klein Matterhorn; bara man är uppe tidigt på morgonen och ser till att ta första äggliften upp till Trockener så skall det inte vara något problem. Äggliften tar ca 35-40minuter och sedan tar man första kabinen till klein. Eller så tar man några riktigt schysta piståk på glaciären (sittliften höger om kabinen till klein) och väntar tills köerna lugnat ned sig. Dem backarna är grymma en solig morgon, nypreparerade med mjuk manchester. Bra uppvärming på dagen.

Finns säkert mycket negativ men jag kan inte komma på något, mer än alla köer och folk i sunnega, dock har jag turen att åka med en bekant som varje år i 25 år tillbringat jul, nyår och diverse ströveckor i Zermatt. (gifte sig till och med där nere) så man behöver inte tänka så mycket, bara ta rygg så fixar han allt. Han har även ganska stor koll på vart man kan åka i offpisten (hittar alltid puder), så ett tips är att, som vanligt, fråga i receptionen vart all bra åkning är dagen till ära.

//RsQ

Senast ändrad:
Som någon skrev ovan så är det ett fett tips om man vill undvika köer är att helt undvika hela februari. Även de mindre orterna får mängder av franska sportlovslediga turister. Skillnaden är enorm mot övriga veckor!

Snödjup

Tillbaka
Topp