Val av pistskidor

erkiperki

Ny medlem
Val av pistskidor
Vad tror ni om dom här skidorna för mig? Jag åker väldigt bra och behöver ett par styva skidor som inte fladdrar. Jag gillar att svänga ganska långa och smala svängar brukar köra mest i svarta backar men när jag är med familjen blir det mest röda backar. Jag väger 60 kilo och är 176 cm lång. Jag åker bara på pist och dom här var dom ända som var bara pist. Om ni har en annan hemsida som är bra kan ni gärna länka den.

http://buy-ski.glisshop.co.uk/pack_...rail_rc4_z12_powerrail-40790-40789-40787.html

http://buy-ski.glisshop.co.uk/pack_ski/fischer/rc4_superior_rc_rc4_z11_powerrail-52040.html

Val av pistskidor
Har kört mycket med olika modeller av RC4 och det är väldigt fina skidor. Till det priset i första länken känns det osannolikt att du kommer att ångra dig.

Samtidigt vill jag bara säga att för egen del har jag gett upp så smala skidor. Så snart det blir det minsta uppkört i backen blir lite bredare skidor med lite rocker väldigt mycket bättre. Själv har jag som smalaste skidor numera ett par Völkl Mantra på 95mm. Om jag skulle köpa några för endast pist skulle Völkl RTM 85 ligga väldigt högt på listan.

Val av pistskidor
Är det Völkls RTM 84 du menar för jag kan inte hitta RTM 85. Tyvärr ligger RTM 84 utanför min min budget. Så det blir nog inte dom. Jag gillar skarpt Blizzard och Fischer, men vet inte vilken av dom jag ska välja. . Jg har ingen erfarenhet av Fischer men dom känns väldigt bra. Mina Blizzard magnum körda jag på 2 säsonger och tycke dom var otroliga, min pappa testade dom några gåpnger när vi vart och åkt skidor och han tyckte dom var grymma.

Hur dåligt blir det när dom är smala? Spelar det jätte stor roll eller blir lite skillnad så att man klarar sig? Vad händer om man kör med skidor som har smal midja och det är uppkört?

Jag tror jag hade dom här skidorna http://www.blizzard-ski.com/int/products/detail/product/show/magnum-73-iq.html
men kraschade och knäckte en skida förjävla synd för dom var otroligt bra.

Val av pistskidor
erkiperki sa:
Hur dåligt blir det när dom är smala? Spelar det jätte stor roll eller blir lite skillnad så att man klarar sig? Vad händer om man kör med skidor som har smal midja och det är uppkört?
Du har väl antagligen åkt en del uppkörd pist redan om du har hunnit bli en bra åkare. Med mer bredd går det lite lugnare genom vallar o.d. men man förlorar lite av den där sista isskärpan. Generellt.
Har du trivts på pistskidor kommer du nog att fortsätta göra det. Vill du ha mer allround-egenskaper ( =vinna mer än du förlorar), sök i kategorin frontside.

Val av pistskidor
erkiperki sa:
Är det Völkls RTM 84 du menar för jag kan inte hitta RTM 85.
Yes, skrev fel. Fantastisk skida.

erkiperki sa:
Håller med PhatFred och lägger till lite. När det blir mycket vallar tar pjäxan snabbt i snön. I extremfallet släpper ytterskidan helt, man får en "boot-out". För min del blir det en psykologisk katastrof. Jag slutar lita på skidorna när det blir uppkört och då rasar hela åkningen ihop.

Kollade lite på Blizzard Magnum och detta är ju lite mer av nya tidens front-side, med något större bredd och lite tip- och tail-rocker. Fischer RC4 är en traditionell tävlingsskida. Jag är inte säker på att du kommer att gilla den.

På site:n du hänvisade till finns ju t.ex.
http://buy-ski.glisshop.co.uk/pack_..._90mm_black_white_teal-49802-49798-47764.html

Den är mycket närmare dina Blizzard. Nu har jag inte testat just RTM 74, och det är tydligen påtagliga skillnader mellan 74 & 84. Förmodligen blir du mycket nöjd, inte minst till det extremt bra priset. Köp inte enklare bindning än Griffon.

Om du vill söka vidare i tester etc efter något som påminner om dina Blizzard så sök på fronside / all mountain med midjebredd på 72-78, med åtminstone tip-rocker och kanske lite tail-rocker.

Val av pistskidor
Inte testat, och vågar bara säga att det är rätt typ av skida.

Finns kanske någon annan som kan fylla i här.

Senast ändrad:
Val av pistskidor
Jag är rätt säker på Blizzards skida. (den andra länken jag skickade i mitt förra medelande)

Tack så hemskt mycket för din hjälp!

Val av pistskidor
Jag tycker inte du ska snöa in dig för mycket på ett visst märke! Jag jobbar som skidlärare på idrefjäll och i vintras hade jag bara bestämt mig för att köpa ett par head magnum. det är en bra skida som jag kände passade mig. tills jag åkte på den.. testade de flesta värstingar völk racetiger/atomics tävlingsskida bland annat. det slutade med att jag köpte nordica dobberman pro. Aldrig haft en tanke på att köpa nordica förut men det var bannemig den skönaste skidan jag åkt på, så passa på om du kan att åka på skidtest eller liknaden och testa vad du vill ha!

Val av pistskidor
Har också provat den. En av de skönaste skidor jag åkt på.

Skulle ändå inte välja en så smal skida som enda skida, även om jag bara åkte pist. Svårt att hitta Nordican till riktigt lågt pris också.

Val av pistskidor
Antagligen ... "Bindings is not included". Men kontrollera vad de hamnar på hem till dig med frakt, tull och moms. Import från USA kan bli ganska dyrt i slutänden.

/MM

Val av pistskidor
Det har jag koll på jag handlar mycket från utlandet. JAg ville ha utan bindningar då jag har ett par. Men tack ändå :)

Senast ändrad:
Val av pistskidor
Men ... Blizzard Magnum IQ 7.4 är väl inte en bindning utan en skida? Och Blizzards IQ är ju en form av railsystem för anpassade bindningar. Dvs. en bindning med IQ system går inte att skruva fast på en "flat" skida som den du länkar till.

/MM

Val av pistskidor
Jag har ett par Blizzard Maagnum IQ 7.4 som jag knäckte i vintras, kan man lossa på railsystemet och sätta den på den skidan jag länkade?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp