Val av skida, pjäxa och bindning? (Randoné)

frejjsan

Ny medlem
Hoj!

Håller på att leta ny utrustning. Och skulle behöva lite tips och råd, jag är jävligt dålig på detta med olika skidor och bindningar och allt vad det innebär. Har fram tills nu kört ett par Völkl AC1 som telisar med Scarapa T2, vilket inte var något jag rekomenderar. Annars kör jag en Duret Free Monoski med ett par Koflash -74. =)

Det jag är ute efter är ett par allround skidor för pist, off pist, is, drop, hopp och allt annat. De skall ha randonébindningar. Helt enkelt något som funkar lite var stans. Då förhoppningen är att jag skall kunna gå mycket på tur med grejerna.

Jag är 175 cm och väger in på 70 pannor. Är väl relativt bra på att åka, dock ingen extremåkare alls.

Det jag kikat lite på är följande:
Skidor: Dynastar Mythic Rider (177)
Bindningar: Dynafit ST 10.
Pjäxor: Dynafit Titan.

Några funderingar kring dessa:
Angående skidorna, hur kul är det att köra puder med dessa, de är ju ganska smala? (122-88-110)

Angående bindningarna, blev jag ej helt på det klara med vad Dynafit ST 10 är anpassad för (självklart touring men hur hårt man kan köra med dem) när jag läste denna tråd: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=58386&p=3
Kollade först på Duke och Baron men de verkar inte hålla ihop? https://www.freeride.se/prylar/bindningar/2008/marker/the-duke.html . Men det är kanske baserat på någon form av extremåkar-stil?

Pjäxorna, där har jag egentligen ingen aning vad som skulle passa skidorna, men det bör ju vara dynafit eller någon Scarpa modell om de skall fungera med ST 10.
Hur bra skulle Titan fungera i pist, märker man enorm skillnad mot alpinpjäxor?

Jag får ge mer info om det är något ni undrar över.

Du har ju läst "Fetingar och Dynafit tråden" där du hittar det mesta i ämnet, men jag kan komplettera med mina högst personliga erfarenheter efter två veckors blandad körning i fjällen.

Skidor:
Jag har ett par K2 Hardside i 181 cm som ligger på midjemått 98 mm. De fungerar mycket bra vid turåkningen och känns smidiga i de flesta situationer. Jag har inte i någon situation upplevt dem som för breda. Vid utförsåkning uppför de sig exemplariskt och är lättkörda både i pist och utanför. Framförallt går de riktigt bra i blandad offpist och flyter på bra även när underlaget varierar hårt/löst/packat/bristande. En mycket bra egenskap för skidor som ska användas i svenska fjällen. Den egentligt enda betydande brist jag noterat är att jag skulle önska bättre flyt/bärkraft i det "bottenlösa" vilket man får med ett par fetare/längre skidor.

Nu är du lite mindre än jag (186/94) och behöver inte lika stora skidor som jag, men jag skulle ändå rekommendera att du går på ett par med midjemått omkring 100 -110 mm och tiprocker. Tiprockern ger dig en märkbar fördel i alla typer av offpist, bättre flyt och framförallt mer lättmanövrerat, jag skulle inte vilja vara utan den.

Bindning:
Jag kör med Dynafit FT12 och har efter vissa mindre nybörjarfel fullt förtroende förbindning. Känns stabil och säker i alla situationer både uppför och utför. Utan tvekan förstahandsvalet för en alpin turbindning. Tror dock att man ska vara försiktig när det gäller hopp och dropp ... bindningen är knappast konstruerad för detta. Skillnaden mellan ST10 och FT12 är vad jag kan förstå marginella, men om du kör stort är nog FT12 att föredra.

Skor:
Dunafit Titan är styva. Tillräckligt styva för att fungera utmärkt med ett par Racestock slalomlagg (åtminstone för mig). Är egentligen inte ett par hårda alpina turskor utan ett par friåknings alpina skor med turfunktion ... Frågan är egentligen inte om Titan är tillräckligt styva för pisten (det är de) utan snarare om de kanske är lite för styva för lössnön. Men det går ju alltid att lossa på översta spännet ... Så på din fråga om man märker skillnad mot alpinpjäxor i pist är svaret enkelt, nej, Titan är ett par styva friåkningspjäxor.

/MM

Bra svar Mountain Man!
Kan ju tilläggas att om Titanpjucken inte funkar för foten så är Dalbello Virus (bra både upp och ner), BD Factor (kort gåläge) och Garmont Radium (lite mjukare men lättare) fullgoda alternativ.

Tillbaka
Topp