Val av skida??

fatfox

Ny medlem
Val av skida??
Jag har lite funderingar, funderar på o köpa skida men vet inte riktigt vad jag ska ha. Jag är ca. 180 cm och väger ca 100. kg. åker ganska mycket per år, både i pisten men också en hel del offpist och försöker mig på en del park. Är en medel god åkare och tar mej ner näst intill över allt, då till min fråga vad ska jag ha för skida?
Jag har tänkt mig en lite "fetare" skida o twin-tip. har kollat lite på typ: Völkl Karma, Salomon Teneighty, K2 Public Enemy. Vad tycker ni eller har ni några andra förslag?
Tackar för all hjälp..

Val av skida??
Ställde själv i princip samma fråga för ett tag sedan. Fick då följande förslag: K2 Seth Pistol, Head Mojo, Rossingol Scratch BC, Salomon Pocket Rocket, Völkl Karma. Samtliga är twintips och samtliga har ett relativt brett midjemått, vissa dock bredare än andra. Men jag endast testat Head Mojo av dessa och tyckte de var ett par sköna lagg, hann dock inte testa dem i särskilt mkt lössnö. Har även åkt på Teneighty som du själv föreslog, tyckte dock det var en lite för smal skida, fast i pisten och parken var den totalskön! För tillfället går tankarna just nu dock mest på Pistolerna.
Men ett tips är att fråga i butiker med kunnig personal. Lycka till!

Vänliga häsningar
/Nisse

Val av skida??
om en skida är "skön" är ju en helt subjektiv bedömning, och bara för att killen i butiken (eller någon på FR) säger åt dig att köpa en skida är det inte säkert att du gillar just den. Så om möjligt testa skidan innan du köper den.
Då du väger en del borde det vara lämpligt med en lite hårdare skida, ex karma eller kanske sugar daddy, om du vill ha en lite fetare skida. Och se upp med att köpa en för kort skida. Men, som sagt, du vet ju vad du gillar bäst själv, så gillar du mjuka skidor skit i vad jag säger...
Mvh Fredrik

Val av skida??
När jag refererade till butiker var syftet att deras expertis förhopningsvis kan hjälpa en att välja ut ett par skidor som kan tänkas vara värda att testa. Att gå till en skidtestning helt utan föridéer om vilka skidor man ska testa är som att hoppa i havet och där försöka hitta sin skida.
Men visst, ingen vet vilken skida man tycker om utom en själv. Men hjälp från andra är absolut inget att förakta.
Så ta del av andras kunnande och erfarenheter, men testa innan du köper!
Men som FFsuper sa, du vet ju vad du gillar bäst själv, så du kan nog ta och skita i vad jag säger...

Vänlig hälsning
/Nisse

Val av skida??
...butiker med s k expertertis finns det kanske några (maila gärna adressen), tyvärr finns också den typen av försäljare som är mest intresserade av att komma innanför ditt plånboksläder... Gick till en butik i Sthlm för en tid sedan, efter att ha hyrt ett par Atomic SL9.12:or i februari; tyckte dessa var riktigt läckra, men kanske lite väl "mycket" för att också passa familjeåkning. Fick i butiken "expertisrådet" att köpa ett par K2-lagg (Omni Hawk, R=16), testade dessa i påskas i Idre...

Har någon annan testat dessa junk-skidor?! Hur kan en (trodde jag) välkänd skidbyggare som K2 konstruera en sådan halvmesyr, och dessutom tro att folk vill betala för dem? De är varken carvingskidor eller "tandpetare" av gammalt snitt, utan något mittemellan... testade 2 åk, eländena vägrade svänga, hyrde ånyo ett par SL9:or för resten av påsken (de är verkligen suveränt roliga!).

Gick tillbaka till butiken med K2-laggen, levande frågetecken till svar, blandat med "skidan är ju begagnad, den går inte att reklamera... K2 gör bara professionella skidor... alla omni-kunder har varit OERHÖRT nöjda..."

Har noterat att "Omni" eller "Hawk" över huvud taget ej förekommer i samband med "K2" i diskussioner här på Freeride... det kanske talar sitt eget språk...

/"Blåst"

Val av skida??
bjorn zachrisson.

Jag blev lite nyfiken på dina "värdelösa" K2. Jag kan inte hitta någon modell som heter just Omni Hawk. Heter den verkligen så? Vilken årsmodell är det?

Annars heter ju Omniskidorna 3.5, 4.5 ...

? / MM

Val av skida??
Mountain Man;

Skidorna har endast beteckningen "Omni" samt "Hawk"; Längd 167 cm, nuffror= 107/70/97, antar att det är ungefär samma som på en dam, d v s bröst/midja/rump-måttet (i mm) som avses. Köpte dessa i mars i år hos "Hi Sport" i Rotsunda.

Har ingen aning om egentlig årsmodell; laggen var sprillans när jag köpte dem, kan iofs ha stått ett par år i ngt restlager, men betvivlar detta.

/Björn

Val av skida??
bjorn zachrisson

De mer avancerade modellerna i K2 Omniserien (4.5,5.5) har fått bra testresultat i amerikanska tester jag läst. Den skida av årets Omni som tycks stämma överens i mått med dina skidor är den enklaste modellen med beteckningen 2.5. Det är inte ovanligt att större butikskedjor köper in en modell och ger den ett eget namn vilket kan vara fallet...

Om det nu är så att din skida motsvarar en K2 Omni 2.5 är det inte konstigt att du är besviken om du gillar Atomic SL9. SL9 är en kvick slalomcarver för den mer avancerade åkaren medan Omni 2.5 är en nybörjarskida med moderat skärning för den som inte behärskar att köra på skär ...

Detta innebär inta att Omni 2.5 är en dålig skida, men uppenbart inte ett bra val för dig! Gillar du SL9 är det uppenbart en skida av typ slalomcarver du ska kika på (vilket är skitkul att köra med i pisten om man orkar ligga på skär...). Några bra alternativ till SL9 är Atomic SL 11 (hårdare, mer tävlingsinriktad), Salomon EQ 10 SC (suveränt kvick och lekfull), Rossignol 9S (kvick men ändå stabil), m.fl. m.fl.

MVH/MM

Val av skida??
K2 publik enemy lätt ska själv skaffa dem fast 2006 års modellen har testat dem, de funkar riktigt bra i parken men också i off pisten, köp dem!!!

Tillbaka
Topp