Val av skidlängd; efter vikten eller längden?

tengwa

Ny medlem
Hej! Jag är en 196cm lång nybörjare som väger 75kg och är en aning förbryllad!

Guider på nätet säger att jag ska ha 167cm långa skidor.
Men idag när jag skulle hyra skidor så fick jag 180cm långa med motiveringen att det blir för svajigt annars?!
Svajigheten borde väl bero mer på vikten än på min längd eller? Har iaf tidigare testat 170cm långa skidor tidigare och tycker det är mycket enklare att svänga då jag har svårt att få med mig den långa skidan i svängen....

Så nu vill en smått förvirrad nybörjare få lite svar om vad som egentligen gäller!

Mycket tacksam för alla synpunkter!

En vanlig uthyrning känns som det är vanligast att gå efter längden. Mycket lättare och snabbare. Om man har personliga åsikter är det ju bara att nämna dom för uthyrarna!

Man kan inte bara gå efter vikten för fördelningen blir lite olika beroende på hur lång du är...

Tänk dig en segelbåt med mast. Sitter seglaren i masten blir båten mer ostabil än om han hade suttit i båten.

Ska han sitta i masten hela tiden kanske en större båt är att föredra.

Planerar du att fortsätta vara 2m lång skulle jag köpa lite längre skidor än 167.

hehe ok. Nej jag ska inte köpa några skidor utan jag vill bara veta hur jag bör resonera nästa gång jag ska hyra. Om jag borde fortsätta och lära mig med 180 skidor trots att det går mycket sämre, eller om det det är ok, (eller kanske rent av vanligt) att ha kortare fram tills man kommit ur nybörjarstadiet...

Först av allt kommer personlig åsikt, men rent fysikaliskt så påverkar vikten mer än längden.
Vid extremfall så blir längden av viss betydelse, dvs väldigt långa eller korta människor.
Det är vanligt att åka på kortare skidor som nybörjare, men det handlar om vilka skidor (typen) också, slalomcarvers väljs t ex alltid i relativt korta längder.
kolla in MnOs inlägg en bit ner i denna tråd: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=50168

Senast ändrad:
Hej,

Instämmer i föregående inlägg (och MnOs inlägg), vikten är en mycket större faktor än längden på en åkare.

Det finns två ytterligare faktorer som påverkar val av skida (längd och modell) och det är din teknik och hur kraftfull du är.

Det är egentligen självklart men en åkare med bättre teknik kräver mer av skidorna - han kan åka med högre fart och genererar då mer kraft i svängarna och kan då komma att behöva en skida som är styvare. Ett vanligt sätt att få en styvare skida är att gå upp i längd i den skidmodell man åker på.

Och en åkare med mer muskler kan åka kraftfullare än en klenare kompis även om de är lika långa och väger samma.

Längden på åkare har liten betydelse för vilken kraft de generar. Slalomsvängar startas normalt med böjda ben och ganska små förflyttningar av masscentrum... det är inga åkare som hänger i pjäxskaften med raka ben...

Tackar för svaren! För mig handlar det ju inte i nuläget så mycket om hastigheten i backen, utan snarare att kunna ta sig ner över huvud taget utan att trilla allt för många ggr :) ska byta ner mig till 170cm nästa gång och se om jag orkar få med mig skidorna lite bättre i svängarna.

Helt riktigt resonerat!

Det skall vara kul att åka skidor. Och det är aldrig kul att känna sig osäker på om man klarar av att hantera skidorna. Utmaningen skall ligga i om man klarar farten och hur brant backen är.

Det viktigaste för mig är att jag känner mig trygg med mina skidor. Och för nybörjare är det ännu viktigare att man känner trygghet, att man kan stanna när man vill och att man svänga där man vill.

Så ta så korta skidor som du vill. Men jag skulle tro att med 75 kg så kommer de flesta nybörjar/medel-skidor i uthyrning att passa runt 167-175 kg. Lagom långa att bända runt utan att bli för mjuka. Skidor i längder runt 150-165 brukar vara mer riktade mot kvinnor som kanske är lite lättare. Dessa skidor tror jag kan upplevas som fladdriga även av nybörjare?

Om du åker mycket denna vinter så kan du kanske mot slutet av säsongen testa att hyra en medel/avancerad skida och se om du kan känna skillnad mot de "vanliga" skidorna.

Edit: Att känna sig trygg med skidorna gäller inte bara nybörjare. Jag säger bara Anja Pärsson

Senast ändrad:
Längre skidor är inte bara längre utan i de flesta fall även betydligt hårdare. Detta för att kunna hålla emot en tyngre åkare. Därför ska man i första hand välja skidlängd efter sin vikt, teknik, styrka och åkstil. Kroppslängden är sannolikt den faktor som har minst betydelse av de nämnda ...

En kortare mjukare skida upplevs i de flesta fall som mer lättåkt på mjukt underlag och i låga hastigheter, helt enkelt eftersom den är lättare att "böja", men när det börjar gå fort och speciellt om underlaget är hårt kan den upplevas som instabil och orolig. Är den alltför mjuk och odämpad klarar den helt enkelt inte av att hålla emot en tyngre åkare i hög fart.

Sen beror skidlängden enormt mycket på vad det är för skidmodell och vilken användning den är avsedd för. De skidor jag kör i vinter är i längderna 165, 185, 188 och 195 cm. Alla i rätt längd men väldigt olika i karaktär och användningsområde.

Så ... välj skidlängd efter din vikt och förmåga och inte efter din längd!

/MM

Snödjup

Tillbaka
Topp