Val av skidor?! Köpråd!

Pikebuster

Aktiv medlem
Val av skidor?! Köpråd!
Hej! Ska köpa mitt första par offpistskidor, ca 20/80, pist/puder. Tänkte fråga råd/erfarenheter på några olika alternativ jag har.

De skidor jag har hittat som ser intressanta ut är: Rossignol Soul7, Line Sir Francis Bacon, Armada TST, Salomon Rocker, Völkl Mantra m.m

Vilken skulle ni rekommendera? Har ett par Völkl RTM77 (väldigt sköna skidor) nu som är 171 långa, antar att jag sku behöva gå upp i längd på de nya skidorna.

Val av skidor?! Köpråd!
Jag skulle gå upp i bredd om jag var du, om du tittar på 80% puder. Kolla runt 110mm upp till 120, så behåller du lite pistprestanda.

Jag åker på norwalk som är en bredare, något hårdare version av tst - 117mm. Älskar den! Den funkar perfekt även i pisten, dock när det blir blåis eller väldigt tight mellan träd så skulle jag önska lite smala skida just där (men bara där).

Hyr lång är du? Om du inte är kortare än 171cm så skulle jag anta att du behöver gå upp i längd. Jag är 184cm, 80kg och kör den breddklassen kring 190cm. Men det beror på vad för karaktär du vill ha på skidan.

Val av skidor?! Köpråd!
Vet inte om jag vågar gå upp till så breda skidor.. :) Kanske 30/70 är närmare sanningen. Jag är 171 cm å är 66 kg.

Senast ändrad:
Val av skidor?! Köpråd!
Fega inte på storleken heller varken på längden eller bredden. Vilken typ av åkning gillar du?

Senast ändrad:
Val av skidor?! Köpråd!
Kör på Rocker2 108 och Opinion 118 som enda skidor under en säsong och de fungerar förvånansvärt bra i pisten. I vissa fall så bra att jag åker ifrån folk på riktiga pistskidor.
Min erfarenhet är att du får mycket mer av de extra millimetrarna i offpisten än vad du tappar i pisten.

Kan tillägga att jag väger runt 100kg och kör på den längsta versionen på båda skidorna.

Val av skidor?! Köpråd!
Har nu kommit så längt efter en massa googlande å så, att jag troligtvis väljer Salomon Rocker2 108 eller Rossignol Soul 7 (likvärdiga?) eller ett par Sir Francis Bacon (sämre utanför pisten?) som jag får till ett bra pris.

Offpisten jag åker är för det mesta i skog, ganska tät skog ibland å. Vill bli nöjd med mitt första köpa i klassen "lite bredare" skidor. :)

Val av skidor?! Köpråd!
Har själv Line sfb, hade valt den före soul 7 alla dagar i veckan om du ska köra i skog. Nu har jag inte årets skida, men tycker den är något rappare än rocker2 108. Salomon skidan är inte dålig på något sätt och skiljer sig inte jättemycket från Sfb. Nu pratar jag om gamla sfb och jag hade tagit den eller rocker2. Lycka till

Val av skidor?! Köpråd!
Ok, tack för svaren... Om jag nu t.ex köper Line SFB, ska jag gå på dem som är 178 långa? Jag är ganska kort å lätt själv.

ps. vet inte varför jag gillar Rossignol, kanske nånting med nostalgi. ds.

Val av skidor?! Köpråd!
178 eller runt 180cm lär bli bra. Har du möjlighet att testa innan köp så är det att föredra. Rossignol skidorna är absolut inte dåliga, flyter bra i pudret men dom andra 2 är mer svängglada. Du kommer även märka hur bra dom funkar i pist när det är mjukt eller uppåkt.

Val av skidor?! Köpråd!
Nitrogendykare sa:
Du kommer även märka hur bra dom funkar i pist när det är mjukt eller uppåkt.
Vilka tänkte du på? Allihopa? :)

Har tyvärr ingen möjlighet att testa innan, fjolårets SFB får jag lite billigare om jag vill (280 euro).. Är de nå större skillnad på dem?

Vilken bindning ska jag välja? Har två alternativ, Marker Jester 16 eller Salomon STH12 oversize, Markern verkar vara lite overkill för mig och ca. 70 euro dyrare i paketet, eller? :P

Val av skidor?! Köpråd!
Har Marker bindningen själv, men med din vikt så hade jag tagit salomon varianten om det skiljer så mycket. Årets Sfb är omgjord mot tidigare variant. Det enda negativa är att den blir något fladdrig när det går fort ( över 90km/h).

Val av skidor?! Köpråd!
Värt att tänka på men SFB är att de ska åkas mittmonterade så att du vet om det ! Har själv ett par SFB och trivs väldigt bra på dem, även om jag är sugen att testa ett par Black Crows Atris för tillfället :)

Val av skidor?! Köpråd!
Nu ramla en till skida på mig: K2 Shreditor 112, har någon nå erfarenheter om denna skida? Hitta en som är 179 lång, blir den för lång för mig?

Val av skidor?! Köpråd!
Håller med
@chrillelille och rekommenderar Line Sick Day 110. Köpte själv ett par inför denna säsongen och verkligen älskar dem. För mig känns de som den perfekta skidan. Flyter fantastiskt i puder och carvar riktigt, riktigt bra i pisten. Jag är 173 cm lång, väger ca 70 kg och kör på 179 cm-varianten vilket känns som en perfekt längd. Jag skulle definitivt inte köpa en kortare skida.

Val av skidor?! Köpråd!
nostar sa:
Värt att tänka på men SFB är att de ska åkas mittmonterade så att du vet om det ! Har själv ett par SFB och trivs väldigt bra på dem, även om jag är sugen att testa ett par Black Crows Atris för tillfället :)
Jag beställde Black Crows Atris 178.2 cm långa.. :) Hoppas att jag inte gjorde bort mig... :|

Val av skidor?! Köpråd!
Testade Atrisen 184cm, för ett tag sen och tyckte den var riktigt bra i pisten i alla fall. Var dåligt med snö tyvärr.
Ganska likvärdig Sick Day 110 annars. Något mer dämpad möjligen. Men det var endast c:a fem åk i relativt hård pist som jag testade dem så ingen aning om hur de är i lössnö.
Tror du gjorde ett bra val.
Dock såg jag ett par Atris i en butik som hade något tillverkningsfel, det var som en glipa/spricka i sidoväggen så kolla dem noga när du fått dem

Senast ändrad:
Val av skidor?! Köpråd!
Låter som ett bra val, har inte åkt på atris själv men hoppas kunna testa den snart. Den har fått väldigt bra kritik, kanske blir min nästa skida.

Val av skidor?! Köpråd!
Flikar in i forumet i hopp om att få ett svar.
Kör 30/70 pist/offpist. Är 170 och väger67-68kg. Ska jag köra 174cm eller 182 på Salomon rocker2 108? Folk har rekommenderat 182 men det känns så sjukt långt

Val av skidor?! Köpråd!
Fick skidorna idag, ser bra ut... :) Vet inte om bindningarna blev monterade på rätt ställe?!:rolleyes: Har inte så stor erfarenhet av placering av bindningar.

Så här valde jag iaf: "binding: mounted mounting point: Freeride Standard (recommendation of manufacturer)"

Hjälp/tips?!

Val av skidor?! Köpråd!
Pikebuster sa:
Fick skidorna idag, ser bra ut... :) Vet inte om bindningarna blev monterade på rätt ställe?!:rolleyes: Har inte så stor erfarenhet av placering av bindningar.

Så här valde jag iaf: "binding: mounted mounting point: Freeride Standard (recommendation of manufacturer)"

Hjälp/tips?!
Om du sätter i pjäxan i bindningen så ser du om markeringen på pjäxan stämmer överens med markeringen på skidan.
Sitter ett ingjutet streck ungefär på mitten av pjäxan och finns ett streck eller pil/markering på skidan.

Senast ändrad:
Val av skidor?! Köpråd!
RWD sa:
Om du sätter i pjäxan i bindningen så ser du om markeringen på pjäxan stämmer överens med markeringen på skidan.
Sitter ett ingjutet streck ungefär på mitten av pjäxan och finns ett streck eller pil/markering på skidan.
Tackar, ska kolla när jag kommer hem, fick skidorna till jobbet..

Snödjup

Tillbaka
Topp