Val av skidor till ungdom

Xponent

Medlem
Hej!

Jag försöker hitta skidor till min son som har växt ur sina Völkl RTM JR 140 cm. Dessa har varit bra för att lära sig carving. Nu söker jag en skida för pisten som klarar av varierande förhållanden samt är stabil i lite högre fart. Min son är inte alls intresserad av park eller off pist. Han börjar närma sig 150 cm och väger drygt 45 kg samt är relativt atletisk.

Jag har försökt hitta några skidor som skulle passa honom men har gått bet. När kan man gå upp till vuxenskidor? Det finns ju vissa som är 150-155 cm långa. Är dessa för styva för ungdomar?

Tror att han ska hålla sig till juniorskidor eller eventuellt en dammodell kan funka.
En vuxenskida som är lite mjukare kan kanske funka men då kanske den blir lite tråkig för honom så jag tror på en lite mer avancerad juniormodell eller ev en avancerad dammodell, om han nu har fått kläm på carving-tekniken och vill åka lite fortare.
Völkl gör ju bra juniorskidor.

Även Rossignol och Nordica, kolla här t.ex.
http://www.udenssport.se/sv/category/247/ALPINT-RACING

Head:
http://www.sportspec.se/web/Produkter/Alpinskidor/Head-07836.aspx

Senast ändrad:
Efter att ha kollat på några olika modeller valde jag dessa till min snart 13-åriga dotter. Helt objektivt... tycker jag hon är rätt bra på att åka (för en tjej som inte tränar och tävlar alpint). Hon är 158 och väger 42 kg, tränar 4-5 ggr/vecka. Valde 162, trodde att det kanske skulle vara lite långt men inga problem alls för henne.

På pappret sannolikt en lite mer allround-skida än det du verkar söka, men i helgen åkte vi enbart pist och hon tyckte om skidorna väldigt mycket och de såg ut att passa henne perfekt i allt från hårt och isigt till mer uppåkt. Sen gillar jag idén om att välja mer allround-skidor till kids/ungdom, de byter ju intresse då och då... eller mest hela tiden... Pist ena dagen, park nästa och sedan utanför. Bra med skidor som funkar för lite av allt då, tänker i alla fall jag.

https://www.fischersports.com/se_se/ranger-jr

Mina söner är nu 12 och 15. Min reflektion är att de växt ur skidor mycket fortare än jag väntat mig och haft mindre problem med längre / hårdare skidor än jag väntat mig. Nu kör vi alla på vuxenskidor och byta fritt i familjen. 12-åringens favoriter är Hendryx DeGuello, 180cm. Han är väldigt stor och stark / vältränad, 170cm och 58kg, men det var ändå inte väntat att han skulle gilla så extrema skidor. Han kör helt rena skär även i röd-svart backe. Så mitt främsta råd är nog att inte köpa för veka skidor till en atletisk, snabbt växande kille.

Det finns ju mängder av skidor som är lite mjukare. Min 15-åring växte just ur ett par Rossignol E83 174cm. De var för mjuka nu, men har varit klockrena för honom under två säsonger. Just E83 finns ju inte kvar men ersättaren E84 verkar ganska lik. Kanske ett par sådana i 162 eller 170cm?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp