Val av skidor?

JohnJohnR

Medlem
Val av skidor?
Tja,

Nu när säsongen är över börjar man genast filosofera kring nästa vinter. Jag har bestämt mig för att spendera den i Kanada och tänkte att då kan man ju lyxa till det med nya skidor. Jag ska köpa något i 105-115 mm snåret som jag kan smälla på en turbindning på (läs Kingpin eller Beast), och har ingen aning om vad detta ska vara? Kom med förslag. Skidan ska vara en dailydriver så gärna något som klarar alla förhållanden.

Nuvarande setup är Icelandic Gypsy, en reversed camber skida som är 126 mm och ett par Blizzard Brahma, en allmountain/pist skida på 88 mm. Så något mitt i mellan.

Jag är relativt kraftig på 185 cm och runt 100 kg.

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Val av skidor?
Jag har precis köpt ett par Beast 14 till mina sprillans Rossignol Soul 7.
Har åkt mycket på skidan innan, men inte med de bindningarna.
Älskar skidan, men är kanske lite för mjuk för dig.

Val av skidor?
klassy sa:
Jag har precis köpt ett par Beast 14 till mina sprillans Rossignol Soul 7.
Har åkt mycket på skidan innan, men inte med de bindningarna.
Älskar skidan, men är kanske lite för mjuk för dig.
Provade den men kom inte överens med skidan! Bra i mjuksnö, gillade den inte när det var lite sämre före!
Tack för svar!

Val av skidor?
Har provat lite olika, och om du ska ha en daily driver kommer du att vila ha ett spann under foten, alltså en rocker-camber-rocker profil. Skulle försöka att hålla mig till en radie som ligger kring 22ish för att kunna ha den i pisten också. Skulle även inte vara blyg för att prova något bredare, typ 120midja.
Några tips på bra skidor som är i krokarna:
Armada JJ, kanonskida som är lekfull och rätt så kort i radien.
Black Crows Nocta, lite bredare men samtidigt en stabil skida som ger ett magiskt flyt.
Line Opus, en skida med tanken att fungera överallt, hela tiden. Jag kör den själv, svinbra skida.
Atomic Automatic, en riktig allmountainskida som blivit hyllad av många.
Salomon rocker 2, bara provat den i nysnö och jag har nog aldrig haft så roligt på ett par skidor. Grymt flyt, lätt att svänga.

Som sagt, våga gå upp lite i midjan på skidan och lär dig åka på den istället för att gå på en 100mm midja och vara ledsen när det dumpar, det är värt det.

Val av skidor?
pistmasikn sa:
Har provat lite olika, och om du ska ha en daily driver kommer du att vila ha ett spann under foten, alltså en rocker-camber-rocker profil. Skulle försöka att hålla mig till en radie som ligger kring 22ish för att kunna ha den i pisten också. Skulle även inte vara blyg för att prova något bredare, typ 120midja.
Några tips på bra skidor som är i krokarna:
Armada JJ, kanonskida som är lekfull och rätt så kort i radien.
Black Crows Nocta, lite bredare men samtidigt en stabil skida som ger ett magiskt flyt.
Line Opus, en skida med tanken att fungera överallt, hela tiden. Jag kör den själv, svinbra skida.
Atomic Automatic, en riktig allmountainskida som blivit hyllad av många.
Salomon rocker 2, bara provat den i nysnö och jag har nog aldrig haft så roligt på ett par skidor. Grymt flyt, lätt att svänga.

Som sagt, våga gå upp lite i midjan på skidan och lär dig åka på den istället för att gå på en 100mm midja och vara ledsen när det dumpar, det är värt det.
Ja alltså...om du læser hans inlægg så skriver han att han har ett par Gypsy med 123mm midja. Så ett par till fetingar ær ju direkt onødigt.

TILL TS:

Opinion 108 ær en bra kompromiss før vikt/flyt och dæmpnadsgrad.
Vill du ha en livlig køttarskida istællet så ær ON3P Jeffery 114 ett otroligt bra val! "Playful charger" ær deras beskrivning och det kan jag hålla med om :)

Mellantinget heter nog Line Mordecai som ær øverraskande styva under foten.

En bubblare i mixen ær J-skis Friend som ser riktigt bra ut!

Tillbaka
Topp