val av skidor?

fenblom7

Ny medlem
val av skidor?
tjena.. har tänkt köpa nya skidor iår. väljer mellan dessa modeller: Völkl karma, scratch fs wrs, völkl dogen, public enemy och villka bindningar som skulle funka bra.

åker ungefär 60 % park , 40% - vad för hållanden det är ute.

jag åker bra skulle jag villja påstå och är hyffsad i park men vill utvecklas
längd: strax över 185cm
Vikt: runt 70 kg
har åkt de senaste säsongerna på ett par gammla head mad trix(de svart/vita)

tack på förhand!

val av skidor?
De resterande 40% vad är det?? Parken är viktigast antar jag?
isf skulle jag välja scratchen eller public enemy, detta eftersom de är de bästa parkskidan av de 4 om man också vill åka annat. Vill du däremot åka mer offpist hade jag valt karman.

Bindningar har jag valt någon din 14 till parken. Offpist/pist någon robustare, typ fks 155 eller liknande.

Senast ändrad:
val av skidor?
okej.. skulle kunna säga att ja åker på de resterande40 % kanske 20 pist och 20 puder.
blir karman "svårare" att hantera vid tex snurrar än scratchen?

är mest sugen på shratchen.. är den helt värdelös i offpist?

val av skidor?
Nja, skulle inte säga att den blir mycket svårare, kan dock bero på att jag är en usel jibber.
Den är ju dock en hel hög styvare än scratch, skulle också välja en längre längd på karman om du köpte den, för att få stabilare skidor samt mer flyt, men då är jag också mer pist/offpistorienterad än dig.

Scratchen är absolut inte värdelös utanför, såvida du inte mittmonterar. Åker själv på ett par äldre scratch emellanåt vid extremt lite snö (läs mer sten än snö) och det fugerar alldeles utmärkt. Kom ihåg att offpist börjades åka på gamla, smala och raka träplankor.

val av skidor?
Karman är absolut inte utesluten om du åker ca 20 opistat, men det känns som ett sämre alternativ om du verkligen inte vill satsa på opistad åkning till vintern

val av skidor?
okej tack ;D men vet du fall scratchen kan jämföras mer med de head skidor som jag här.
( de som är vita i kanterna som jon åkte på för länge sen)? då menar jag inte exakt utan mer i stora drag? - en hyffsat mjuk skida som funikar lite överallt?

val av skidor?
Tror nog att du kommer vara mer nöjd med scrathen eftersom dina mad trix är något gmala och tappat spoänsten (blivit mjukare). Sen är de flesta TT's mjukare så...

Summa sumarum, scratchen är lite styvare och funkar minst lika bra som din gamla skida över hela berget.

val av skidor?
Jag hade absolut valt 181 längden, dels pga din vikt och dels beroende på användningsområdet. 174 blir nog för mjäkigt.

Varför har ingen gammal räv lagt sig i än?

val av skidor?
Har för seg uppkoppling för tillfället.. Öppet nätverk så.

Men ta den långa skidan...

//H

val av skidor?
Scratchen ska vara lättare än de gamla mad trixen, speciellt om du har den vridbara bindningen på.

Titta vem som dök upp =)

val av skidor?
Finns med all säkerhet 2 markeringar, en FS och en vanlig eller FR. För guds skull, ta FR, alltså ABSOLUT INTE MITTMONTERAT!!!

Tillbaka
Topp