Val av skidor

Stavmixern

Medlem
Val av skidor
Hej,

Hoppas det inte retar någon att det startas ytterligare en tråd med vilka lagg man ska ha under fötterna.
Jag känner att jag är ganska vilsen i den djungel som råder, får erkänna att jag inte riktigt hängt med vad som hänt på marknaden. För att komma till sak...

Jag är väl vad man får kalla medelåkare (tror jag). Åkt sedan jag var 5 år, med ett avbrott på några år. Har ändå ganska många skidtimmar i ryggan. Har inga problem att ta mig ner i pisten. Skulle möjligtvis vara puckelpisten som jag valt bort. Kör nog vad jag skulle tro ganska aggresivt.
Jag tycker det är kul att ta mig ut utanför pisten och vill gå mer åt det hållet. Så jag gissar att det är en freeride skida jag är ute efter!?
Väger någonstans mellan 65-70 kg.

Spanade in Your text to link here... efter tips. Vad tror ni? Andra förslag?

Val av skidor
Inte åkt den skidan, men tror du är på rätt spår med att gå på en skida med strax över 100-strecket i midja efter vad du beskriver.
Blizzard ska göra bra skidor åt det styvare hållet vad jag förstått det som vilket nog också passar någon som åker mest pist och åt det aggresivare hållet.
/Garg

Val av skidor
Jag är bra sugen på köpa en julklapp till mig själv :)
Någon annan skida som förslag som du själv åkt på? Som sagt vill inte tappa allt för mycket pistegenskaper.

Val av skidor
I grunden så är det bara du själv som kan veta vad du tycker är den perfekta, eller de perfekta skidorna, för dig.
Det är så individuellt vad man tycker pm utifrån sin egen åkstil, som inte går att beskriva i ord.
Jag själv som är lång och väger in på närmare ett deciton med all utrustning på, föredra om jag bara får välja ett par, ett par skidor utan metall, som är vridstyva och inte allt för dämpade.
T.ex Armada TST som jag äger ett par av, funkar i alla fall vad ja hunnit testa, alldeles utmärkt i pist med väldigt bra carvingprestanda. Vårslush och sommaroffpist likaså. Den lilla offpisten i vinterföre jag hunnit testa i Trysil var oxå till belåtenhet.
Men det är vad jag tycker. Sen finns det mer offpistorienterade skidor som funkar väldigt par även i pist, t.ex den hyllade Black Crows Atris, som jag åkt på och bara kan instämma i kören. SGN (sogndal ski) Rakkar, 112 bred om jag inte missminner mig, men en riktigt lekfull skida som troligen funkar till allt. Den var väldigt underhållande att åka på i eftermiddags pist.
Jättebilliga Klint Kryptilite kan du köpa på Glisshop.com än bredare men går som lok i pist och även offpist, 117 breda och större radie än Atris och Rakkar.
Men som start på din karriär utanför pisten så tror jag nog att du skulle trivas bäst på ett par Armada TST. Strax över 100mm i bredd och väldigt bra pistprestanda.

//GC

Val av skidor
Ska upp och testköra mina nya TST på tisdag i Åre, kan berätta om mina intryck efter det! Kanske är för sent för dig om det är en julklapp dock..

Val av skidor
Nej men berätta gärna chrille. Jag ska ändå inte ut för än efter nyår!
Att tomten kommer två dagar senare spelar mindre roll :)

Val av skidor
Nu har jag lagt två dagar på mina tst och jag är verkligen imponerad. Är van vid smalare skidor men carvar otroligt bra på dessa och de är förvånansvärt lätta kant till kant. Funkar superbra både kort- och långsväng. Testat nåt åk offpist men var alldeles för mycket sten, körde upp belaget ganska ordentligt :( men känslan är bra!

De släpper lite när det blir blåis, men jag märker att om man trycker till i plösen så sitter greppet.

nu är kanske inte förutsättningarna de bästa, project kanske är bättre för början av säsongen med -20 grader, så jag längtar efter att testa dessa i Verbier vecka 10. Kan verkligen rekommendera dem! (Jämför dessa med Line Prophet 90)

Val av skidor
Uppdatering #2: har idag åkt på mina TST i 20cm nydump, pucklar, is och manchester. Jäklar vilka roliga skidor! Jag älskar dem!

Tog chansen att testa ett par Project100 vid VM8:an och de kändes som riktiga plankor i jämförelse. Det var faktiskt så att jag kunde köra hårdare på TST än project för de var lite mer förlåtande, med fortfarande ordentligt stuns under foten.

Kan verkligen rekommendera TST om du vill köra blandat. Har aldrig haft ett så brett leende efter några dagar på ett PR skidor.

Val av skidor
Kul att höra! Blir än mer sugen på ett par A TST. Men har även fått ett väldigt bra pris på blizzards men dina ord låter lovande. Man kan ju alltid köpa två par och kränga ett par :)
Vad kör du för längd? 174 borde väl passa mig rätt bra!?

Val av skidor
Stavmixern sa:
Kul att höra! Blir än mer sugen på ett par A TST. Men har även fått ett väldigt bra pris på blizzards men dina ord låter lovande. Man kan ju alltid köpa två par och kränga ett par :)
Vad kör du för längd? 174 borde väl passa mig rätt bra!?
Jag är 184cm och väger 77kg och kör på 192cm. De känns förvånansvärt korta även i tight skog och svänger hur lätt som helst. Körde 186cm innan och dessa känns kortare. TSTn har en väldigt lång rocker så du kan dra av 10cm på längden minst. Du ska ha 183cm!

Tillbaka
Topp