Val av systemkamera

ryner

Medlem
Val av systemkamera
Tjena. Har funderat på att köpa en systemkamera nu till vintern.
Har inte användt så mycket systemkameror tidigare utan tagit mycket bilder med digitalkameran.
Så jag undrar om det finns någon med bra funktioner, som är prisvärd och som självklart ger bra bilder.
Priset ska max vara 7000kr.

Val av systemkamera
Jag ska också köpa en systemkamera snart, för mig blir de en Nikon D40. hört mycket bra om den PLUS att den bara kostar 3500:-

Val av systemkamera
Har för mig att Nikon d40 saknar motorn som driver autofokusen, då måste objektivet ha inbyggd motor och då skulle jag tro att det finns mindre objektiv att välja mellan.

Senast ändrad:
Val av systemkamera
du kan få köpa min eos 350d, med kitobjektiv plus ett 70-300 sigma, plus en fjärrkontroll..

3000:- så får du med en drulle försäkring i ett år till.. (lätt att uppgradera till en eos 400d eller 450d)!!

Val av systemkamera
Själv har jag precis köpt en Nikon D80 med 18-55 VR, 6490 kr. sjukt prisvärd nu när D90 kommit, som är ca 3 lakan dyrare pga att den har filmfunktion och lite till som inte D80 har...

Val av systemkamera
Hej!

Ett hett tips är att kika på begagnatmarknaden. (www.fotosidan.se)
Nu när Canons EOS 50D har kommit "kastar" dom nästan bort 20D & 30D.
Väldigt prisvärda & robusta kameror med skapligt snabb sekvenstagning. (5b/s)
Sen börjar ju även 40D bli riktigt billig...

EOS 350D & uppåt är mer budgetkamera, 20D-serien är semipro.

Lycka till!

// Kricke

Senast ändrad:
Val av systemkamera
spaderkunG sa:
Själv har jag precis köpt en Nikon D80 med 18-55 VR, 6490 kr. sjukt prisvärd nu när D90 kommit, som är ca 3 lakan dyrare pga att den har filmfunktion och lite till som inte D80 har...
me de objektivet kan man lika gärna ha digital kamera

Val av systemkamera
D60, D80, eller någon beg tex D200 har den själv underbar kamera Så länge det är nikon ;).
Tycker personligen att dom är enklare att använda mer logiska men framförallt lättare i handen särskilt dom lite större modellerna typ D200 allt under är lite smått i mina ögon.
350D och 400D gillar jag inte alls ligger helt fel i mina händer. Enda Canon som jag hade kunnat tänka mig är 1D modellerna men dom har ju en prislapp som svider för oss dödliga :/

Ska man dock vara ärlig så är det inte så stora skillnader på de olika märkena utan ta och prova så många sommöjligt men framförallt kläm och känn på dom så att dom ligger bra i handen enkla att ändra slutare osv på det e iaf de jag prioriterar. Dock så är det Nikon eller Canon du ska välja på.

Val av systemkamera
De ända tips jag kan ge dig e o sticka in i en affär o be o få prova ett par stycken. Leta upp en som känns okej i handen o har knapparna där du känner att dom e okej. Dom knappar du kommer att använda mest i början e nog den lilla skrollaren(inmatningsratten), ISO knappen, O knapparna för bländare/exponeringskompensation och inställningsratten.

Lyssna inte så mycke på expiditen när han pratar om hur bra den e gämnfört med den för den har så många pixlar bla bla bla.

Tänk på att nikons d40 o d60 inte har af (autofukos) i huset så då måste du se till att objektiven har de o de begrensar valet av objektiv.

Ett litet tips till o de e att be o få prova med ett batterigrepp på oxå för de kan vara avgörande oxå. Kameran blir större o kan kännas stabilare. Tex 400d med batterigrepp blir nästan som en 1D mrk II i handen.

Val av systemkamera
Nikon D80 börjar säljas till ganska bra pris nu när efterföljaren D90 har kommit. Canon 450 finns oxå till ganska bra pris.
Att Nikons kameror saknar AF-motor brukar inte vara några större problem. De flesta tillverkarna av objektiv har ett ganska stort urval med objektiv med AF-motor, men visst är urvalet något större och om man väljer en Canon kamera.

Gå till en fotoaffär som har koll (ej Onoff/Elgiganten mm) och klämm och känn på några olika kameror.

Val av systemkamera
40D för sure! De beggade är så sjukt billiga. Köpte mina för 6500 och den är svensk köpt och köptes i maj 08. Så det är gott om garanti kvar på den :D
Hade en 350 innan men de pallar inte riktigt med när det börjar bli kallt. Sen är den ju även liten och inte särskilt greppvändlig om man jämför med en 30D/40D
Jag skulle kolla alla annonser på www.fotosidan.se om jag vore du.

Val av systemkamera
Köp en Pentax K20D. Sjukt bra kamera. Lite robustare en Nikon och så har den bildstabilisator i kamerahuset gemfört med Nikon som saknar det, då kan man köpa billigare objektiv som samtidigt är lika bra som de till Nikon med stabilisator i.

Val av systemkamera
Kan ju lägga till att de e nog bättre att du köper en billigare systemkamera i början o lägger pengar på ett bättre objektiv istället. Sen kan du bara uppgradera med ett bättre hus senare o behålla objektivet om du då förstås köper samma märke. Köper du begagnat så ska du tänka på hur många exponeringar kameran har gått.
Instegs kameror ligger på ca 50 000 exponeringar sen får du byta slutaren. de kostar ca 2-3000 kr.

Tillbaka
Topp