Val av toppturspjäxa

• Trådstartare Trådstartare NPR
  • Start datum Start datum

NPR

Ny medlem
Val av toppturspjäxa
Önskar hjälp med att välja pjäxa till alpin turitrustningför användning i fram för allt i svenska och norska fjäll.
Har fått en bra deal på dynafit Hoji px och väljer mellan dennna och dynafit Tlt 7. Planerar att gå längre toppturer och tycker att det är svårt att välja melllan gåegenskaper och prestanda utför.
Är van utförsåkare och har gått mycket toppturer med lätt Telemark/ turskid utrustning men har inte provat alpin turitgustning tidigare.
Tar tacksamt emot råd eller andra förslag.

Val av toppturspjäxa
Kollat på salomons Mtn lab? Sett dem nyligen för bra pris. Väldigt nöjd med mina efter jag fått passformen rätt. Väldigt stabila utför och inga problem o göra 1500+ höjdmeter uppför om man vill. Känns som att ska man köpa Dynafit Hoji vill man ha Pro modellen över PX. Är iaf min uppfattning av vad jag läst, inte testat någon av dem dock. Värt o tänka på är att tlt7 (och hoji) är pilligare att använda tillsammans med stegjärn också.

Val av toppturspjäxa
Tänk också på att Hoji iaf och kanske även TLT7 inte funkar ihop med "vanliga" bindningar MNC/WTR osv eller vad den heter som gäller nu.

Val av toppturspjäxa
Pillard sa:
Tänk också på att Hoji iaf och kanske även TLT7 inte funkar ihop med "vanliga" bindningar MNC/WTR osv eller vad den heter som gäller nu.
TLT7 är kört i ”vanliga” (MNC/WTR) bindningar med då den också har dynafits ”speednose”. Båda fungerar endbart i rena techbindningar. Det skapar ju också problem med stegjärn.

Val av toppturspjäxa
Vattendroppe sa:
xQubeZ sa:
Det skapar ju också problem med stegjärn.
Funkar då utmärkt på mina, får se till att ha rätt toebail på bara.
Problem kanske inte var rätt term. Men du behöver som sagt byta toebail på ens stegjärn för att det ska funka och det kan väl anses vara lite jobbigt/irriterande. Men det är nog snarare upp till var och en om man ser just den biten som ett problem/nackdel.

Val av toppturspjäxa
NPR sa:
Önskar hjälp med att välja pjäxa till alpin turitrustningför användning i fram för allt i svenska och norska fjäll.
Har fått en bra deal på dynafit Hoji px och väljer mellan dennna och dynafit Tlt 7. Planerar att gå längre toppturer och tycker att det är svårt att välja melllan gåegenskaper och prestanda utför.
Är van utförsåkare och har gått mycket toppturer med lätt Telemark/ turskid utrustning men har inte provat alpin turitgustning tidigare.
Tar tacksamt emot råd eller andra förslag.
Jag har själv kört på både Tlt7 och kör nu på Hoji px. Tycker dom funkar grymt bra, dom är dock väldigt upprätta i skaften. Jag har lagt kilar mellan skaft/innersko på mina för att få mer lutning. Tlt 7 är kanon att gå med men jag tycker den är för kall mitt i säsongen.

Val av toppturspjäxa
Scarpa Maestrale RS är ett säkert kort. Lätt och smidig uppför samtidigt som den är stabil utför. Jag gick från telemark till alpint för 4 år sedan och har använt den som enda pjäxa.
Rekommenderas varmt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp