Val av transceivers

DavidKullen

Ny medlem
Jag är hel ny inom området och undrar hur en Pieps sport klarar sig i konkurrensen? Finns det andra i samma prisklass som är att föredra? Eller är det så att jag siktar för lågt, dvs att jag skall upp någon prisklass för att få det som krävs?

kurono

Aktiv medlem
Den fungerar utmärkt. Pieps är toppklass.
Alla större märken fungerar bra och funkar alldeles utmärkt som första transciever.

yolof

Medlem
Som sagt, verkar inte finnas några dåliga transor bland de stora märkena.

Köpte själv ny transceiver inför denna säsong och gjorde rätt mycket research. Det var två transor som stack ut lite och ofta fick väldigt bra kritik. Den ena var Mammut Barryvox S för sin räckvidd och bäst i klassen på multi-sök. Den andra var BCA Tracker3 för bäst i klassen på singel-sök tack vare sin snabba signalprocessning, samt bra pris och enkelt handhavande. Jag slog till på den senare.

Köpte Barryvox S i år, gjorde mycket research. Tycker den verkar vara bäst på marknaden. Pegagogisk och enkel grafik. Skulle inte kompromissa på lavinutrustning för att spara en tusenlapp.

Stolpe76

Ny medlem
Har kollat runt lite och Mammut Barryvox S ser riktigt trevlig ut, blir nog en sådan till vintern. Gällande kallibrering/uppdatering, visst går det att göra själv på denna med? Eller måste/ska man lämna in den för det?

UCPAisme

Medlem
Slog till på en BCA TRACKER S TRANSCEIVER från Skidresor.com. Kändes billigt med 2,7 för ett lavinpaket.

Har väldigt liten erfarenheter av transceivers. Tänker mest att två antenner är sämre än tre och att ju mer räckvidd desto bättre generellt. Kikade runt och tycker vissa modeller ser lite plastiga ut medan den här modellen är mer kompakt. 50 meter känns som en ok räckvidd även om vissa ska ha 70 meter. Valde modellen för att den var lite mindre och ska vara väldigt simpel att använda. Hittade bara bra recensioner på nätet och blev väl lite såld av BCA:s egna försäljningsvideo.

Aldrig handlat från skidresor.com förut. Hemsidan ser lite b ut, men verkar ändå vara ett nordiskt företag (Danmark). Inser att det blir jobbigt med reklamationer och så om det strular, menmen. Blir spännande att se!

Senast ändrad:
Skulle rekommendera att spendera dom extra kronorna och köpa det senaste och bästa så har du något som funkar bra dom kommande åren.

Min personliga favorit är Mammut Barryvox S, enkel att använda med stor display och bra grafiker för att guidea en när krisen väll är där. Samt enkel att uppdatera och funkar väldigt bra emot spöksignlar från elektronik såsom mobiltelefoner, kameror osv.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp