Val av turpjäxa

KarlK86

Ny medlem
Val av turpjäxa
Det står emellan Dynafit zzero4 green machine och Black diamond quadrant...Någon som har någon erfarenhet mellan dom?
Har kört på Scarpa förut men tänkte byta då ja ska börja testa lite alpin turåkning igen efter ett par år med telemark.

Mvh Karl

Val av turpjäxa
Vill ha ett par riktigt bra turpjäxor för dynafit bindningar, vad skulle du föreslå annars? Finns ju lite olika modeller av zzero4 också.

Val av turpjäxa
Jag är långt ifrån helt bevandrad inom turpjäxedjungeln, men är inte zzero4 en lite halvgammal modell, dvs typ 3-4 gammal?

Det händer mycket inom detta segment pryttlar nämligen...

Hade jag varit du hade jag slängt ett getöga på dynafits TLT5P och Titan som är nyare modeller. Själv tänker jag köpa mig ett par TLT5P när jag har råd typ ;) Dessa är riktigt lätta och gåvänliga, men styvare än ett par garmont radium när jag provflexa i butik. Titan är deras freeridemodell och ska väl vara något av det mest robusta på marknaden tror jag.

Edit: därmed inte sagt att de pjäxor du nämnde är dålig alltså! De är säkert bra, har inte så bra koll.

Senast ändrad:
Val av turpjäxa
Green machine zzero 4 verkar vara ganska ny i sortimentet och är helt i karbon(lätt). Dock aldrig haft någon pjäxa i det materialet, men den ska vara ganska styv(inte som titan) och bra med flex för turen.

Quadrant, är lite tyngre men inte lika tung som titan och har mycket flex för turen. Men även utformad för att kunna köra ner på lite bredare skidor. Alltså ganska styv.

Ja det är inte gratis :) Finns många att välja på där ja posta, så man ser vad andra folk har för idéer :)

Val av turpjäxa
För att rätta FF lite, Zzero 4 Green Machine är en helt ny (omarbetad) variant av Zzero 4. Jag personligen kör på ett par Zzero 4 C som jag köpte förra säsongen och är ruskigt nöjd med.
TLT5P och Titan står dessutom ganska långt ifrån varandra där TLT5P är en ren lättviktspjäxa (1050g i strl 27,5) gjord för långa turer och tävling.
Titanen å andra sidan är en tyngre (2000g i strl 27,5) och styvare variant, mer som en "vanlig pjäxa"

Zzero 4 Green Machine tycker jag (utifrån de jag kör med) verkar vara den perfekta kompromiss pjäxan mellan TLT5 och Titan. Dessutom är den ju ruggigt snygg :P
http://www.dynafit.com/product/shoes/zzero4-green-machine-tf

Val av turpjäxa
Definiera turpjäxa tack. Menar du riktiga turpjäxor, TLT p, scarpa F1 osv. eller hybrider? Du nämnde quadrant och zzero som ju är typiska hybridpjäxor så utgår ifrån att det är det du vill ha.

Quadrant har jag funderat på att ha som min nästa allroundpjäxa, kör Factor nu och är visserligen nöjd men gåläget i quadrant är ganska mycket bättre så ska du bara ha ett par pjäxor och tura mycket med så är de nog de bättre alternativet.

Titans är väldigt bra pjäxor, styva så in i bänken och bra turläge. Jag tyckte att de var lite väl styva för att driva såpass mjuka skidor som jag använder vid tur så därför passade factor mig bättre, börjar komma fram till att ett par pjäxor inte duger och slopar nog hela hybridgrejen framöver och kör en ren turpjäxa, TLT p, och någon alpinpjäxa i stil med Full tilt el. liknande. Den utvägen är ju som bekant inte helt gratis och man ska nog testa ett par alpinpjäxor med turfunktion innan man överger det.

Titans har ju förövrigt kommit en Ultralight version iår, vet inte vad jag tycker om dem än riktigt. De är ju ingen enorm viktminskning de har gjort på dem men har man inte redan ett par så varför inte gå på den lättare av de två.

Senast ändrad:
Val av turpjäxa
Ja det var väl en hybridpjäxa jag undrade om då :) Quadrant verkar intressant med tanke på rörlighet, styvhet och pris jämfört med green machine.
Ska nya titanerna vara lika styva som de gamla men lättare? Vad är det som fattas i dom då? Eller bara bättre material kanske.

Val av turpjäxa
KarlK86 sa:
Ja det var väl en hybridpjäxa jag undrade om då :) Quadrant verkar intressant med tanke på rörlighet, styvhet och pris jämfört med green machine.
Ska nya titanerna vara lika styva som de gamla men lättare? Vad är det som fattas i dom då? Eller bara bättre material kanske.
De är lika styva men är lättare pga. kolfiber http://www.backcountry.com/dynafit-titan-ultralight-tf-x-ski-boot-mens Notera att de bara är ca 200g lättare så ingen sensation direkt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp