Val av twintipskida, hjälp!

• Trådstartare Trådstartare bergz0r
  • Start datum Start datum
B

bergz0r

Guest
Tjena!

Har tidigare åkt vanliga skidor endast i pisten, men nu på sistone har jag blivit mer och mer intresserad
av parken, och tycker det är väldigt roligt. Därför tänkte jag nu köpa mina första egna twintipskidor.

Dum som jag är så har jag redan bränt alla mina pengar som jag fått från sommarjobbet så har inte så stor budget.
Så är intresserad av en hyfsat billig skida.. har kollat runt på nätet litet och hittat dessa, men har inte en aning om dem är bra/dåliga?
Har kollat lite på nätet och hittat dessa:
http://www.hangloose.se/product_info.php?cPath=80_81&products_id=1009
http://www.intersport.se/Produkter/Utrustning/Alpint/Alpint-2/Skidor/WALLRIDER1/
http://www.intersport.se/Produkter/Utrustning/Alpint/Alpint-2/Skidor/PROSPECT/

Är inte så kunnig, så därför vänder jag mig till er i hopp om att få lite råd.
Är 1.80 lång, väger 75kg och skulle väl säga att jag är en medelgod åkare/jibbare, men jag lär mig snabbt ;)
Skulle någon av de skidor jag länkat passa för mig tror ni? om inte, har ni några tips på en skida i ungefär samma prisklass som skulle passa mig?

Är tacksam för all hjälp jag kan få.
Skulle även uppskatta om ni kunde länka några billigare återförsäljare.

Tack på förhand //Dennis

Senast ändrad:
Jag skulle absolut inte ha köpt någon utav dessa. Värt att nämna är att de där Salomonskidorna har ett par år på nacken och är troligtvis tillverkade någon gång runt 2005. Jag hade själv sådana säsongen 2003/2004.

De andra två är mig veterligen juniorskidor och är således heller inget att rekommendera.

En billig återförsäljare av skidor är Sport-Conrad, en tysk butik som säljer skidor över nätet.

Senast ändrad:
Hippieolle sa:
Jag skulle absolut inte ha köpt någon utav dessa. Värt att nämna är att de där Salomonskidorna har ett par år på nacken och är troligtvis tillverkade någon gång runt 2005. Jag hade själv sådana säsongen 2003/2004.

De andra två är mig veterligen juniorskidor och är således heller inget att rekommendera.

En billig återförsäljare av skidor är Sport-Conrad, en tysk butik som säljer skidor över nätet.
okejokej, tack så mycket! om du själv har haft sådana så kan du väl berätta vad du tycker om dem?
även om det inte är den senaste modellen :P

tar gärna emot förslag på twintipskidor i dyrare prisklasser också.. för det verkar inte finnas några dugliga skidor för den pengen som jag hade planerat först. tack på förhand!

Salomon 2012 för endast 369 euro med griffon på tysken :), en skida som jag nästan helt säkert kommer köpa. Dessutom bra i offpist och puder
Edit: alltså har jag inte testat de än så länge :)

Senast ändrad:
köp ett par lätta som du tycker är snygga. har du aldrig åkt park förut kommer du inte känna så stor skildnad. gå av gör dom inte om du inte har sjuk otur. de där tecno pro skidorna är inte junior, tror bara de skriver ungdom för att man ska tycka de är coolare haha :D
köp dem hellre än ett par skidor för typ 6 lax. kolla här http://www.coreupt.com/ också.. har aldrig testat coreupt men candide kör ju med dem och kan ju inte skada heheh, billiga också

tvek, just den där modellen har jag ingen koll alls på men här på skidguiden på freeride klassas den som juniorskida. sen går den bara upp till 168 vilket kanske är kort för dig. kanske runt 175 vore bättre..
so vad ska du ha? kolla efter modeller som är nedsatta men man måste ändå paya lite för att inte få skit alternativt beställ utomlands.. se det som att om du lägger ut lite extra kan du få en skida som du kan ha i två år istället för ett.
förra årets modeller gör inte så mycket.
de där salomon 2012 för 363e inkl bindning är skitbra pris för vad som verkar vara en bra skida. har inte prövat men men parkskidor med rocker kan va riktigt skönt ibland. kul med butters och sånt (som man inte tar så lång tid att läåra sig heller) plus att de funkar nog riktigt bra i hela backen också så kanske du kan strunta i de gamla pistsmiskarna.
kolla om du hittar salomon suspect någonstans de verkar också schyssta, typ som 2012 fast inte lika mycket special grejjer som rocker och så.. 2010årsmodell nästan bara bättre om du hittar, de verkar inte ha ändrat så mycket på den.
om du är osäker håll dig till de större tillverkarna, säkrare om det inte är en speciell skida man är ute efter.
jag är inte så skillad på just olika modeller och så utan vet nog mer om bara vilken slags skida som är bra för olika åkare så lyssna inte alltför mycket på mig haha
använd "skiddatabasen" här på FR också om du hittar några som verkar intressanta och googla och greja.

Tillbaka
Topp