Val D'isere - Tura med stighudar!

JohanSundstrom

Aktiv medlem
Kommer att avsluta min säsong 13/14 i Val D'isere! (Den börjar med 2,5 månader i Niseko faktiskt :cool: ) Kommer dit i början av Mars och stannar så länge det går.

Var i Whistler förra säsongen och turade en hel del faktiskt, Även övernattningar.

Har sökt och letat efter information angående turmöjligheterna i Val D'isere, men kan dessvärre inte hitta något.

Är det någon som sitter inne på lite värdefull information måntro? ;)

Är inte rädd för att tura många timmar och om möjlighet finns att övernatta bland bergen! Få grejer som slår en stjärnklar natt bland bergen! ;)

Har inte hittat mycket så nu blir jag lite orolig om det ens finns schyssta turmöjligheter i Val D'isere överhuvudtaget? :D

Johan Sundström

Senast ändrad:
Hej Johan! Det finns mycket bra turer i Val d'Isère och även övernattning. Kolla Tsanteleina, Grande Sassière, haute maurienne dalen, Mont Maudit i Les Arcs, Beaufortain massivet ( Pierrra Menta, osv). En mycket bra hemsida dock på franska är skitour.fr. I trakten där är systemen mycket stora och därför snackas det inte mycket om toppturer. Jag rekommenderar att du bokar guide då och då eftersom en hel del sker på hög höjd och glaciär.
Vilken bra vinter du har planerat förresten...
http://www.skitour.fr/maps/departs.php ange tarentaise i "départ" rutan.:)

Tack för infon! :D

Ska kolla in hemsidan och slipa min franskakunskaper! ;)

Ja, är själv rätt nöjd över hur jag har planerat min vinter! :D

Under en vecka i Mauriennedalen -06 med min son passade vi på att besöka en liten by med några liftar längst in i dalen.
Bonneval sur arc ligger ett par km söder om pisaillasglaciären/ Col de Iseranpasset.
Passade på att reka lite och pratade med en guide som verkade vara stationerad där.
Jag har för mig att det fanns en hytta ett par km norr om pisaillas, och en hytta ett par km öster därom.
Guiden visade flera alternativa topptursmöjligheter mellan Bonneval och ovanstående.
Kan tänka mig att det också finns fina turer att göra i nationalparken Vanoise mellan Termignon i Maurienne och Grande Motte.
Har tyvärr inte varit i området sen dess.
/ Torbjörn

Snödjup

Tillbaka
Topp