Val d'Isère utan jobb men med en Sony PMW-EX1

Flaskpost

Ny medlem
Tjena killar och tjejer!

Jag kom ner till Val d'Isère igår kväll och fick med mig både min PMW-EX1a och min nyköpta Contour HD hjälmkamera, eftersom jag inte har något jobb tänkte jag bli medlem i turistbyrån här nere, printa mina egna flyers och dels lägga dem hos turistbyrån, samt dela ut till diverse affärer runt om i stan.

Min ide är att jag, för en resonlig summa pengar, tänkte följa efter ett par skid/snowboard åkare en heldag och filma dem, för att sedan ge dem en DVD med ihopklippt material, eller lägga upp på någon hemsida för nedladdning.
* Tips på hemsida?

Problem # 1: Vid filmning i skidbacke soliga dagar reflekteras gärna solen i snön och bilden blir "inte alls som man tänkt sig" (överexponerad), är det någon som har erfarenhet av att filma i HD i skidbacken?

Problem # 2: Självklart är ett Polarisationsfilter och ett ND-filter ett måste, men för att kunna använda dem måste jag köpa en Mattebox för cirka 15000:-, denna är otroligt otymplig och inget att föredra i skidbacken. Något tips på det?

Någon som har använt denna kamera, och vet bra inställningar får hemskt gärna skriva dem!

Ska kommande dagar kolla otroligt mycket skid/snowboard filmer för att få tips, självklart även använda detta forum!

Tack på förhand!
Marcus

Vad det gäller din hjälmkamera så är det bara att ändra inställningarna när det är soligt.

Smart idé tycker jag! Kan säkert finnas en del turister som vill föreviga skidvistelsen :)

TJa, kul idé och kul att du har så ball kamera att utföra det med. Jag har inga erfarenheter av att filma med fräsigare prylar än HF100...
ser väl jävligt kass ut jämfört med vad du kan åstadkomma, jag bara köpte en basickamera, en vidvinkeladapter och började filma helt i autoläge för jag hade inte mycket bättre koll än så.

Tips på sida är https://vimeo.com/plus ser hyggligt proffsigt ut och dina kunder kan både streama direkt och ladda ner det du laddat upp i nativeformat, du kan restricta så att bara dina kunder får tillgång till sitt material.

Problem #1: Jag vet inte riktigt hur man löser det, men Polarisatonsfilter är väl till hjälp gissar jag.

Problem #2: Kan du inte bara köpa 77mm-filter och skruva direkt på kameran? finns massor med filter på ebay från 6dollar och upp till mer eller mindre vad du vill. Annars har ju vocas.se clip on mattebox där du slipper rails om det är utrymmet som är problemet och inte pengarna. Jag vet inte riktigt hur du ska lösa det för followcamfilmning annars, en mattebox är för stor. Måste du ha flaggor och hela kitet men inte har lust att betala för Arri så kan du väl köra på billiga knockoffs från nämnda ebay. 300dollar bör du få nått som funkar halvbra (sök proaim)

Ett tips, din utrustning kommer oavsett om du köper filter, matteboxes, rails, 35adapter eller inte vara mer eller mindre det bästa som finns på berget på en dag till dag basis och förmodligen bättre än många av årets skidfilmsproduktioner. Jag är rätt säker att för de krav din kundgrupp kommer ha ($150 för 3timmar eller vad kommer du sikta på att ta?) så skulle min HF-100 med vidvinkeladapter och hembyggt followcamhandtag ha funkat bra rent kvalitetsmässigt. Det viktiga är att du är bra på att filma och redigera. En kran http://www.b-hague.co.uk/hague_hdv_boom_k8.htm hade nog hjälpt dig betydligt mer än en mattebox för att producera skidfilm. Den är inte så dyr heller.

Lycka till!

Äh, tyvärr finns ingen lösning på problemet. Det är bara att sälja Sony PMW-EX1'an för en oanständigt låg summa pengar.
jag vill, jag vill, jag vill!

karln: Tack för ditt svar!

Är medlem på vimeo redan, så det kan nog fungera som du säger!
Jag köpte ett pol-filter dagen innan jag stack ner, problemet var att det var så tjockt att mitt motljusskydd inte gick på, och även med motljusskyddet på så kan jag inte komma åt att skruva på Pol-filtret, vilket är ett måste..

Jag ska testa i morgon om det fungerar utan motljusskydd med polfiltret på, tror dock inte det blir särskilt bra:/

Jag hade tänkt mig en betydligt mindre summa, för bummarna hade jag tänkt runt 5 euro i timmen, plus att de får bjuda mig på lunch, för barnfamiljer och andra ett högre pris, kanske 10 euro i timmen..

Är lite osäker på om jag över huvudtaget vågar åka med kameran i backen, funderade först på ett undervattenshus, men då kommer man inte åt några av funktionerna vilket är viktigt. så det blir nog mest stillastående filmning med EX1an, därav jag köpte hjälmkameran. vidvinkel adapter ska införskaffas snarast.

Kran är jag lite osäker på, men det kanske kunde vara fett iof, har du någon erfarenhet av dem? är de lätta att få med sig i backen, samtidigt som man har kameraväskan:P?

Till Jarle: den är full auto

Mvh
Marcus

Men det blir inte jättebra i solljus med kameran. Bäst att gå in i mjukvaran och ändra därigenom...

Jarle: filmade igår i fullt solljus, fick bra bilder bortsett från några när solen lös i "perfekt" vinkel för att förstöra bilden, överexponering 2000.

Hur gör jag för att ändra F-stop/andra saker i mjukvaran?

Mvh
Marcus

Vad det gäller hemsida så är det ju alltid bäst pr att lägga upp en egen hemsida, behöver ju inte vara särskilt avancerad utan bara så du får upp lite info och all fakta om vad du gör och \"säljer\".

Och denna sidan behöver ju inte vara särskilt dyr, fixar du en HTML sida så är den ganska smidig att själv leka med, samt något du själv kan förstå lätt.

Gällande uppladdning av filmerna som du redigerar eller klipper ihop, same same, lägg upp dessa filmer på någon annan plats än din egna hemsidas för att både spara på utrymme och pengar i plånboken!

Henke: riktigt fin ide, ska kolla vidare på den!

Du vet ingen annan hemsida än Vimeo?

Mvh
Marcus

Hade du tänkt att visa filmerna direkt på sidan, eller bara lägga upp dem för nedladdning?

Jag undrar också om du hade tänkt betala för en egen domän + webbhotell eller vad för planer har du för sidan egentligen?

Senast ändrad:
Jag löser förmodligen en hemsida i veckan, vad anser du bäst, att ha filmerna på egna hemsidan, eller ha dem på vimeo/youtube?

Vad är prisskillnaden för att ha dem på egen hemsida?
Det lär bli en del Gb.

Marcus

Om du kikar på kanske ett av Sveriges billigaste webbhotell, men ändå relativt bra enligt mig så är det tyngsta hotellet du kan få ändå bara 25GB, så det beror ju helt på hur stora dina filer blir, och hur många du kommer ha tillgängliga samtidigt. Det är dock fri trafik, vilket gynnar om du väljer att köra med egen host, så sidan inte stängs av bara för många tankar ner dina filmer.

Jag själv skulle börja med den billigaste varianten, få upp en sida som du gillar och som är lätt att hantera, använda dig av youtube och vimeo för att visa filmerna direkt på sidan, och om allt flyter på smidigt - Pröva egen hosting med tillgänglighet för nerladdning direkt från din sida.

Kan du förresten något om HTML och kodning? Du kanske är en jävel på andra språk?

Henric

Vimeo tycker jag känns betydligt proffsigare än youtube, har du tid, ork och designskills så är ju en egen sida helt klart bäst. Jag har 3gb utrymme och fri trafik på one.com för 500nånting om året det funkar för mig men blir nog lite tight om man ska ha mycket hdvideo. kolla parknpow.com/caliblog och se hur vi gjorde förra säsongen med lite embeddade filmer och sånt.

Men jag vet inte om det riktigt skulle passa dig, du borde ju ha typ ett inlogg till varje kund där deras fil finns för dem att göra vad de vill med. Vissa kanske vill göra sina egna edits och då kan du ju erbjuda dem råmaterialet genom att bara lägga upp det på en filserver egentligen kan du ju använda det bara som en transportlösning där filmen du gjort ligger uppe en vecka och sen tar du bort den från servern och lägger upp igen om det skulle efterfrågas då ackumuleras inte lika mycket data.

Jag fattar ditt problem med filteranvändning nu. Du borde nog skaffa en mattebox ändå http://cgi.ebay.com/PROAIM-Mattebox...emQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item58859e6a21 är nog det enda som är i en prisklass där du kan få någon form av Return on investment.

I den här editen
används kranen jag länkade till hela tiden. Kran har ett ganska smalt användningsområde precis som headcam eller en dolly men kan ge krydda till dina produktioner. det får det att se väldigt proffsigt ut. Jag har ingen erfarenhet annat än att jag filmade min verkstad när jag byggde kranen. Jag ska prova att använda den på allvar nu när jag åker till Californien till helgen

Om du bara ska ta 10€ per timme är det inte mycket utrymme för investeringar om du inte bara gör det som en rolig grej och kan acceptera att gå back. Gör du det för att överleva så föreslår jag att du inte funderar en sekund till utan bara går ut och övertalar folk att de behöver en kameraman =) filmar med vad du har och lägger upp materialet på vimeo.

Skulle vara jätteskoj att se vad du åstadkommer lägg upp en länk här när du har lagt upp nåt material, jävligt kul initiativ.
Lycka till!

Flaskpost sa:
Jarle: filmade igår i fullt solljus, fick bra bilder bortsett från några när solen lös i "perfekt" vinkel för att förstöra bilden, överexponering 2000.

Hur gör jag för att ändra F-stop/andra saker i mjukvaran?

Mvh
Marcus
Gött då, inga utfrätningar i kanter osv? I programmet som följer med kameran (skitredigeringsmojängen som ligger på minneskortet) kan du gå in och ändra en hel massa saker. Glöm inte att uppdatera mjukvaran på vholdr.com. Rätt smidigt faktiskt.

Henke: haha nej du jag kan inte ett piss om HTML, en kompis får nog lösa websidan och sen lägger jag nog bara upp filmerna på vimeo så som jag redigerat dem, ger dem en DVD med redigerad film, och en data-dvd med komprimerat oredigerat material.
Tack för svar!

Karln: Jag mejlade precis med en norrman som filmat en hel del i skidbacke, och han sa att det inte är särskilt stora problem att filma utan motljusskydd, jag tvivlar dock, men får se, ska ut och filma lite idag med polfiltret! kanske laddar upp det senare idag, länkar då.
Jag kanske kunde låna en kran av en nattklubb i byn, men det är nog rätt jobbigt att ta med sig den ut i pisten, kanske om man stannar i parken en heldag kan det vara värt, har ju bil med mig ner så det löser ju lite av problemet! Om jag inte får tag i den kranen struntar jag nog i det, blir nog för dyrt att köpa en enbart för denna säsongen och frakten upp hit till bergen lär ju vara rätt dyr:/

Tror jag höjer mina priser lite, men i början håller jag mig nog rätt "billig" haha, iom att jag är nybörjare..
Jadu det va jäklar va de använde sig av kranen! vissa riktigt snygga bilder fick de ju till måste jag säga!
Höjer helt klart standarden på en film när man har tillgång till en sådan, ska kolla in lite mer på det, tack för länken!
såg först nu att kranen monteras på stativ, det är ju riktigt najs, har ett manfrotto stativ (minns inte modellen) men det ska nog fungera, har dock inte "trekanten" nere i botten för stabilisering.. tror du det funkar ändå?

Tack som fan Karln, får se hur det går nu med POL-filtret!

Jarle:
Ne, det blev rätt fina bilder, vissa var ju som sagt över exponerade men länkar här:

Ska fixa lite updates till den lelle kameran och tack för tipsen om mjukvaran!

Bara säg till om du vill ha hjälp med HTML, just grunderna och en simpel sida kan jag nog hjälpa till med om det skulle behövas. Hör av dig när som helst! Lycka till. =D

Ett tips: kolla att du får headcammen i lod, såg ut att vara vridet ca 15-20° höger på din film. Man får inte riktigt skön känsla när man vill vrida på huvudet när man kollar på filmen. Annars blev kvallan rätt okej. Lite utfrätningar på vissa ställen men klart godtagbart.

Kolla om du kan få tag på ett böjbart fäste (typ gamla lampor hade såna, jag har tillverkat ett själv.) Montera på en hård rygga (typ den där skitfula som var poppis på 90-talet med hårdplast) så kan du få en rätt schysst vy bakom åkaren där man ser hjälm, backe, skidor (kolla 618, en snubbe kör med en sån i ett skogsparti) - ger en grym känsla i åkningen. Rätt gott om du kan få en växelvis filmning där åkarens headcam och din filmning nerifrån/sida/uppifrån blandas.

Hade jag inte haft häcken full hade jag tagit ett plan ner och hjälpt till. Jag filmade hela förra veckan i Valdi och jag får tokångest över att jag är hemma och jobbar nu. Hade hellre varit där nere och filmat/fotat/åkt...

Kleverboi:
Okejokej, synd att du har jobb, hade vart kul med ett samarbete! Stannar ju hela säsongen så hör av dig om du kommer ner!

Jo jag vet att kameran hamnade lite snett, det var första dagen med kameran och problemet var att hjälmarna vi körde med gjorde att kameran halkade ner på sniskan, funderar på att tejpa fast den i rätt position när jag kör nästa gång.

Vad menar du med kolla 618?

jag funderar på att sätta ett till fäste uppe på hjälmen för vy bakåt, ska testa i veckan!

Marcus

Filmen Free radicals 618.
Jag kanske drar ner nån vecka, beror på hur det går. Har precis bytt jobb så man har inte direkt upparbetat förtroendekapitalet att bara blåsa iväg på ett infall längre ;)
Jag har fördigmonterade fästen på ett par olika hjälmar i olika storlekar för att det skall vara enkelt att slänga på någon en headcam, plus gogglesfäste ifall nån hjälm inte passar. Kör med vio 1.5 (så kan de krascha i princip hur mycket som helst för den tål rätt bra med stryk och är vattentät)
Bakåt-vy brukar bli snyggt om man har nån som följer tätt inpå...

aha okejokej, hehe ne du får väl se till att de litar på att du kan ditt jobb först innan du sticker ner och hjälper någon stackare med att filma!

Ska se om jag kan få tag i filmen! tack för tipset, ska även langa på ett av fästena på hjälmen ikväll eller i morgon så att kameran sitter på bra!

Marcus

Tillbaka
Topp