Val Gardena

Merchod

Ny medlem
Val Gardena
Hej! Vi vill åka till Val Gardena, en vecka eller så på vintern 2006 eller 2007. Kan någon tipsa hur man kommer dit?! Det finns inte charter dit antar jag........... Så hjälp mig hur kommer man dit! Enklast.............billigast..........
Tack på förhand!
/Gunilla

Val Gardena
Även om det är lite småtrixigt kan man göra som följer (eller i alla fall förra året):
Flyg till Milano Malpensa > Tåg och tunnelbana till centralstationen > tåg, byte i Verona, till Ponte Gardena (www.trenitalia.it) > lokalbuss till Val Gardena.
Se till att köpa t o r i Milano eftersom Ponte Gardenas station kan råka vara stängd (vilket leder till ofrivillig tjuvåkning).

Val Gardena är för övrigt riktigt trevligt.

Val Gardena
Flyg med Ryanair till Milano, Bergamo. Där hyr du en bil och åker dit på typ 2,5h. riktigt smidigt. motorväg i ungefär 2h och 10min.
Jag betalade 1kr + skatt x2 för flyget, 9 sitsig bil, 280euro för 5dagar (om du bokar via Ryanair)

Val Gardena
Tackar för svar! Men det måste finnas fler alternativ att ta sig dit? Eller?! Kan man inte flyga till Innsbruck och sen åka med transfer eller liknande? Har sett på Val Gardenas hemsida om olika transfer från olika flygplatser. Men fler tips mottages tacksamt!
/Gunilla

Val Gardena
Det finns annordnade resor tilll Val Gardena tex Clubglaciär.. www.clubglaciar.se

sen finns det altenativet att köra ner själv..
eller att flyga till insbruck och sen där efter hyra bil och köra..

Val Gardena
bra val av ort

det finns bara ett krav. Tyska är det ända om igentlinge funkar att prata. Italienska fattar ingen å engelska är sisådär med.

Glöm inte att alltid ha en reservplan i Italien. DOm tar d lungt, ltie för lungt ibland.

Jag var där förra året. Ett grymt ställe.
Heta tips:
- BB dominerar.
- MC och VISA, annars är d cash.
- Siser Alm är det absolut bästa stället i närområdet. Ligger på högra sidan av dalen från liftkortet -sätt.
- St. Ulrics (Orti.) är kungligt bra. St. Cristina är lite för litet. Bra mataffär i centrala Ulrics.
- Åka runta Sella Ronda är ett hett tips.
- Marmolada är sååå coolt. Tänk på att lämna tidigt på morronen å så skynda er hem. Tiden går fort när man har roligt å Taxin över berget är svin dyr.
- Ta en dag på Seceda i norr. Underbart i solsken.
- Mycke kläder. Det kan bli kallare än väntat. På nätterna så kryper kylan ner mot -29 på topparna och dalen är itne mycke varmare.
Det ni inte skall göra:
- Åka tåg från milano när det finns misnta osäkerhet om väder osv.
- Verona är mysigt men max 2h där. inte mer på vägen dit.
- Ät itne för mycke pasta. Man trötnar fort och nej. Italiensk pizza smakar som i en svensk vedugn.

Ha d så kul på er resa. Om ni har nå frågor så kan ja svara på det mest. Maila mig på min FR mial men helst min vanlig (erik_wibaeus@hotmail.com).
MN

Val Gardena
P.S. Bil är en jävligty bra idé så länge man inte är mer än 2.
Väldigt enkelt att ta sig dit. Åk bara mot München så tar ni av halvägs i Ponte Gardena mot Val Gardena ;).

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp