Val mellan 3 brädor inför säsong i alperna - tips

Abelin

Ny medlem
Hej! I vinter ska jag till Tignes i fyra månader och åka bräda. Sitter och kollar runt på olika brädor och försöker hitta en som passar.. Åker mycket park men räknar med en hel del puderdagar också. Tyvärr har jag inte budget för att köpa två brädor så jag skulle behöva en som funkar både i park och i backcountry. Någon som har erfarenhet av att köra puder med en parkbräda? Jag har kikat på dessa tre brädor nedan, jag är 158cm lång o väger 58kg. Kom med tips, råd och erfarenheter och hjälp mig i (k)valet =)

Roxy Silhouette B 141: http://www.blue-tomato.com/sv/Snowb...B-141-wms-10-11/product.bto?product=300211989

Forum Sauce 142: http://www.blue-tomato.com/sv/Snowb...e-151-10-11-wms/product.bto?product=300180606

Flow Jewel 143: http://www.blue-tomato.com/sv/Snowb...l-143-10-11-wms/product.bto?product=300244702

Tack! Sarah

Jag vet inget om de brädor som du har länkat till men tänkte att jag kunde dela med mig lite av mina erfarenheter ändå och hoppas att det är till någon hjälp :)

Jag spenderade förra säsongen i alperna (närmare bestämt i Les Arcs, ligger granne till Tignes) på en Burton GTwin, som är en renodlad parkbräda som har vunnit massa priser inom just parkkategorin. Den har inte rocker el dyl och tyvär så fungerade den trots sin superba känsla i parken inget vidare i puder. Det skiljer sig förstås mellan olika parkbrädor men jag skulle inte rekommendera en parkbräda utan rocker om du vill dra nytta av puderåkningen. Parkbrädor tenderar att kräva mer kraft från åkaren för att ge samma resultat som en mer puderinriktad bräda vilket försämrar känslan av flyt i pudret och kort och gott frihetskänslan.

Jag hyrde en Skate Banana 2011 över en dag och hade turen att träffa in en riktigt fin puderdag. Det var egentligen först då jag på allvar insåg hur mycket min GTwin begränsat min åkning. På bananen krävdes knappt någon bakvikt alls, den flöt ändå och den var mycket mer lekfull än vad min parkbräda är. Jag upptäckte att jag plötsligt kunde göra ollies och små drops utan att behöva anstränga mig för att landa bra (dvs landningen krävde väldigt lite bakåtvikt och var mer lik landningen i vanliga icke-puder-hopp) även i lite djupare puder och det ger jag all credit till rockerkonstruktionen för. Jag hade inte möjlighet att testa bananen på större backcountry-kickar eller drops så jag kan bara uttala mig om den mer leksamma sidan av brädan men där kan jag säga att rocker is the way to go!

Provade även Skate Banana i parken och den fungerade minst lika bra som min GTwin. Största skillnaden där var nog att butters blev bra mycket enklare och roligare. Jag gillade bananen så mycket att jag köpte en efter säsongens slut och ser grymt mycket fram emot att få testa den för första gången nästa helg.

Anyway, bara för att jag är såld på Skate Banana betyder inte det att den nödvändigtvis är rätt bräda för dig. Däremot kan jag säga att du med största sannolikhet kommer att ha bra mycket roligare i både puder och park om du skaffar en bräda med rocker hellre än en renodlad parkbräda, som troligen inte kommer att leverera i närheten av lika bra i puder som den gör i parken.

Edit: Såg nu att samtliga av de brädorna du länkat faktiskt har rockerkonstruktion, vilket delvis gör mitt inlägg onödigt. Vad jag dock hoppas ha kunnat bidra med är att bekräfta att en parkinriktad bräda med rocker kan vara nog så underbar även i puder! ;)

Senast ändrad:
Kolla Bataleon. då slipper du rocker som faktiskt bara är premerande om du ska pumpa djupt puder.
Med TBT så får du grymt flyt i puder också då brädan flyter bättre än klasiskt byggda brädor, och rails och hopp blir också lättare..kolla deras hemsida, jag orkar inte rada upp alla fördelar.

Tack för tipsen folks! Är mest inne på jewel flown av dem tre just nu. Skate bananan verkar najs men den är förlång för mig. Men kul och bra att höra lite erfarenheter från rockerbrädor.

Kula 82: Om du har tid och lust får du gärna skriva lite om TBT och varför du inte rekomenderar rocker. Jag kikade på hemsidan men det var nåt knas så jag kunde inte se innehållet under flikarna.. jag kanske får testa från en annan dator.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp