Jag kanske ska tillägga att man har två veckor på sig från att man pröjsar för P2-parkeringen att komma dit med ett jobbkontrakt och bekräfta att man faktiskt är anställd på orten. Det går alltså att få bilen under tak innan man påbörjat jobbjakten, vilket är väldigt trevligt om det tillexempel börjar snöa eller trafikpolisen har en nitisk dag (dvs alltid).
(Vad som händer med parkeringskostnaden om man inte får jobb vet jag inte.. antar att de spärrar kortet man får för att köra in och ut tills man betalt fullpris.)
Vad gäller de två parkeringshusen som ligger mer centralt i byn (P1 och P4) så kostar de typ dubbelt så mycket som P2, så de går fetbort av ekonomiska skäl (åtminstone enligt min plånbok). Rask promenad ner till P2 från britt-och-skandinavkvarteret kring bargatan tar ungefär 10 minuter, lite beroende på om det är halt, och om det är kö till hissarna nedanför sportcentret. Går även att ta skidbussen.
Och bortforsling av bilar är ett reellt hot alla tider på säsongen. Stod parkerad utanför mitt hus i mitten av november förra året (ingen snö, inget folk i byn, typ en vecka innan liftarna öppnade) och det dröjde inte ens ett dygn innan det låg en arg lapp på vindrutan med den franska motsvarigheten till "flytta bilskrället omedelbums, annars..!". Håhå jaja.