Val Thorens, största området i världen?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 65291
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 65291

Guest
ja va nyss inne o kika på Val Thorens hemsida. Där står de att Val Thorens och dom 3 dalarna typ utgör de största skidområdet i världen. stämmer detta?
hur många backar finns de sammanlagt tex för jag vet att whistler har 221 backar öppna för tillfället o Val Thorens kan ju knappast ha mkt mer?

funderar nämligen på att dra dit nästa vinter så kna va kul o veta hur står de är.

Mvh Hampus

http://www.valthorens.com//home/winter/skiing/the-skiing-area/the-3-vallees-144-2.html

Altitude minimum: 1300 metres - Altitude maximum: 3230 metres
16 villages and resorts: more than 600 km of mapped-out pistes

-------------------------------------------------------------------------
328 pistes (56 green, 120 blue, 115 red, 37 black) on 400 km2
-------------------------------------------------------------------------

200 ski lifts, 25 summits which can be joined on skis, 6 glaciers
124 km of cross-country skiing, 1,500 ski instructors
1 500 snow cannons, 75 grooming machines
50 nationalities represented, 3 altiports

Tänka sej..det fanns info på deras sida om hur många pister dom har.

MVH. Din välgörare

ps. All makt åt Tengil

Senast ändrad:
najs såg inte re Mr. Tengil.. tack

ozzki: skulle vara konstingt om avoriaz är störst i europa när val thorens är störst i världen.. ?

man kan de vara så att dom är samma sysem ?

Tror inte Val thorens är störst i världen.
Val gardena i Italien har över 500 liftar tror jag. Tror detta är det största skidstället.. men beror väl på hur man räknar antar jag.

Drisen sa:
Val gardena i Italien har över 500 liftar tror jag. Tror detta är det största skidstället.. men beror väl på hur man räknar antar jag.
500 liftar? inser du själv hur mkr de är.. Whistler tex har 38 liftar öppna o dom är de skidsystem i världen me mäst backar öppna just nu..

länk till min källa: http://www.skidguiden.se/sg_toplists_int.asp

Hejsan, jag har för mig att Dolomiti-superski är störst i världen faktiskt! Italien alltså.
Men jag är ingen säker källa! Avoriaz har väl byggt ut eller hur, kanske därmed har blivit störst nu.

Olle

Val Thorens är (med dom 2 andra dalarna) världens största sammanhängande liftsystem.

PS. Tycker synd om er som räknar i antalet backar och liftar. DS.

Har själv varit där, det är Stort!
Tog ungefär en dag (med lunch) att åka till courchevel och tillbaka om man hade vanlig hastighet, alltså från Val Thorens.

Senast ändrad:
alwaysCrash sa:
Drisen sa:
500 liftar? inser du själv hur mkr de är.. Whistler tex har 38 liftar öppna o dom är de skidsystem i världen me mäst backar öppna just nu..

Om man bara räknar till antalet liftar tror jag faktiskt Drisen har rätt. Dolomiti Superski-området har totalt 460 liftar på ETT och samma liftkort.

Källa: http://www.dolomitisuperski.com/home.athx?ccode=en-US

Edit: Ang. antal öppna backar är det ett skämt hur vissa skidorter (speciellt i usa) räknar backar. Det är fantastiskt att EN backe kan ha 4-5 olika namn på pistkartan.

Senast ändrad:
JockeSki sa:
alwaysCrash sa:
Drisen sa:

Om man bara räknar till antalet liftar tror jag faktiskt Drisen har rätt. Dolomiti Superski-området har totalt 460 liftar på ETT och samma liftkort.

Källa: http://www.dolomitisuperski.com/home.athx?ccode=en-US

Edit: Ang. antal öppna backar är det ett skämt hur vissa skidorter (speciellt i usa) räknar backar. Det är fantastiskt att EN backe kan ha 4-5 olika namn på pistkartan.
Ang. hur vissa räknar i hur stora skidåmråden är, så är det ett skämt för man räknar i kilometer och inte i liftar/nedfarter.

CrashX sa:
Val Thorens är (med dom 2 andra dalarna) världens största sammanhängande liftsystem.

PS. Tycker synd om er som räknar i antalet backar och liftar. DS.

Har själv varit där, det är Stort!
Tog ungefär en dag (med lunch) att åka till courchevel och tillbaka om man hade vanlig hastighet, alltså från Val Thorens.
Har du varit i Dolomiterna så du har nått att jämföra med? NU var ju frågan vilket område som var STÖRST och då måste man ju kunna mäta det på nått sätt. Antingen antal liftar, backar eller kvadratkilometer åkyta.

Det finns många ställen där det tar MER än en dag att ta sig runt i systemet.

CrashX sa:
Ang. hur vissa räknar i hur stora skidåmråden är, så är det ett skämt för man räknar i kilometer och inte i liftar/nedfarter.
Säger man "störst" så kan det vara störst sett till olika faktorer. Inget sätt är fel. Dock tycker jag att lika missvisande antal liftar kan vara, lika missvisande är antal km åkning.

JockeSki sa:
CrashX sa:
Säger man "störst" så kan det vara störst sett till olika faktorer. Inget sätt är fel. Dock tycker jag att lika missvisande antal liftar kan vara, lika missvisande är antal km åkning.
Hur kan antal km vara missvisande? Förklara gärna.

Freeflow sa:
JockeSki sa:
CrashX sa:
Hur kan antal km vara missvisande? Förklara gärna.
skulle precis säga de samma ? hur ?

Jag var tidigare i vår i Valthorens och den byn är en del av skidsystemet "Les 3 valles"
Byarna som är med i systemet är Courchevel, Meribel, Les Menuires, Valthorens och Orelle.
Enligt pistkartan som jag nu har framför mig står det:
" Le plus grand domaine skiable du monde".
Vilket betyder kortfattat: största skidområdet i världen.
Jag låter det vra osagt ifall det är sant lr falskt

Det må så vara att Val Thorens tillhör en av världens största skidsystem, men området blir inte roligare för det. Trist ställe helt enkelt med stämning motsvarande väntrummen på Karolinska sjukhuset. Sådär roliga människor i byn, lite för mycket fotbollshuliganvarning..

Men smaken är ju olika:)

So Which are the Biggest?
Of the truly lift-linked ski areas the French Trois Vallees retains its long standing number one position with 650 kilomters (406 miles) of trails. In second place with 24 mountain areas and 50 summits is France again, this time the cross border Portes du Soleil area shared with Switzerland. It also claims 650 kilometers but doesn't shout quite so loudly, perhaps because there are a few marked breaks in the circuit.

punkt

H

Rent subjektivt om så håller jag Val Disere/Tigne som störst skidområde i jämförelse med Chamonix, Val Thoréns och Superski Dolomiti (där ingår bla Val Gardena och de har inte 500 liftar...) då jag ser de andra som flera olika områden om än sammankopplade.

Val Disere/Tignes är helt otroligt stort, svårt att se att det finns system som breder ut sig över en större yta. Men det finns säkert de som har fler backar och liftar. Tycker att det är bätre att jämföra genom att räkna liftar än backar.

vad jag hört så är val thorens världens största SAMMANHÄNGANDE skidområde medans superski dolomiti är det största men det är EJ samanhängande då man måste använda sig av buss. Men jag är inte säker, detta är bara vad jag hört av andra.

3 dalar räknas som världens största sammanhängda liftsystem. Var där förra veckan och de var Fett stort bodde i mitten dalen Meribel.

Man behöver Inte använda sig av buss i dolomiti superski, däremot så har jag svårt att tro att det skulle vara det absolut största systemet i "världen". Otroligt stort men inte riktigt såå stort...
Det unika med det liftsystemet är nog att det breder ut sig på en så ofantligt stor yta och har därmed VÄLDIGT gott om utrymme mellan pisterna. Något som (av vad jag förstått av pistkartor) inte Whistler har som verkar vara ihoptryckt på 1/10 av den yta som Dolomiti superski är.

Senast ändrad:
JockeSki sa:

På ett och samma liftkort ja, men är det ett sammanhängande system då? Nät jag kollade på internet verkade det inte som det?
Skillnad på sammanhängande system och olika system på samma liftkort.

Det går inte åka lift mellan alla system i Dolomiti Superski utan buss/bil krväs ibland. Men jag håller med om att det är nog det system som erbjuder störst variation då det oftast är endast en backe per lift och sluttning och inte 10 stycken backar påsamma sluttning som på vissa andra ställen...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp