Val thorens vecka 1?!?!

nottuz

Ny medlem
Val thorens vecka 1?!?!
Hallå! Jag och några kompisar har nu bokat resa till Val thorens i Frankrike vecka 1 då hela gänget endast kunde den vecka. Nu undrar jag hur det är där nere vecka 1? Någon som kanske varit där så tidigt?

- Är det mycket folk där då? Hur är festen?
- Skidåkningen, är det bara pister som man kommer kunna åka eller är det tillräckligt med snö så man kan kör offpist?
- Kyla, hur kallt är det egentligen så tidigt på säsongen?

Må bäst!

Val thorens vecka 1?!?!
Det kan som med alla andra ställen vara hur bra som helst eller rent skit.
Dock kräver Val Thorens en rätt så bra bas då där är mycket spetsiga stenar om du skall åka offpiste.

Val thorens vecka 1?!?!
Januariveckorna brukar mest vara studenter då det är den generellt sett billigaste månaden, så fest är nog inga problem.

Snöläget just nu är stenigt deluxe utanför pisterna (första två liftarna öppnade idag), det behövs nog nån dryg meter till innan offpisten verkligen ordnar upp sig (läs: de värsta stenbumlingarna täcks ordentligt). Men det är långt till januari, och för en vecka sedan var här ingen snö alls – nu har det snart kommit en meter totalt i byn.

Det kan vara svinkallt mitt i vintern, men det kan också komma konstiga värmeböljor. Förra jul/nyår var det t.ex. flera dagar med plusgrader före och efter ett megadump. Är det svinkallt kan jag rekommendera att åka neråt i systemet, till exempelvis Menuires eller Meribel. Där är oftast mindre svinkallt.

Ses i vimlet!
/H

Val thorens vecka 1?!?!
Så här skriver Wepowder

With bad weather
Trees do not you think Orelle, Val Thorens and Les Menuires but this is compensated by the tree runs in Meribel and Courchevel. Especially above Courchevel le Praz you endlessly driving under the Le Forêt elevator.

Val Thorens är ett stort stenröse som kräver många stora snöfall för att täcka den steniga terrängen på sidorna av pisterna.
Varför skall man överhuvudtaget bo där uppe. Bo längre ner i systemet och ta en tur upp när vädret och snön är bra.

Tillbaka
Topp