Val Thorens vs. Serre Chevalier

Rookien

Ny medlem
jag och en till två kompisar ska åka ner till Alperna, rättare sagt de Franska Alperna.
Serre Chevalier eller Val Thorens.
Tyvärr så är det bara semester i 1-2 veckor i början av nästa år.
Någon som har någon erfarenhet av dessa två ställen?
Positivt? Negativt?
Lutar mot att vi ska åka med UCPA, någon som åkt med dem?
Tack för hjälp på traven på förhand!

/M

tjena!

Var i Val thorens förra året och kan säga att det är den bästa skidorten om man vill festa satan en hel vecka. Sjukt ball!!!

Däremot suger åkningen, endast ett fåtal branta backar (bl a cime de caron) som ger utmaning åt den mer erfarne. Dessa backar är svåra att ta sig till pga enorma liftköer. Lite struligt att ta sig mellan skidsystemen, de tra dalarna. Va ej någe puder när vi var där, men om det varit det kan jag tänka mig att åkningen varit helt okej, dock mil ifrån samma klass som exempelvis Chamonix!
Har ej varit i serre, men har hört att svårighetsgraden på åkningen e ungefär samma som i Val t.

Vill ni festa som aldrig förr - dra till Val T. Beach Mountain rekomenderas!

Ski on motherfuckas!

Beror helt på vad ni vill ha.
Har inte åkt med UCPA någongång men centret i Val T brukar få stora lovord.
Det som däremot bör tänkas på är snötillgången. Ska ni dit i början på året så skulle jag inte helt räkna bort Serre, som trots låg åkhöjd brukar ha riktigt gott om snö, tidigt på säsongen. Så har ialla fall tendenserna varit de senaste åren. (Vet dock inte hur det var i fjol). Å andra sidan så har ju Val T alltid snö, även om orten kommer mer till sin rätt under våren, då solen förhoppningsvis tittar fram. Blir det snöstorm i Val T så kan ni hälsa hem, då bristen på träd gör sig väldigt påmind. Då är nog Serre bättre.
Åkningsmässigt så skiljer dom sig inte så mkt åt förutom att Serre har skog och Val T inte.
Jag skulle nog välja Serre, om det är tidigt på säsongen.
/fogy

åk till Serre.
Bättre och inte lika enformig åkning som Val Thorens.
Men det är ju såklart bara min åsikt...
Sannigen är i alla fall att Serre har skog, så man kan åka när det är dålig sikt.

För att sammanfatta de tidigare svaren så beror det mesta på vädret, som är ganska oförutsägbart om man inte stannar under en längre period.

Var i Val T v3 i år och har nog inte upplevt bättre skidförhållande, 4 dagar sol och 3 dagar då det totalt kom 1,5 m nysnö, en halv meter om dan, kunde inte varit bättre.

Att åkningen skulle vara ensidig håller jag nog inte riktigt med om, skogsåkning är det lite klent med, men den excisterar...

Åker man i januari tror jag inte man behöver oroa sig för liftköer, jag upplevde dock inga, förutom första nysnö-dagen....

Byn är väl inte den allra charmigaste, mycket "bygga snabbt för att snabbt få in pengar på turismen", därav brister i arkitekturen. Säga vad man vill om den, men bra drag var det allt....

Serre C har jag aldrig varit i, men betyget till Val T är ett stort +.
Ska själv till Val d Isere en säsong eftersom jag blev så frälst i franska alperna (har bara varit i österrike innan)

Trevlig resa!

Hej! När det gäller UCPA så kan jag starkt rekommendera att åka med dom. Var i Chamonix v 8 2002 och det var hur bra som helst. Off-pist varje dag och tillgång till guide hela tiden. Jag kände att jag utvecklades mycket som åkare då guiden tog med en på utmanande och nya åk hela tiden. Iofs hade vi tur med snön och fick puder nästan hela veckan.

Just nu är det säsong som gäller men nästa gång jag tänker åka en vecka eller två så är det helt klart UCPA som gäller.

Hade gott och hoppas att du får en trevlig resa!

Har varit på båda ställena och har bästa minnet från ValT.

När jag var i Serre januari 02 var snötillgången lika med noll. Bara några backar var öppna och offpisten var lika med nada, om man inte ville brottas med stubbar, sten, grus och andra härliga underlag som är mycket brunare än snö. Dock kan jag rekomendera orten om det finns snö, såg en hel del skön skogsåkning men även bra åkning över trädgränsen.

ValT är enligt mig mer snösäkert, främst tack vare sin högre utgångshöjd. Har även ett bättre uteliv än Serre, vilket kanske skall vägas in.

Lycka till med valet.

Själv lutar det åt Zermatt eller St Anton i år.

Tjena! Har också varit på båda orterna och skulle välja Val T igen utan att tveka allt för mycket.
Bara sådana småsaker som att du hoppar i skidorna utanför dörren. Går inte i Serre då det är lång lift för att komma igång.
Om man tycker att åkningen i Val T suger så har man inte sett mycket. Har spenderat en säsong där och har fortfarande en massa åk jag inte hunnit göra. Om du är sugen på skogsåkning så drar du bara över till de andra dalarna. Den skogen går givetvis inte alls att jämföra med skogen i Serre. Den är oslagbar. Det förutsätter dock snö, vilket det i genomsnitt har varit ont om i Serre de senaste åren.
Sen festandet är trots allt väldigt bra i ValT. Säga vad man vill om holländare o danskar, men festa kan dom!

Var i Serre med UCPA förra året. Centret är otroligt fräsht och ligger precis vid backen. Naturen är inte fullt så dramatisk som runt Val T och snötillgången i Serre kan vara lite oviss. Dumpar det så finns det däremot många härliga lättillgängliga offpistrepor att tillgå, de flesta i härlig lärkskog.
Närheten till La Grave är ju ett stort plus.

Tror dock att Val T är ett säkrare kort tidigt på säsongen, men har ingen aning om hur UCPA:s center ligger i förhållande till by och backar.

Med Vallade Hälsningar
A.

Jag röstar på Val T. Har varit på båda platserna och haft bonnröta med grymt mycket lössnö. Ja.. fast man får ju sitta inne några dar och vänta på att snöstormen skall sluta eller åke efter pinnar. Val T är smidigt hela byn ligger i backen. Nackdelen är som sagt dålig sikt vid snöstorm och det innebär problem att ta sig till de andra dalarna. Och nog finns det brater som räcker till bara man åker upp på toppen.... hm Gustavlund. :). Lac de Lou offpistrepan är att rekommendera gå, skråa till höger, rakt ner, behåll farten, långt och flakt till sjön (ja den lilla pölen) Transiver = ja.

Serre har som sagt sköna skogsrepor som är helt kanon om det snöar mycke. Snöar det inte så finns det ytor att utforska även där...... chefen säger jobba!

Tillbaka
Topp