Val Thorens?!

joonte

Ny medlem
Val Thorens?!
hej alla,
tänkte ta mig ner till alperna nu på senhösten och göra min första säsong.

Funderar på Val Thorens som verkar riktigt schysst, och undrar om någon som har säsongat där har nåt tips. Ex. boende, jobb, resekassa m.m.

om någon är intresserad att hänga på, hör gärna av er. newbie som jag eller erfaren, spelar ingen roll.

tacksam för svar.

Val Thorens?!
tja! vi är några lirare som oxå hade tänkt dra till val thorens i vinter... får du nå tips så hör av dig. vi är väl en 5-6 st av blandat kön, som gjort några säsonger tillsammans tidigare. piis.

Val Thorens?!
här är 2-4 killar till som funderar på val thorens, ingen av oss har dock några kontakter här så vi har inte kommit så långt än, hittar vi bra boende lutar det dock åt val thorens iaf! keep in touch

Val Thorens?!
VT: Bil er kjekkt å ha, men parkering koster. For 3 år siden fekk eg redusert parkeringskostnad då eg kunne framlegge dokumentasjon på at eg arbeidet i VT (dokumentasjonen var proforma, dvs. et selkap i VT skrev brevet med eg jobbet aldri der) - vet ikke hvordan det er no. Ved gode forhold tar det 45min ned til Mountiers og nærmeste store supermarked (hamstre mat), ca 1.25t til Albertville, 2.5t til Cham, 3t til Geneve - unngå for all del å kjøre på Lørdager (kø,kø,kø,kø). Veien til VT blir normalt stengt nokre ganger i sessongen grunnet snøstorm etc.

Boliger i VT er litt kostbare, men det er fult mulig å finne noe til akseptabel pris - eg ordnet sjølv privat gjennom annonse eg fannt på Internet (fransk side) - tips søk etter "leilighet til leie" (eller studio) på fransk.

Jobb - gå runden til diverse barer etc, evt ta kontakt via epost - men jobb tar av tiden du gjerne ville brukt til annet....

Når det er dårlig vær er VT ein drittby - turister og lite "sjarm" eller annet å finne på.

Bolig er største kostnaden, mat og drikke som heime (billigere mat men ofte meir drikke), husk forsikring (carte neige + fra heimlandet, dyrt å bli henta ned fra fjellet).

Lykke til.

Val Thorens?!
thanks man! precis sånt som man behöver veta, ja kanske skickar ett email lr så till dig om jag har några "allmänna frågor" hoppas det är ok! /oskar

Val Thorens?!
Jag förstår vad ni vill göra, men efter 2 v förra vintern fick jag nog. Skulle välja en större by. Tristessen är total på den sociala sidan.

Skidåkningen äger dock.

C

Val Thorens?!
Håller med ChristofferB
Val Thorens är en riktigt trist håla. Men hela Trois Vallees som system är ju godkänt. Bra mycket bättre att bo litet längre ner. St Martin Belleville tex. är trevligt.

Val Thorens?!
Tjenna! Hade själv tänkt mig val T i vinter.Första sesongen för mig med. Hade två polare som bangade ur, men har själv bestämt mig för att dra.
Jag hakar gärna på. har 30000 på fickan, men varken boende eller jobb. Hör gärna av dig för här har du en som är självklar.

Val Thorens?!
Goddag, jag är sugen på att hänga på. Har tänkt att ta mig ner till franska Alperna och Val T verkar helschyrre. Just nu har jag varken jobb eller bostad och ingen att dra ner med än heller för den delen men jag är peppad!

Hör av dig om det är aktuellt...

Tillbaka
Topp