Valais, Schweiz

Rickard69

Ny medlem
Valais, Schweiz
Hej!
Någon som har har erfarenhet av boende i Valais och åkning i omkringliggande orter, t ex Verbier? Hur funkar det? Bra/dåligt? Hur tar jag mig enklast från flpl i Genéve till Valais och hur tar jag mig sen dagligdags till t ex Verbier och andra närliggande orter? Måste jag hyra bil (vill helst slippa hyra bil) eller finns det lokala skidbussar?
Tips på bra hemsidor med info om Valais tas tacksamt emot!!
Jag överväger att åka till Valais med familjen, sambo och elvaårig dotter, i månadsskiftet feb - mars 2013.

Bästa skidåkarhälsningar från ett sommarregnigt Nacka
Rickard

Valais, Schweiz
Enklaste sättet att ta sig från Geneve är givetvis tåg. Men beroende på hur länge ni ska vara där kan det ju vara smart att hyra bil i alla fall, om ni hade tänkt besöka många olika orter. Ska ni däremot bara stanna någon vecka är det ju betydligt enklare att bara åka inom t.ex. fyra dalarna och utgå från Verbier eller Nendaz.

Då är det ju bara att ta tåget till Martigny för att komma till Verbier eller Sion för Nendaz. Sedan går det postbussar upp på berget. Tåg och busstider hittar du här.

Kanske ska tillägga att det finns många andra - mindre - orter också. Men det kan ju vara lite bökigare att ta sig dit. Kan ju vara värt att kolla upp området kring Zinal och St-Luc.

Senast ändrad:
Valais, Schweiz
Hej! Jag har åkte skidor i många orter i Valais 2010/2011 med utgångspunkten Lausanne. Att ta sig från Genève till Valais är som "Jolfh" säger: det är tåg som gäller och sen finns det bussterminaler som tar dig upp till orterna vid städerna i dalen: Sion, Sierre, Viège, Brig osv... I 4 Vallées området rekommenderar jag Veysonnaz; fin ort och billigare än Verbier. På andra sidan dalen finns soliga Anzère och Crans Montana. Också bra orter (Crans Montana kanske lite dyr för min smak) Dessa ligger dock på solsida.

Om man fortsätter längre in i Valais har vi Grimentz, Zinal och St-Luc. Ganska okända orter med skidåkning mellan 2000 och 3000 meter. Kan ju inte gå fel..? Har själv bara varit i Zinal och Grimentz, båda väldigt bra. http://www.zinalchalets.ch/ hyra av stuga/lägenhet i Zinal.

Min favoritort i Valais är dock Saas-Fee som är Zermatts lillebror. Även om 2010/2011 var ett snöfattigt år fick man puder in i April där. (Högsta punkt 3600möh). Hit tar man sig med buss från Viège eller Visp på tyska.

Min personliga åsikt är nog ändå att utforska franska sidan dvs att åka mot Chamonix och närliggande skidorter med tanke på hur dyr francen är och hur billig euron är. Detta kan ju iofs ändras till vintern.

Valais, Schweiz
Hej jolfh och Benja_93,
tack för era svar och kommentarer!!

Familjen (min familj) som består av mig själv, sambo och snart elvaårig dotter har under dotterns uppväxtår gjort som många andra svenska skidfrälsta småbarnsfamiljer har gjort: tränat i Sälen under de första åren, sen åkt i Åre och nu är det dags för skidåkning på riktigt i alperna (!!) vilket blir för mig något av en tidsresa bakåt i tiden till sent -80 tal och -90 tal. Jag har varit alperna ett tiotal ggr (St Anton, Tignes/Val D`Isere, Chamonix, Meribel, Zermatt mm). Härliga minnen!! Sambo och dotter har inte varit i alperna och det måste åtgärdas snarast!

Frågan är nu vart ska vi åka i vinter v 9 alt v 10? Jag frågade er lite om Valais tidigare och nu vet jag mer, tack!! Var är det annars snösäkert, prisvärt och var finner vi åkning som passar alla i familjen? Jag tar mig ner överallt (åker bra) samtidigt som sambo och dotter är medelgoda åkare.

Vi tänker skapa vår egen resa, dvs inte åka charter. Efter lite lagom strukturerat surfande drar jag slutsatsen att transfer till Cham och Avoriaz är klart billigare än t ex Val Thoréns/Val d`Isere. Flyg är ingen urvalsfaktor bedömer jag (Genéve gäller, eller hur?) Liftkorten är billigare i Cham och Avoriaz än tidigare nämnda orter. Boende via t ex homeaway förefaller att finnas i alla prisklasser på alla uppräknade orter så det är inte heller någon direkt urvalsfaktor.

Just nu lutar det åt Cham el Avoriaz. Jag gillar Cham otroligt mycket och har varit där 4-5 ggr men är osäker på om, och isf i vilken utsträckning, det pistas nuförtiden? Förr lämnade man snön till åkarna och det skulle passa dotter och sambo så där. Vad vet ni och andra om Avoriaz? Dåligt med underlag om Avoriaz via Forum på Freeride/inte många har skrivit något, tycker jag det verkar som. Har ni något att säga om Avoriaz? Någon annan? Vad säger ni om Cham alt Avoriaz som första resmål i alperna för dotter/sambo?

Bästa skidåkarhälsningar
Rickard

Valais, Schweiz
Ligger vinterlovet annorlunda i år i så fall? Vi har alltid åkt v10 vilket inneburit att vinterlovet är i stort sett över och har inneburit helt hanterbara köer.

Om du nu blandar in Valdi och Valtho också så skulle jag också vilja slå ett slag för Grenoble. Ryanair har slutat att trafikera den men Norwegian gör det fortfarande. Här blir hyrbil ett krav men det är bra och smidiga vägar upp till båda orterna och är ni tre personer är det tom troligt att det är billigare att hyra bil än att åka buss/tåg. Åker ni däremot till Cham så är Geneve mycket smidigare och har även billig transfer. Cham är ju dock ett jäkla bussåkande vilket kanske inte är optimalt om man är någorlunda färsk i alperna.

Valais, Schweiz
Hej Rickard.

Valais är ett kanonområde för varierad åkning. Jag har varit där i många år med Verbier som bas. Jag läst att ni siktar på Cham men vill ändå tipsa om ett riktigt bra alternativ om ni vill få se mycket och hinna beta av Valais många guldkorn som bl.a. nämnts här ovan av jolfh och Benja.
Det är att flyga med Swiss (gratis skidfrakt!) till Zürich, hyra bil och bo i Marigny. Marigny är en ful och trist stad, men kolla på en karta vilket kanonläge den har sett med skidåkarögon!! Inkom 30 minuter når du Verbier, Chamonix, Portes du Solei (Avoriaz mfl), Cranz Montana, Les Diablerets! Kör du ca en timma så kan du nå Aostadalen (Cormayeur, Pila, Cervinia mfl), Val d Aneviers (Zinal, Grimentz mfl), Saas Fee, Zermatt, Gstaad samt många fler mindre guldkorn (Ovronaz, Super St. Bernard, Evolene osv)!
Detta kanske int är något för första alpresan med familjen, men när ni varit nere några gånger och kanske vill ha ett smörgåsbord av orter att välja bland så kan ni kolla på Marigny!

Lycka till i vinter!

H

Tillbaka
Topp