Valdi 09-10

G_johannesson

Ny medlem
Valdi 09-10
tja
tänkte dra ned och säsonga i valdisere 09/10.
är första säsongen för oss så tänkte höra mig för lite är .

1. Boende, boka hela innan via nån hemsida eller liknande eller fixa på plats?
2. Jobb , svårt att få där nere? ordna på plats?
3. Några sköna svenskar som ska ner ?

Valdi 09-10
1. vad jag märkte förra säsongen var det sjukt svårt att hitta boende nere på plats, i princip alla jag hängde med hade boende genom jobb de fixat på hemmaplan eller via alpservice, diverse brittiska uthyrare eller den mystiske norrmannen rich (om du söker på val d'isere säsong i forumet hittar du nog info om honom)

2. första två-tre veckorna var lite ångestfyllda då de flesta restauranger/skiduthyrningar vill ha fransktalande personal, dock löste det sig för mig + mina rumskompisar, men det var många nej till en början. saloon, le petit danois och langley rekryterar personal innan säsongen börjar, men jobbar man för dem jobbar man Mycket. det är som på alla andra ställen, under de hektiska veckorna finns alltid extrajobb om man har öronen öppna. kopiera upp många cv:n, gå runt överallt och var där precis när säsongen börjar, då brukar det ordna sig.

3. vet inte än.. de flesta jag känner ska börja plugga. min vän sebastian (sebbaz på freeride) ska nog jobba på dansken.

Valdi 09-10
Mycket brukar vara 30 timmar i veckan och uppåt, sedan varierar det ju beroende på vilka veckor det är och så, men seb jobbade mellan fyra och sex kvällar i veckan från jul och till slutet.

Valdi 09-10
vissa säger att det är lättare att få jobb om man kan visa upp att man redan har boende för hela säsongen så de vet att man kommer att stanna , stämmer detta?
känns ju lite läskigt att betala ett säsongsboende om man inte vet att man har jobb

Valdi 09-10
det är inget jag har märkt av, dock hävdade min chef i vintras att han hellre anställde "scandies" än fransmän och britter för att vi oftare stannar säsongen ut. sen vet jag ju inte om det stämmer, men jag vet att dicks teabar stängde tidigare än väntat för att de kickat typ hela personalen (110% britter) så..
men det är klart att det är lite spooky att casha up 25-30 tusen på en gång för ett boende, men om man blir tvungen att åka hem i förtid är det rätt lätt att hitta någon som kan ta ens plats och på så vis få tillbaka pengar.

Valdi 09-10
det beror helt på vad du vill, känner osv. skaffa jobb innan leder ju oftast till boende, men vad händer om du hatar jobbet och vill sluta? då ryker boendet.
skaffa boendet först kan leda till några nervösa veckor i början när du springer runt halva byn med cv:n, men nästan alla brukar hitta jobb förr eller senare.
åker du ner precis i början och verkligen letar bör det dyka upp något.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp