Valet i kvalet

• Trådstartare Trådstartare jenlin
  • Start datum Start datum
J

jenlin

Guest
Valet i kvalet
Har lite problem att tyda researrangörernas siffror... Vill ha BRA skidåkning i Alperna. Var i Badgastein ifjol och backarna var jättefina, välpreparerade; men lite för lite utmaningar. Jag är ingen extremskidåkare men en perfekt pistad backe är inte alltid lika med ett drömåk, om ni förstår vad jag menar.

Väljer just nu mellan Val D"isere och Val Thorens. Tycker det verkar som Val D"isere har bättre skidåkning. Ingen vidare fallhöjd i Val Thorens, eller luras man av siffrorna?

Vad säger ni?!

Hälsningar
Jenny

Valet i kvalet
ValT=RomBox! Allvarligt talat kommer du förmodligen få njutbara vistelser på båda platser vad gäller pisterna. ValT sparkar rumpa, vilket även ValD/Tinch gör.

Skillnaden är snarast om du är en stor fetishist av fransk Bauhausarkitektur av tidigt sjuttiotalssnitt så är ju ValT ett måste. Attraheras du mer av snorkiga fransmän, pårökta engelsmän, opålitliga säsongsarbetare och festliga trafikproblem så är Valdisease klockrent.

De två skidområdena är ju två av världens största, köer är sällan förekommande och snöförhållandena är tämligen lika eftersom de ligger hyfsat nära varandra.

Undertecknad åker bara till ValT för att på tisdagar besöka Tango:s freakshowkvällar samt att smörja mina inre organ på RomBox. I och för sig hedervärda anledningar båda två, men ganska väderneutrala. Däremot funkar Troppan i ValD var dag!

Valet i kvalet
Åk inte till Val disere, ett riktigt skitställe med en massa Wannabies från Sverige och dessutom dålig åkning. Val Thorens är däremot helt ok. Men är det riktigt bra åkning du vill åt är det Chamonix som gäller, kanske lite mycket folk med det är det vär jag lovar (inte så konstigt att det är mycket folk på ett av världens bästa skidområde).
Tack för mig, Tja!

Valet i kvalet
Val Thorens är bra. val d"Isère är också bra, men det är som sagt ruggigt mycket svenskar där. Detta kan vara lite tråkigt, beror på vad man är ute efter. Om det är att träffa massor av svenskar - åk till Val d"Isère, annars Val Thorens. Tycker jag alltså. Och så finns ju Tango i valT också....i
Att fallhöjden är låg i ValT beror på att byn ligger högt. I hela systemet De tre dalarna är den totala fallhöjden högre, men det är bäst åkning i Val Thorens-delen, så det är ändå antagligen där du kommer att hålla till. Så är det
Åk försiktigt och tänk på att ALLTID använda ordentligt med zinkpasta (och snälla du, använd inte lila pasta, det är bara töntar som har det...).

Valet i kvalet
Kom fraktiskt att tänka på att jag själv gjort samma val en gång i tiden. Jag satt med lite polare i Val thorens och grunnade om vi verkligen kommit rätt.
Efter en inte allt för lång diskussion med nära stående handgemäng mellan två debattörer kom vi fram till att vi inte kommit rätt. Detta förstärktes av att vi inte sett en ända pist eller ett ända berg trots att vi varit i byn åtskilliga dagar. Det kan vara lite dåligt väder i Val thorens, eller rättare sagt du har tur om det inte är det...

I Val D har du ju pister som Facen som inte går av för hackor, ett åk efter kl 16:00 är ju en gudabenådad gåva.

Sen att du har Rombox i Val T är ett klart lyft för orten. Är ju klart men när man sätter det i perspektiv mot Troppan i val D blir det inte mycket att hänga i julgranen.
Fallhöjden är om jag inte mins fel högre i Val torens men du kan ju inte utnyttja hela i ett åk.
Men tänk på en sak var du än åker:
Åk bara till Val D om du vågar!

Lila zinkpasta är inte alls fel, det är bland det coolaste som finns på denna jord.
Tack för ordet!

Valet i kvalet
Tjipp!!!
Eftersom båda orterna är ett måste för en skidåkande globetrotter är inte frågan till vilken av dessa man skall bege sig utan möjligtsvis till vilken man åker först. Oavsett vad du väljer kommer du att bli en upplevelse rikare. Min personliga favoritort är förövrigt Verbier som inte gör någon besviken! (Möjligtsvis plånboken...)

MVH/MM

Valet i kvalet
Troppan är ett ställe i Val D du kan gå in på recensioner och se själv. Rombox är ett ställe i Val T som tillhandahåller rom i en mängd olika smaker.. och utseenden. Båda två är väl värda att besöka!!!

Valet i kvalet
Det här med att Chamonix skulle vara så j-vla häftigt börjar jag tröttna på nu. Om man jämför både VD och VT mot Chamonix, så har Chamonix inte en chans. Visst erbjuds det shysst offpist i Chamo, som dock blir uppåkt snabbt som attans. När det gäller lite skön piståkning så tar det max en halv dag att köra ett system och sen får man ta bussen!!! till nästa om man vill få lite fler utmaningar. Suger stenhårt. Dock festar man väldigt bra i Chamo, vilket inte är att förakta.
I både VD och VT tar du dig överallt utan att åka buss eller liknande. Dock måste jag rekomendera VT som stället att åka till. Fallhöjden är bra och det finns väldigt mycket offpist relativt lättillgängligt. Knatar du en timme på väl valda ställen så hittar du platser som är helt orörda veckor efter ett snöfall. Att vädret skulle vara kass kan jag inte hålla med om. Säsongen 99/00 hade vi en molnig dag under hela januari. Senare i mars så är vädret ostadigare, men det brukar vara helt ok att åka ändå. Höjden på 2300 m har flera fördelar. Det kan snöa nere i dalen men vara sol i VT, eller så kanske det stormar i VT men är sol i Meribel (granndalen).
Åk till VT, det är inget att snacka om.

Valet i kvalet
Frågan är ju inte hur långt det är från Cugnai till Tangos balkong - frågan är ur långt det är tebax? Antagligen elva miljoner mil. Men desto närmare till RomBox faktiskt.

Men åter till en sak som kommit in på vägen i valet mellan ValT och ValD - ChamoX! Det finns ju ingen anledning överhufvudtaget att sätta sina fötter i denna gudsförgätna håla, jo en förresten: att ha nöjet att få åka därifrån. En ort såpass besudlad av bortkollrade wannabee"s har väl inte skådats på några millennier? Nu är det ju inte bara ett tusental nollkolls svenskar som är där, likasinnade från Norge, USA, England, Kanada etc gör ju ekvationen total. Sedan det där med bussarna och så har ju redan retts ut - om man är bussburen.

Valet i kvalet
Just precis, kunde inte sagt det bättre själv. Chamonix suger otroligt mycket mer än vad som tidigare antogs vara möjligt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp