Välja ny allmountainskida, black friday?

Nu har jag kuskat runt på mina Völkl Racetiger SL Speedwall och Völkl Mantra från hedenhös allt för länge och tänker unna mig en Allmountainskida att ersätta dem med. Självklart är det kompromisser, men efter att ha testat några varianter förra vintern inser jag att utvecklingen har kommer SJUKT långt på de typ 10 år jag haft mina gamla grejor :) Den pop jag kände i pist med de skidor jag testade var inte långt ifrån glädjen i mina SL, (men självklart skulle de inte stå sig i en isig brant pist).
Bla-bla-bla, jag kör för sällan för att kunna unna mig både en vass SL och en puderskida så det får helt enkelt bli en allmountain. Men även om jag anser mig vara en klart avancerad åkare som tävlat en del i slalom i min ungdom, så har jag dålig koll på utrustning och speciellt då mina preferencer är ett decenium gamla.
Jag var korkad nog att inbilla mig att jag skulle komma ihåg vilka skidor jag testade och gillade mest förra vintern, så jag är på ruta ett!
183 cm lång
82kg
Fartstabilt viktigare än lekfull
hoppar inget (jag har passerat 40!)

Vad är era tips? Finns några bra deals på black friday? Vad ska jag leta på för längd?

Jag vågar inte skriva mycket annat än att du får provåka igen.... ;) Det ligger något i det, för det finns så många allmountain-skidor att det ganska mycket är en smaksak. De går därmed inte att ordna från mediokra till jättebra.
Längd beror på vilken skida du hittar men troligen blir det något runt din kroppslängd.
För att få någon sorts hållpunkt - du har ju ett par Mantra. Vilken modell, hur breda i midjan? (Namnet Völkl Mantra har funnits i 20 år och förändrats mycket, finns nu dessutom i flera olika modeller/bredder samtidigt...)
Vad saknar du hos dina gamla Mantra jämfört med de nyare allmountain du testade? Minns du vilken midjebredd de som du testade och gillade hade (typ 85-90 mm, 95-100 mm eller ännu bredare?)

Tillbaka
Topp