Välja rätt ryggsäck

Tgraaf

Ny medlem
Välja rätt ryggsäck
Hittar inte många trådar om hur man ska hitta rätt ryggsäck... Finns det en får någon vänlig själ gärna guida mig dit!:) annars:

Jag letar just nu efter en ryggsäck som både kombinerar toppturande med en ryggsäck som går att använda på sommaren också till lite vandring etc. Tänker mig att ca 30l vore optimalt? Någon som har några tips? Ideér? Erfarenheter? Själv har jag kollat lite på:

Black Diamond - covert pack 30l
Black Diamond - revelation 35l
The north face - patrol 34l
Ortovox - freerider 26l

Tacksam för svar och diskussion!:)
Fridens liljor!

Välja rätt ryggsäck
Jag personligen tycker att det är väldigt viktigt med en ryggsäck som är lätt att packa.
Efter att ha testat både Patrol 24 och Ortovox Freerider 26/Crossrider 22 så skulle jag aldrig rekommendera någon att välja Ortovoxs skidryggsäckar om det ska turas (undantaget nya Mass 32+7). Maken till svårpackade ryggsäckar är svåra att hitta.

Patrol däremot är riktigt go, jag har bara testat 24L, men den skulle jag helt klar kunna leva med.

Skulle kunna rekommendera att du också kollar på Black Diamond Axis 33 och Haglöfs Rand/Roc/Tura om turande är en större del än den luftburna åkningen.

Själv så kör jag med en Mammut Ride R.A.S 30 och är riktigt nöjd. Får ner det jag behöver och har tillräckligt med remmar för att få dit skidor och rep.
Jag packar vanligtvis:
Spade och sond
Första hjälpen kit
Liten dunjacka
Tjocka handskar
Mössa
Kniv
Extra lins
Gopro
30m rep
Stighudar
Mat
1,5l camelbak

Detta får plats utan större bekymmer, och då finns det även utrymme för stegjärn.

Välja rätt ryggsäck
Jag har haft en gammal Osprey Switch som satt enormt bra och var väldigt funktionell. Utifrån vad jag sett av efterföljaren Kode så verkar den bara vara bättre på allt. Så ifall du inte vill ha något ballongssytem skulle jag satsa på en Osprey Kode direkt.

Välja rätt ryggsäck
För ren topptur, kolla in Dynafit Broad Peak 28. Finns även motsv från Haglöfs, Camp m fl. Flera fiffiga finesser med stegjärnsfack, smarta skidbärarsystem etc. Dessutom sitter i alla fall Dynafitryggan som en smäck (eller, ja, du förstår) både uppför och utför. Ganska lätt, runt kilot har jag för mig.
Tänk bara glädjen av att kunna sätta skidor på ryggsäck utan att ta dig ryggan, givet att det inte är fetlagg. Stegjärnsfickan är perfekt ställe att ha mellis i. Bara att öppna kardborrefacket och ta fram godsakerna.
Då får du dessutom nöjet att konsumera en till ryggsäck som är jättebra för sommarens äventyr. Kanske någon av ovanst, eller något helt annat och lättare (löpar/multisportrygga?)

Välja rätt ryggsäck
Pillard sa:
Jag har haft en gammal Osprey Switch som satt enormt bra och var väldigt funktionell. Utifrån vad jag sett av efterföljaren Kode så verkar den bara vara bättre på allt. Så ifall du inte vill ha något ballongssytem skulle jag satsa på en Osprey Kode direkt.
Jag har en Kode 32 anno 2013 (dock i storlek S, så det är mindre än 32 liter). Jag håller med om att det är en funktionell ryggsäck, men det finns lite irritationsmoment. Men först det bra:
+ bra passform, skön att bära.
+ Bra vätskesystem med isolering för kyla
+ åtskilda fack för lavinutrustning <-> allt annat
+ Nät som man kan sätta fast hjälmen i.
+ Många alternativ till att bära skidor/bräda på ryggsäcken

Dock några minus:
- Facket för lavinutrustningen är av det mindre slaget. Så man måste ha den minsta spaden och den minsta sonden. Eller göra som jag: köpa fel och sen svära varje gång jag ska ta upp/packa ner nåt i det facket. Och typ inte få plats med nåt annat däri.
- Finns för få stuvfack/småfickor: de som finns är på midjebältet, och de är ibland för små. Det finns en mindre ficka som kombineras med hjälmnätet. Men om man då har satt fast hjälmen så vill man inte ha nåt viktigt i den fickan ifall nåt ramlar ut.
- Har man hjälmen fastsatt så kommer man varken åt den mindre stuvfickan eller lavinutrustningsfacket. Man offrar också en den lilla fickan: den måste vara öppen medan hjälmen sitter fast
- När det är lite kallare, >-5, så börjar spännena att krångla. Det blir svårare att knäppa upp dem.
- Plastspännen: förr eller senare kommer man gå på dem med pjäxorna...
- Ska man t ex ta upp lite matsäck för en snabb paus under en topptur så blir det ett projekt om behöver ta upp saker ur "torrfacket": blixtlåset till det sitter runt ramen och man måste knäppa upp två spännen för att komma in där. Det kan ju iofs ha att göra med att jag inte kan ha nåt (mer) i lavinutrustningsfacket (se ovan)-
- Detta blir ytterligare ett problem om man har skidor fastpända: beroende på hur de sitter fast så blir det olika svårt att få upp saker ur ryggsäcken

Jag håller med om att Ospreys ryggsäckar sitter väldigt bra och generellt sett har bra funktionalitet. Jag har en Manta (tror jag den heter) som jag springer/cyklar med, är nöjd med den.
Kode däremot irriterar mig som sagt. Men jag vet heller inte om det finns nån annan ryggsäck som sitter lika bra, iaf för nån av mindre storlek. Kanske har de uppdaterat designen till i år?
Jag skulle absolut kolla upp den iaf, men då tänka på:
- Hur stort är lavinutrustningsfacket?
- Kommer man åt fickorna när det sitter fast saker? Isf vilka fickor?
- Spännena
- Stuvfickor för termos, karta mm

30l tycker jag är lagom för en dagstur, det utrymmet har inte varit några större problem.

Hoppas du fick lite hjälp av detta =)

Välja rätt ryggsäck
Kan tipsa om Haglöfs Skrå 26. Jag tycker att den har alla positiva egenskaper som Kode men inga av de negativa. Jo en nackdel är att det inte finns något hjälm-nät utan bara en ögla, vilket gör att hjälmen dinglar

Välja rätt ryggsäck
Tgraaf sa:
Hittar inte många trådar om hur man ska hitta rätt ryggsäck... Finns det en får någon vänlig själ gärna guida mig dit!:) annars:

Jag letar just nu efter en ryggsäck som både kombinerar toppturande med en ryggsäck som går att använda på sommaren också till lite vandring etc. Tänker mig att ca 30l vore optimalt? Någon som har några tips? Ideér? Erfarenheter? Själv har jag kollat lite på:

Black Diamond - covert pack 30l
Black Diamond - revelation 35l
The north face - patrol 34l
Ortovox - freerider 26l

Tacksam för svar och diskussion!:)
Fridens liljor!
Hej

Jag har en Ortovox - freerider 26l och är rätt nöjd med säcken när man åker omkring i liftsystemet men den är för tung för turande. Håller med om att den är lite svårpackad om man behöver packa den full.

Välja rätt ryggsäck
Jag är med ute efter en ryggsäck till nästa säsong i ungefär samma segment. Jag har tittat på Oakley SnowMad och Deuter Freerider Pro 30. Någon som har någon erfarenhet av de säckarna?

Tillbaka
Topp