Pillard sa:
Jag har haft en gammal Osprey Switch som satt enormt bra och var väldigt funktionell. Utifrån vad jag sett av efterföljaren Kode så verkar den bara vara bättre på allt. Så ifall du inte vill ha något ballongssytem skulle jag satsa på en Osprey Kode direkt.
Jag har en Kode 32 anno 2013 (dock i storlek S, så det är mindre än 32 liter). Jag håller med om att det är en funktionell ryggsäck, men det finns lite irritationsmoment. Men först det bra:
+ bra passform, skön att bära.
+ Bra vätskesystem med isolering för kyla
+ åtskilda fack för lavinutrustning <-> allt annat
+ Nät som man kan sätta fast hjälmen i.
+ Många alternativ till att bära skidor/bräda på ryggsäcken
Dock några minus:
- Facket för lavinutrustningen är av det mindre slaget. Så man måste ha den minsta spaden och den minsta sonden. Eller göra som jag: köpa fel och sen svära varje gång jag ska ta upp/packa ner nåt i det facket. Och typ inte få plats med nåt annat däri.
- Finns för få stuvfack/småfickor: de som finns är på midjebältet, och de är ibland för små. Det finns en mindre ficka som kombineras med hjälmnätet. Men om man då har satt fast hjälmen så vill man inte ha nåt viktigt i den fickan ifall nåt ramlar ut.
- Har man hjälmen fastsatt så kommer man varken åt den mindre stuvfickan eller lavinutrustningsfacket. Man offrar också en den lilla fickan: den måste vara öppen medan hjälmen sitter fast
- När det är lite kallare, >-5, så börjar spännena att krångla. Det blir svårare att knäppa upp dem.
- Plastspännen: förr eller senare kommer man gå på dem med pjäxorna...
- Ska man t ex ta upp lite matsäck för en snabb paus under en topptur så blir det ett projekt om behöver ta upp saker ur "torrfacket": blixtlåset till det sitter runt ramen och man måste knäppa upp två spännen för att komma in där. Det kan ju iofs ha att göra med att jag inte kan ha nåt (mer) i lavinutrustningsfacket (se ovan)-
- Detta blir ytterligare ett problem om man har skidor fastpända: beroende på hur de sitter fast så blir det olika svårt att få upp saker ur ryggsäcken
Jag håller med om att Ospreys ryggsäckar sitter väldigt bra och generellt sett har bra funktionalitet. Jag har en Manta (tror jag den heter) som jag springer/cyklar med, är nöjd med den.
Kode däremot irriterar mig som sagt. Men jag vet heller inte om det finns nån annan ryggsäck som sitter lika bra, iaf för nån av mindre storlek. Kanske har de uppdaterat designen till i år?
Jag skulle absolut kolla upp den iaf, men då tänka på:
- Hur stort är lavinutrustningsfacket?
- Kommer man åt fickorna när det sitter fast saker? Isf vilka fickor?
- Spännena
- Stuvfickor för termos, karta mm
30l tycker jag är lagom för en dagstur, det utrymmet har inte varit några större problem.
Hoppas du fick lite hjälp av detta =)