Ryggsäck för liftburen offpist

• Trådstartare Trådstartare Ersbo
  • Start datum Start datum
E

Ersbo

Guest
Jag är på jakt efter en skidryggsäck för liftnära offpiståkning i Sverige. Som jag har förstått det klarar man sig alldeles utmärkt med ryggsäck på 15-20 liter för att få plats med spade, sond, första förband, en extra jacka och kanske ett extra par handskar, en större ryggsäck blir bara onödigt klumpig.

Att både ha ryggskydd och ryggsäck känns rent allmänt lite klumpigt därför har jag har kollat närmare på Ortovox Free Rider med inbyggt ryggskydd. Jag har provat den i 16 liter (för personer upp till 180 cm) men den kändes för kort och 18 liters modellen (för personer över 180 cm) kan jag inte hitta i Östersund. Den finns även i en större modell (26 liter) men jag tror knappast jag har användning för den extra volymen. Vet någon en butik som har 18 eller 26 liters modellen inne så att man kan testa dem?

Jag provade även Osprey Kode 22 i storlek L (24 liter). Den hade grym passform, bra fack men ganska mycket remmar och jag har hört att dess skidfästen inte ska vara de bästa.

Andra skidryggsäckar jag har provat men inte gillat är Scott Air 25 (jobbiga spännen, sämre passform än Ospery Kode), Black Diamond Agent Pack (dåligt midjebälte, inte jättebra passform) och en från Mammut (dålig passform, kort och följde inte ryggen).

Vilken av Ortovox Free Rider 18 och Osprey Kode 22 skulle ni rekommendera? Blir det klumpigt att åka skidor med både ryggskydd och ryggsäck? Någon som har några andra erfarenheter av dessa två ryggsäckar?

Ortovox Free Rider 18 har jag använt, tyckte den var jäkligt lätt och smidig, även med ryggskydd. Kode 22 har jag inte använt.

ja har ortovox cross rider 22 och tycker den funkar riktigt bra :)
har sond, spade, tranceiver, extra handskar, vattenflaska och finns massor med extra utrymme.
Har även använt den till att bära min skidor med som är 115 i midjan och det funkar super :)

Jag har en osprey code 22 i large. Ruggigt bra passform (för mig) samt bra balans när man bär. Vid ett par tillfällen hade jag 2 par skidor på ryggen och jag var aldrig orolig för fästerna. Trodde inte jag skulle använda någon camelback men jäklar va skönt de är när man är törstig. Har bara positiva saker att säga om den

Jag kör med Dakine Heli pro (20L) och den lite större Blade (30L). Båda är klockrena. Kanske lite otympliga i sittliften.

FullRulle sa:
Jag har en osprey code 22 i large. Ruggigt bra passform (för mig) samt bra balans när man bär. Vid ett par tillfällen hade jag 2 par skidor på ryggen och jag var aldrig orolig för fästerna. Trodde inte jag skulle använda någon camelback men jäklar va skönt de är när man är törstig. Har bara positiva saker att säga om den
Passformen är grym. Ställer samma fråga som till ovanstående. Kör du med både ryggskydd och ryggsäck och hur fungerar det i sådana fall?

Har Ortovox Free Rider 26 och den är inte stor om man inte fyller den. Håller sig faktiskt väldigt platt! Jag körde utan ryggskydd sist men man funderar ju på om det inbyggda är lika bra... Sjukt bra med öppning i ryggen och den sitter kanon! Mina Extrem Big Pen (150 mm i bak) sitter jättebra på den :D

Santiago sa:
Har Ortovox Free Rider 26 och den är inte stor om man inte fyller den. Håller sig faktiskt väldigt platt! Jag körde utan ryggskydd sist men man funderar ju på om det inbyggda är lika bra... Sjukt bra med öppning i ryggen och den sitter kanon! Mina Extrem Big Pen (150 mm i bak) sitter jättebra på den :D
Ryggskyddet ska vara godkänt av den tyska säkerhetsorganisationen TÜV så det borde vara säkert. Det lutar åt Ortovox Free Rider 18 just nu, jag skulle dock vila prova den innan köpet. Vet någon om den finns i Åre?

Jag har två sådana till salu här på freeride och på Blocket, dom är i nyskick. Riktigt bra ryggor med inbyggt ryggskydd. Bra att man kan öppna domn från ryggsidan. Bra att bära skidor med.

Jag drogs med i en lavin förra säsongen och har köpt SnowPulse till i år.....

Jag har två sådana till salu här på freeride och på Blocket, dom är i nyskick. Riktigt bra ryggor med inbyggt ryggskydd. Bra att man kan öppna domn från ryggsidan. Bra att bära skidor med.

Jag drogs med i en lavin förra säsongen och har köpt SnowPulse till i år.....

Nu har jag inte någon av de säckarna som diskuteras men jag har aldrig upplevt det som obekvämt med ryggskydd under ryggsäcken. Tvärtom så tycker jag snarare att ryggsäcken sitter bättre.

Om man har en ryggsäck med någon form av hård ram, aluminiumstag eller liknande kan jag dock tänka mig att det kan bli problem.

Var nere på Naturkompaniet idag och köpte en ryggsäck. Det blev en Osprey Kode 22 i large, jag har provat den lite här hemma med ryggskydd under och har inte upplevt några problem. Känns som en väldigt kompetent skidsäck!

Tillbaka
Topp