Välja rätt skidor

Välja rätt skidor
Tja!
Ja e inne i skidbytartagen.
Just nu har jag ett par Fischer Airstyle 145cm.
SJälv e jag 170cm och väger ca 55kg.

Och nu skulle jag behöva lite råd om att välja rätt skida.
Jag söker en allroundskida. Jag vill ha en skida som funkar fint i pisten (alltså ganska hård förmodligen), Samt kör jag mycket park och leker runt lite i offpisten emmelanåt. Skidan bör vara en twintip så ja kan snurra å landa baklänges. NU skulle jag vilja ha ltie råd om vilekn skida som skulle passa mig, så att ja itne är helt ute och snurrar när ja ska köpa skida.

Skulle kunna tänka mig att 160-165cm långa skidor borde vara lagom.

Tacksam för svar.

//Robin

Välja rätt skidor
160-165 blir för kort. köp ca 170-175 cm istället. 1080 är väldigt allround och dynastar trouble maker är en prisvärd skida som är snällare mot ekonomin.

Välja rätt skidor
Eftersom du även vill "leka i offpisten" så skulle jag rekomendera Ross BC, Karman eller Mojo.
Eftersom du inte väger så fruktansvärt mycket, (än), så tror jag att BC:n passar lite bättre, den är lite mjukare än karman och mojo... Men om du själv föredrar styva lagg så gå på Karman, den är klart mest allsidig. Funkar utmärkt i pist, och gör inte bort sig utanför. Om man då gämför med andra fetingar.
TM är en grymt bra pist twin, men saknar lite bredd för att få nått flyt utanför.

Välja rätt skidor
ok tack för svaren..jo frågan e ju om man ska välja en mer parkinriktad skida eller mer big moauntaininritkad skida. Så typ Mad_trix eller mojo, scratch eller bc, public_enemy eller seth pistol...
Man kommer ju att besöka österrike denna sässongen och då blir det ju en hel del puder. Frågan är om en parkskida räcker till (typ mad trix) elelr om man måste go på en fetare variant. Jag är ju iten så kräsen när det gäller offpist. Har ju inte åkt så super mycket men det räcker ju om det funakr bra i offpsiten bara. Bandit 2 verkar annars vara en fin skida, men synd bara att det inte är så mycket uppböjjt ibak, För den verkar vara väldans allround...Jaja..fortsätt komma med råd och ideér.

//Robin

Välja rätt skidor
Ingen kan säga på rak arm vilken skida du ska ha, för detta är väldigt individuellt.
Själv är jag 183 cm, 85 kg och åker på 168 cm långa twintipskidor, och tycker det funkar alldeles förträffligt.
Jag åker ofta stenhårt i pist, mycket park och lite offpist.
Jag har dessutom en agressiv åkstil, och detta i samband med min vikt begränsar antalet skidor avsevärt för mig.

Just det här med att ha en pistskida som funkar bra offpist kan bli lite krångligt, men det är beroende på hur pass mycket/hårt du kör offpist.

Det är ju ingen höjdare att ha ett par lagg som är breda som snowboards när man vill carva i stenhård pist.

En annan sak man bör lägga märke till är skidans svängradie.
Jag är barnsligt förtjust i skidor med snäv svängradie, dvs under 16 meter.

En underbar skida som jag varmt kan rekommendera är Dynastar Candide, som tyvärr inte tillverkas längre, men man kan ju hitta begagnat.
1080:n funkar även den till det mesta, men är enligt mig en väldigt tråkig skida.
Den funkar förträffligt i hopp och pist, men saknar den där riktiga känslan.

Ännu en skida jag tycker verkar ruggigt bra är Scott P3 av 2005 års modell.
Den uppfyller mina krav för hur en skida ska vara.

Dock blir nästa inköp ett par Drake Boinay R för mig. :P

Lycka till med skidhandlandet, och jag hoppas du hittar något som passar dig!

// Jonas.

Välja rätt skidor
S.P laggen är riktigt sköna (körde på dessa 2 veckor i hintertux) och skulle passa din vikt bra, (mjuk nos). Men problemet är att du skulle få svårare att få runt dom i luften än med typ Karman eller BC:n.
B2:orna är riktigt schysta i år. åkte en hel del på årets, men man kan inte säga att de är rena TT lagg precis.
Du nämner även PB skidan men där kommer liknade fråga, är den tillräkligt bred? enligt min mening så, nej. den är liknande T:B, en jäkligt bra pist twin ( ävenn om den har bättre offpist egenskaper än T.B).

Om jag var du så skulle jag helt klart testa Karman om du får chansen, jäkligt vridstyv cilket gör att den funkar bra i pist samt att den har jämn flex och ett bra flyt utanför.

Välja rätt skidor
tack för alla svar. JAg tror att jag åker mer som Implosion. Asså mest pist och park och lite offpist. Jag tror nog att mitt val står mellan public_enemy, mad trix och scratch fs/pro teen/kanske BC. MEn som Implosion säger att man itne ska ha för breda om man ska carva i pisten. Så kanske man ska gå på en mer park/pist modell..

MEn när ja e i affären åsså känner jag på scratch fs/pro teen så tycker jag att de är väldans mjuka. Kommer det värkligen att va stabilt om man kör i pisten och trycker på? eller laddar på. Om jag sedan känner åp mad_trix så e de stenhårda i jämförelse, e de bättre då eller? i pist egenskaper m.m..

HMm det är itne lätt att välja rätt skida, det bästa e nog att provköra några olika och skapa sig en uppfattning.

//robin

Välja rätt skidor
Om madtrix för dig är bättre i pisten än fs/pro teen är långt ifrån självklart bara för att de är hårdare... du väger ju än så länge inte mer än 55kg o då är det ju snarare så att madtrix blir för hård. Men som du så lysande uttryckte det själv "att provköra några olika o skapa sig en egen uppfattning" kanske inte är så dumt?

Tillbaka
Topp