Välja skidor

Deest

Ny medlem
Välja skidor
Tjena!
Har lite dilemma över vad jag ska välja för skidor inför i år. Till att börja med är jag 175cm lång, väger 62 kg. Har åkt på Salomon Teeneighty ett tag nu, men dom är gamla och slitna och troligen lite "out of date".
Åker mest i pisten, men tycker att off-pist är roligast. Är alltså beredd att offra lite i vanlig "pist-prestanda" för att få ett par skidor som går bättre i lössnö. Det är väl knappast så svårt att hitta, men för att krångla lite vill jag att skidorna fungar dugligt till lite diverse jibb också.

De alternativ jag har kikat på är Armada El Rey (http://www.armadaskis.com/product/skis/el_rey.php), vilka verkar vara svåra att få tag på i Sverige, och Goodha 181/191 (http://www.goodhaskis.com/), men dom är troligen på tok för långa. Det är i alla fall någonting i denna prisklass jag kan tänka mig, med ett tak på 4500:- för skida och bindning (helst under). Tacksam för tips på bindningar också.

En annan grej jag kan passa på att fråga om är vad alla olika "parametrar" innebär. När bör man ha styv/mjuk skida? När vill man att skidorna ska vara breda, och när ska dom ha mycket/lite carve?

Som på t.ex. Goodha 181 står det; Dimensions: 122/87/122mm. Det är alltså tailbredden/mittbredden/tipbredden? Vad säger det mig? :P

Mycket frågor blir det!

Välja skidor
Mjuka skidor:
+ Lättåkta
+ Lekfulla
+ Bättre flyt i puder gentemot en likadan skida som är styvare

- Oftast sämre stabilitet
- Risk att "trampa igenom"
- Ofta sämre isgrepp

Styva skidor:
+ Stabila
+ Kantgreppet är oftast bättre
+ Tuffare på after skin ;)

- Kräver mer aktiv/starkare/mer teknisk åkning
- Känns lättare "klumpiga"
Tänkte komma på 3 på respektive +/- men men...

Skidans mått (tip/waist/tail) berättar bl.a. skidans radie och bärkraft i löst underlag. En bred skida är mer förlåtande i stökig terräng.

En "rak" skida är i allmänhet mer förlåtande och låter åkaren själv ,i större utsträckning, bestämma svängradien osv i lösare underlag. En skida med mycket sväng (mycket skärning) ingjuder till lekfullare åkning och tightare svängar men hookar lätt i dålig snö och i lösare snö. Splittail har också en tendens att hooka i skräpsnö, fast det är väl inte ens en konstruktion du funderar på då du ska jibba.

Tänker inte ge några förslag om vad du ska köpa för skida, tänker däremot föreslå några riktlinjer.

- Var inte rädd för att välja en lång skida, du tjänar på det överallt förutom i parken men där är inte längd någon större nackdel.

- Välj skidans egenskaper efter vart du helst vill åka och vart du mest kommer åka. Vill du alltså åka puder men mest kommer åka skare så får du helt enkelt kompromissa, en skida som är grym på allt finns inte.

- Var inte heller rädd för breda skidor, en skida runt 87-95 mm skulle jag tro kunna fungerar, plus/minus några mm beroende på vad du prioriterar. Allt upp till 110 mm skulle jag vilja klassa som allround för en offpistskida.

- Hur vill du att skidan ska bete sig? Vill du att den ska gå som ett lok så väljer du en styv och ganska rak skida eller en mjukare/mer skärning för livligare åkegenskaper. Att tänka på är även att mjukare skidor upplevs som mer lättåkta.

- Damskidor är i regel "snällare" än herrmodellerna, de är alltså i princip samma som motsvarande herrmodell fast lite mer lättåkt. Detta pga att tjejer helt enkelt, i regel, inte är lika starka och tunga som killar. Bindningen är i regel också lite frammonterad för att lättare initiera sväng.

- Bindningarna är viktiga, vill du kunna använda trekkers är det bökigt med Ross/lookbindningar. Se till att du väljer en DIN-skala som passar dig och även ger lite utrymme att utvecklas.

Som vanligt har man väl säkert missat något så känn er fria att fylla på.
Ännu mer som vanligt prova olika skidor innan du bestämmer dig, om du har möjligheten.

I denna tråd https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=40179 skrivs det en del matnyttigt som kanske inte direkt går att applicera på dina parametrar men ändå får du ett hum om vad som är vad. Skulle kunna tänka mig att du ligger strax under bredd och längd än vad som diskuteras i den tråden.

Ska själv köra på Goodha 191 som allroundskida i vinter, dock större OP betoning än vad du har.

//Jarlenäs

Senast ändrad:
Välja skidor
Völkl Bridge ersätter Karman och är den i närheten av vad Karman var så är det en grym allround skida...

Karman var en halv fet twintip som var väldigt bra offpist och bra i pist. Jag är ingen jiibers men den skall vara ok att jibba med också dock skall baklänges åkninge vara sådär.

Eftersom en allround skida alltid är en kompromis så gäller det att hitta en skida som har minst smärtande kompromis punkter.

Karmans svagheter

Ingen 110km/h blåsa på skida
Saknar det extra lyftet när pudern är riktigt mjuk
Inte jättebra baklänges

469 Euro inkl frakt och Marker 12 Free bindningar från Conrad.

Dock så finns risken att den är lite hård för dig, eftersom du är så lätt, om du gillar väldigt mjuka skidor

Tex

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp