valla brädan?

valla brädan?
hejsanhejsan!
Köpte en ny snowboard förra året har använt den 3 gånger.
Ska jag valla brädan för denna säsongen?
har mesta dels köra på vanligt pistade backar men lite boxar o så.
tack på förhand!

valla brädan?
Titta under och se om belaget är vitt och det betyder att vallan är borta. Lättast att se på svarta belag då dom först blir matta och senare vita. Kör du på dåligt belag en längre tid så riskerar du att bränna belaget och då måste du lämna in brädan på en planslipning. Priset för slipning av belag, kanter och vaxning ligger på runt 500kr. Har dålig koll på priserna men tror det ligger där någonstans.

Senast ändrad:
valla brädan?
"Kör du på dåligt belag en längre tid så riskerar du att bränna belaget och då måste du lämna in brädan på en planslipning."

Det här är absolut inte sannt! Kör du på dåligt belag på längre tid så blir belaget kanske ännu sämre, så det menar att där finns ännu färre valla. Men då måste du bara valla brädan igen, om du vill. Lämna inte bräda på en planslipning så lätt! Efter planslipningen är det ett satans hårt jobb att valla och valla och valla och valla belaget igen, innan brädan börjar glida lika bra som före planslipningen.

Jag har sysslat med längdskidor ca. 40 år nu, med brädor ca. 25 år.

Mitt svar: du kan valla brädan, om du tänker att du behöver att valla den. Jag känner några äldre gubbar som vallar sina brädor varje vecka. Och jag känner också många yngre killar som jobbar som snowboardinstruktörer, är mycket duktiga åkare, och vallar aldrig sina brädor. Jag vet även några äldre Finska proffs brädåkare som har aldrig vallat sina brädor, aldrig!

P.S. Jag vallar min bråda och alpint skidor ca. en gång om året, och normalt just före Alpresan. Om brädan är väl vallat, den glider litet bättre på torrt kallt snö. Längskidor vallar jag litet oftare.

Senast ändrad:
valla brädan?
Beror mkt på vilken typ av snö du åker på också. Kanonsnö sliter betydligt mer valla än fluffigt puder till exempel. Jag gillar att glida ifrån mina kompisar på flacka partier och slippa sparka mig fram, så jag vallar hyfsat ofta. Åker ca 1-2v mellan varje vallning.

Att aldrig valla sin bräda är inte mina ögon rätt dumt. Det är säkert ok om man bara åker brant, men är man i alperna till exempel så blir det ju ofta transportsträckor. Suger som sagt att fastna där.

valla brädan?
Skyddar vallan belaget av otson, sol, tattare eller vad? PE-plast är slitstarkare än stål, därför användes pe-plast tex. i konstgjorda leder! (Man använder inte paraffin i konstgjorda leder för att skydda dem!)

Herregud, sluta prata allt skit om skid/brädvallning! Belaget inte bränner om ni inte vallar dem, vallningen imte skyddar belaget, etc. Om ni vallar belaget RÄTT, då kan er bräda glida litet bättre. Om ni tävlar, så är det klokaste att valla brädan före varje start. Om ni inte tävlar, så är det inte så viktigt.

Men det är mycket mycket viktigt att putsa belaget regelmässigt.

Senast ändrad:
valla brädan?
KaitsuH sa:
Skyddar vallan belaget av otson, sol, tattare eller vad? PE-plast är slitstarkare än stål, därför användes pe-plast tex. i konstgjorda leder! (Man använder inte paraffin i konstgjorda leder för att skydda dem!)

Herregud, sluta prata allt skit om skid/brädvallning! Belaget inte bränner om ni inte vallar dem, vallningen imte skyddar belaget, etc. Om ni vallar belaget RÄTT, då kan er bräda glida litet bättre. Om ni tävlar, så är det klokaste att valla brädan före varje start. Om ni inte tävlar, så är det inte så viktigt.

Men det är mycket mycket viktigt att putsa belaget regelmässigt.
Glider "lite" bättre? Driver du med oss? Vetefan hur mycket du åker, men vallar du och åker endel borde du veta vilken enorm skillnad det är på ett rätt vallat belag mot felvallat eller inte vallat alls.

valla brädan?
Du resonerar lite konstigt. Visst är belaget hårt, precis som att delarna i en motor är hårdare än oljan som skyddar dem. Om du åker utan att lägga på vax kommer belaget (strukturen) att slitas snabbare.

Senast ändrad:
valla brädan?
KaitsuH sa:
jarnebring sa:
Om du åker utan att lägga på vax kommer belaget (strukturen) att slitas snabbare.
Det gör det inte.
Högre friktion sliter så klart mer. Sen om det har någon större betydelse i detta fall är väl en annan sak.
Men det är klart roligare att åka om man har bra glid, och lättare att valla om man gör det regelbundet.

Senast ändrad:
valla brädan?
Du får nog ta och utveckla ditt resonemang ganska betydligt för att framstå som trovärdig. Jag har haft förmånen att språka med med WC-tekniker, både längd och alpint, om vallning och deras åsikt är att det skyddar skidans belag. Det är även min egen erfarenhet. Det är också gängse uppfattning om du gör en enkel googling i ämnet. Jag har barn som tävlar i alpint med 50+ skiddagar, så vi "förbrukar" flera par skidor varje säsong. Belagen "bränns" efter ett tag. Livslängden ökar med idoget valla-arbete. Prestandaskillnaden däremot är helt egal för de flesta.

valla brädan?
Lättare att valla! Hur är det lättare?

Jag måste nog säga, att jag har vallat också tävlinglängdskidor ca. 30 år. Och jag vallar visst skidor och brädor ännu, när det bara behövs. Jag orkar inte valla, om det inte behövs! För Cristian Laurila kan jag rekommendera: http://www.vauhti.fi/fi/tuotteet/:action/viewitem/main_category/76/search_category/76/productid/262

Jag har åkt längskidor ca. 4 veckor nu (sedan slutet av Oktober) på en bana gjort av konst snö. För snön är mycket smutsig, är det ingen mening att valla skidor. Vallan tar mycket mer smuts och allt skit än ovallat belag. Mycket viktigare är putsa belaget efter varje träning, och den där clean&glide funkar mycket mycket väl! Och samma sak när man åker på vårtiden.(ta allt valla bort av belaget!)

Cristian, inte orkar jag åka/köra så hemskt mycket nuförtiden. Ca. 500-700 km med längdskidor, 3-4 veckor på Alperna med bräda eller skidor och några veckosluten här på lilla hemmabackar. (på jullovet först 5 dagar i Gressoney, sen 5 dagar i Chamonix, på sportlovet kanske en vecka i St.Anton, på påsklovet til Lyngen, var redan en vecka i Hintertux på höstlovet)

Senast ändrad:
valla brädan?
Valla är ett jädra slit om man åker mycket. Jag har spenderat åtskilliga timmar i garaget redan.
Här har du min säsong (låter som ett TV-program) KaitsuH:
Har varit på snö till och från sedan mitten av oktober (13 dagar än så länge) på glaciär i alperna och senaste helgerna i fjällen. Kommer bli ca 10-12 till innan jul. Sedan långhelg i Trysil Renncamp jul/nyår, därefter 4d speedcamp i mitten av januari med tävlingar. När vi får snö; 3 kvällar/vecka på lokala kullen. Sportlov och påsklov i alperna. Däremellan tävlingar de flesta helger och förmodligen ytterligare en eller två helger träningscamp (beroende på tävlingsfria helger). Om jag inte vallade skulle skidornas belag inte må bra.

Edit: Inte min säsong per se, utan "mina skidors". Fast jag är med på en hel del förstås.

Senast ändrad:
valla brädan?
Det luktar allt lite konspiration här!

Är valla bara ett påfund av en ond hemlig organisation som vars enda syfte är att sno tid och pengar av stackars snöfantaster... Måste bli årtiondets skandal inom skidvärlden!

Måhända påhejjas användningen av astmamedicin av samma organisation endast för att skingra misstankarna om deras egna smutsiga business...:rolleyes:

valla brädan?
KaitsuH sa:
http://miun.diva-portal.org/smash/get/diva2:319312/FULLTEXT01.pdf

Också TOKO har gjort en kommersiell forskning, men kan inte hitta den nu.
Det är exakt samma person och dokument jag refererade till tidigare från LTH (skumt att det förekommer från olika högskolor?). Det finns en rad brister i resonemangen och hur testerna har genomförts. Short story: dokumentet har avfärdats för flera år sedan*. Han som ligger bakom sålde tydligen någon slags struktur-skrapor som ett alternativ till traditionell vaxning. Funkade inte på alpinbt dock pga stålkanterna. Kalla mig old-school. Jag vaxar.

Edit: den har diskuterats till döds i trådar med tre-siffrigt sidantal i de större internationella forumen för länge sedan. Kontentan är ensidig. Ingen tror på den.

Senast ändrad:
valla brädan?
"den har diskuterats till döds i trådar med tre-siffrigt sidantal i de större internationella forumen"

OK. Så kan det absolut inte vara sannt...

valla brädan?
Inte enligt de som jobbar på WC med skid-service. Du får givetvis tro på vad du vill. Jag tror på det jag själv upplever och tar intryck av och lyssnar på de som arbetar professionellt med racing.

valla brädan?
Att valla ger förstås fördelar i form av glid på transporter och liknande. Kan även vara bra för de som vill ha bra med fart i parken och åka allmänt skitfort. Om man har rätt valla för rätt snö dvs, annars kan det gå väldigt långsamt.

Det viktigaste är ändå att använda en valla utan flour (PFC) för att inte döda alla fiskar och få det man kallar kräfta i kroppen.

Kör hårt :D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp