valla för alpin

frEErider89

Ny medlem
valla för alpin
Jag har en valla som heter SWIX F4 Superglide...det e en flytande valla som man bara smetar ut på skidan jämt och så....är den vallan bra? någon som vet vad man ska ha om man INTE har ett vallajärn...så jag kan inte smälta på valla...vilken e bra då?

valla för alpin
I allmänhet är snabbvallor inte speciellt bra för belagen.
De har en tendens att torka ut belaget och dessutom så håller de sällan mer än ett par åk.

Du ska nog investera i ett vallajärn, eller så kan du köpa ett resestrykjärn utan ångfunktion.

En annan grej du kan göra är att ta en kloss vanlig valla, gnugga mot belaget och sedan ta en kloss med en gammal nylonstrumpa på och gnugga (Det blir lite värme då som smälter in den lite) Det håller inte mer än kanske en halv dag...så det bästa är nog att köpa ett järn.

//Lindgren

valla för alpin
så det finns ingen snabbvall som e bra alltså? hmm...ja då får jag nog investera i ett vallajärn...men vad kostar ett sånt ungefär då??

valla för alpin
Ett resestrykjärn kan du hitta för någon hundralapp...

Har faktiskt aldrig använt ett "riktigt" vallajärn, men min gissning är att de kostar mycket mer.

//Lindgren

valla för alpin
jag använder ett vanligt strykjärn.
Det och en Klövsjöslip och de närmast kommande skiddagarna är räddade...

valla för alpin
Vad e det för skillnad på ett valla järn och ett vanligt utan ångfunktion?
Kan man bränna vallan så den tappar lite "funktion"?
Har ett GAMMALT järn och det är helt slätt under och vad jag förståt så är valla järn nått liknande?!

/Daniel

valla för alpin
rent funktionsmässigt så är de ingen skillnad på ett vanligt strykjärn utan ångfunktion och ett vallastrykjärn. jag har ett vanligt strykjärn, funkar asbra. att sen vallastrykjärn är dyrare gör ju inte saken bättre heller....

men jag rekommenderar starkt att du köper ett strykjärn o värmer in vallan, bättre för belaget och de håller mkt bätte..

valla för alpin
Jag håller med ArcTracer här. F4-pastan tycker jag ger ett suveränt glid i ett väldigt stort temperaturområde och arbetsinsatsen vid appliceringen är inte speciellt stor. Det blir dock väldigt dyrt om man ska hålla skidorna fräscha med snabbvalla. Det är väl inte pastan i sig som torkar ut belaget, utan det faktum att den försvinner så fort att man åker på helt ovallat belag efter nån dag.

Rent kostnadsmässigt finns det inga argument för att inte äga ett vallajärn. Ett gammalt strykjärn hittar man gratis i sommarstugan eller så köper man ett i en lumpbod för tjugo spänn. Det enda kravet är att termostaten fungerar hyffsat.

Temperaturen som krävs vid vallning är inte speciellt hög. Kolla in rätt temperaturinställning genom att dra på fullt på järnet. Håll sedan vallan mot järnet redan när det är kallt tills dess att vallan smälter. Ta bort vallaklumpen och vänta tills att vallan börjar ryka. Då skruvar man snabbt ner termostaten och noterar var termostaten "klickar". Sätt ett märke några mm UNDER detta läge och du har hittat rätt inställning.

Köp sedan valla i lösvikt från en skidverkstad. Runt en hundring per kg brukar det kosta. Ett kg räcker väldigt länge och man kan valla till en låg kostnad. Vanligtvis innehåller butiksförpackningar mellan 60 och 100 gram och de är mkt, mkt dyrare per kg.

Tillbaka
Topp