Valla och slipa

Zeb_Macahan

Ny medlem
Valla och slipa
Är det någon som har en aning om vad vallning och slipning av slalomskidor kostar i Tandådalen/Hundfjället? Här nere i södra Europa kostar det hejdlöst mycket pengar. 300:-!!

/Johann

Valla och slipa
kostar det med en traditionell kantslip,planslip och vallning. Så det lönar sig knappast att åka dit för att slipa skidorna. Skit* sätter priserna!

That´s all kids! / MM

Valla och slipa
ok. han frågar vad det kostar, inte om ni tycker att han skall göra det själv..

Kan tyvär inte hjälpa dig, bor inte i tandådalen.
Men jag håller med dig att det är ganska dyrt med 300 riksdaler, men man får ju tillbaka en riktigt bra skida.

ha d.

Valla och slipa
Härligt med dessa präktiga viktigpettrar som huserar på detta forum.

"ok. han frågar vad det kostar, inte om ni tycker att han skall göra det själv.." Duh.

"Kan tyvär inte hjälpa dig, bor inte i tandådalen.
Men jag håller med dig om att det är ganska dyrt med 300 riksdaler, men man får ju tillbaka en riktigt bra skida." Det var ju otroligt jävla konstruktivt.

/Mange

Valla och slipa
tur att man kan göra det på sitt jobb då=)

jag tycker inte att 300kr är så farligt, men om du åker riktigt mkt så är det bara att investera i egna prylar..
det ska jag göra så slipper man släpa med sig grejerna till jobbet hela tiden..

mvh/daniel

Valla och slipa
Som nån så riktigt påpekar kan man lika gärna göra jobbet själv.

En filhållare med 88 eller 89 graders vinkel, en bra enkelgradig fil, en stålsickel, en isskrapa i plast, och en vallaborste, och valla förståss. Exempelvis Swix CH serie duger mycket bra för oss amatörer, totalt 300-500:-, men då har du prylar för många prepareringar. Ett gammalt strykjärn och 2 st enkla skruvstycken från t ex OBS, och kompletterar paketet.
Jag har för mig att Swix har ett instruktionshäfte som finns att få hos handlarna, mycket instruktivt faktiskt.

Åker man mycket, och speciellt på konstsnö så kan det vara på sin plats med en liten service efter varje åktillfälle faktiskt. Dra av råeggarna från kanterna, eventuellt valla in belaget om det börjar bli "vitt" och uttorkat.

Finliret tar vi sen nångång. Jätteämne det här om man så vill!

/A

Tillbaka
Topp