Valla skidor

Valla skidor
AndersAxdal sa:
nej man behöver inte valla skidor som är nya, dom är fabriks vallade, de skadar inte men är helt onödigt :P
Nja, det är inte hela sanningen heller. För det första skiljer det grymt mycket mellan olika märken hur bra vallade de är från fabrik. Om vi jämför farsans Skilogic och mina Völkl så var det en ENORM skillnad! Völklskidorna var fina med en ok vallning medans skilogikskidorna var rent horribla. De fick t.o.m. åka en vända i slipen innan de fick valla.

För det andra är det så kallad maskinvalla på skidorna från fabrik och den kan inte förväntas hålla speciellt länge. Så om jag var du så skulle jag slänga på en skvätt valla, enligt guiden ovan om du gör det själv.

//Teo

Valla skidor
Klart du kan valla skidorna om du känner för det, för länge sedan så fick man veta när man köpte nya skidor att man var tvungen att valla skidorna flera gånger innan man åkte på dem, annars så skulle man förstöra belaget. Riktigt så illa är det inte, men däremot så finns det ingen superdupervalla som gör att den vet exakt hur och när du skall åka med dina skidor. Så valla på lite innan du sticker ut med anpassad valla så går skidorna lite bättre.

Jag tyckte nog att videon som det länkas till inte är allt för bra, valla som de gör och sickla likadant, men strunta i att göra det flera gånger, det räcker med en vallning, om du inte gillar att skrapa valla från belaget, gör du det så kan du hålla på tills du är less, det blir ingen skillnad. Men kom ihåg att borsta ur belagen ordentligt, det gör skillnad.

Som sagt, tycker du det är kul att valla, valla på, tycker du det inte är allt för kul, så gör det om du behöver det, och gillar du verkligen inte att valla, så strunta i det helt, det funkar rätt bra det med. Det värsta som kan hända är att du måste lämna in skidorna på skidslip.

Snödjup

Tillbaka
Topp