Valla stigudar- dåligt glid

stebo

Medlem
Tjena alla topptursdiggare,

Mina Black Diamond glidelite är allt annat än glidelite. Skidan suger fast direkt utan glidfas överhuvudtaget. Använt dom 4-5 dagar utan att förbättras.

Greppet är ju såklart galet bra… men skulle vilja få bättre glid. Går det att åtgärda eller är det hudar från Pomoca som gäller?
Har även sett produkter med flourvalla som kan strykas på, har någon provat det? (Typ Pomoca glidelite https://alpingaraget.se/utrustning/tillbehor/toppturstillbehor/pomoca-glide-tape-110-mm)

Det finns ”stighudsvalla” men jag har bara använt den för att minska risken för blöta hudar och efterföljande påfrysning/isbildning. Min erfarenhet är att hudar av 100 % mohair glider avsevärt bättre är nylon eller mixhudar, men såklart surt att behöva köpa helt nya. Dessutom brukar 100% mohair både vara rejält dyrare och lite svårare att hitta.
Jag köpte en kloss med ”stighudsvalla” hos tysken men helt ärligt så ser den ut och känns som vanlig valla…..
IMG_2709.jpeg

Jag har använt både sprayvalla och vanlig skidvalla som jag värmt in.
Sprayvalla enkelt men håller inte så länge
Vanlig skidvalla håller betydligt bättre.

Det finns minst en tråd tidigare om det

Det går utmärkt att valla stighudarna, men jag skulle tro att störst effekt har det dock i förhållanden med blöt snö vilket då bidrar till att hudarna inte suger åt sig lika mycket fukt. Upplever du generellt dåligt glid så har du antagligen hudar med för mycket nylonblandning eller t o m 100% nylon. Ju mer % mohair desto bättre glid allmänt sett 👍

Vist hjälper det mot fukt men jag upplevde det som att det blev en stor förbättring på glidet.
Faktiskt mkt mer på hudarna än vad jag har upplevt på vallade eller ovallade skidor.
Så prova, ser inte att du kan förlora något på det
Och Mohair har erkänt bättre glid och livslängd

Vist hjälper det mot fukt men jag upplevde det som att det blev en stor förbättring på glidet.
Faktiskt mkt mer på hudarna än vad jag har upplevt på vallade eller ovallade skidor.
Så prova, ser inte att du kan förlora något på det
Och Mohair har erkänt bättre glid och livslängd
Men sämre livslängd va, än nylon alltså?

@Bultfeber Nylon, mix och mohair i den ordningen när det gäller både glid och hållbarhet.
Det är därför mix är den vanligaste hudtypern.
Nya hudar är inget kul, för bra fäste och för dåligt glid. Gamla inslitna ska det vara.
Jag snodde ett par gamla från hustrun och skar ner till mina nya Backland 85.
Så fick hon ett par nya, skvallra inte nu! Hon har så bra kondis ändå, till skillnad från vissa andra!
Jag brukar åka Tottliften med nya för att slita in dom.
Inte för att jag gör så men vill man ha glid på dom: dra med en högflourkloss på huden sen ett snabbt drag med varmt vallajärn. Se där, vilket glid (har jag hört)😉

Tillbaka
Topp