Valla + Underhåll???

freeride_nu

Aktiv medlem
Valla + Underhåll???
Vad och Hur skall jag göra för att underhålla, få ett maxat grepp samt ett bra glid på mina skidor??? Vill göra själv!

Vilka verktyg behövs? Hur laga repor i belag? Hur ofta valla/slipa? Hur? Vilken valla? Går det med vanlig längdvalla? mmmmmm Finns det någon site där allt detta står?

Valla + Underhåll???
Köp en vinkelslip, en blästermaskin och en tunna tjära.

1. Kör med vinkelslipen på stålkanterna i cirka fem minuter.

2. Smeta på ett tjockt lager tjära på belagen (10-15 cm tjockt)

3. Låt torka ett dygn i bastun

4. Starta blästringen och damma på så att tjäran blir jämnt formad.

5. Putsa med svinto.

6. Vòila - Du är nu kung i backen!

Ingemar

Valla + Underhåll???
Lagar repor och hål i belaget gör man genom att smälta belag som man droppar ner i repan. (Belag kan man köpa i form av små stavar.)
När det gäller vallan så är smältvalla ett måste; smält å stryk på med hjälp av ett vallajärn (eller ett gammalt strykjärn) När vallan kallnat så sicklar man bort överflödet.
Kanterna slipar man med en kantfil.
Hur ofta man behöver göra det beror på förhållandena: Är det hårt och isigt i backen får man göra det lite oftare.

Valla + Underhåll???
Som det stod tidigare är vallningen en vetenskap. Vid mildare väder skall flour halten vara högre. Innan säsongen eller efter en stenslpi skall du valla skidorna flera ggr. Mellan varje gång skall du sikla. Jobbigt ja men du får sedan ett mättat belag. Jag vallar efter varje dag så att belaget inte torkar ut men det är hur pass mkt tid du vill lägga ner. Kanter: Börja säsongen med att lämna in skidorna där kan du få en vinkel på kanten. 88-89 grader är att rekomendera. Köp sedan en enkel gradigfil+ en fil hållare med samma grad som kanten. på filen drar du ett varv frystejp per grad( om du har 88 skall du ha 2varv). lägg sedan filen på belaget. tejpen i mitten och resten av filen på kanten. dra sakta men i jämn fart och uppifrån och ner. Sedan tar du hållaren och drar filen fast på den vertikala delan av kanten. Slutligen känn om det har blivit ngn grad med tummnageln. En grad tas ltt bort med ett bryne. Sedan drar du ut och slickar manchester.

Tillbaka
Topp