valla, var att köpa?

arborlover

Ny medlem
valla, var att köpa?
ok, så hittils kört på swix CH 8 valla som grund och sedan CH 6-7 som skydd/andralager.

men det är dyyyyyyyyyyyrt. 60g klossen räcker ju inte långt på en bräda direkt, inte om den är 160+ lång 25,5+bred som mina är ivf.

så är ute efter ett par rejäla klumpar för ett grymt pris. hört folk snacka om att köpa flera kg's klumpar för 300kr hos skidaffärer. var hittar man sånt?

jag vet inte, andra tips, något jag missat/inte tänkt på osv?

valla, var att köpa?
Förut kunde man göra det, men nu använder nästa alla affärer (där man kan lämna in skidor/bräda för vallning) pellets och dom är lite körigare att använda.

Brukar köra denna som mättning, https://www.skidsport.nu/sv/articles/1541/valla

och sedan vallfritt glidlager (dvs beroende på temp osv.. fast oftast grön Vauhti funkar för allt ;-))

valla, var att köpa?
Hur mycket valla lägger du på egentligen?
Ett vanligt SWIX-pack antar jag att du menar med 60g? Det räcker till två-tre omgångar för mig...
(Custom ´58)
Brukar dock köra CH7/CH8 som botten och borsta ur som f-n å sen toppar med LF6/LF7.
Har dock inte märkt nåt större skillnad i glid men tycker LF sitter bättre.

Klossarna du köper i 1/2 eller 1 kg är ofta lättjobbade men sitter sämre.

Lycka till! ;)

valla, var att köpa?
Kavasa sa:
Hur mycket valla lägger du på egentligen?
Ett vanligt SWIX-pack antar jag att du menar med 60g? Det räcker till två-tre omgångar för mig...
(Custom ´58)
Brukar dock köra CH7/CH8 som botten och borsta ur som f-n å sen toppar med LF6/LF7.
Har dock inte märkt nåt större skillnad i glid men tycker LF sitter bättre.

Klossarna du köper i 1/2 eller 1 kg är ofta lättjobbade men sitter sämre.

Lycka till! ;)
japp det är de packen, är väl "3" klumpar/delar som den är delad i. blir väl 1 klump/vallning. ca 100kr/pack två lager ger 100kr+100kr== 200kr / 3 = ca 60-70kr/vallning. då känns det mer värt att lämna in brädan för 100kr/vallning istället så slipper man slösa tid också.

men borde verkligen gå att få ner priset åtminstone till hälften per vallning om inte 1/3 om man kan köpa bättre volymer.

SWIX har funkat helt ok, men frågan är ifall det _Verkligen_ är så stor skillnad, i synnerhet i svensk torr/konst/kall-snö där vallan skrapas av snabbt oavsett.

har hittils undvikit fluorvalla för att slippa sniffa på det.

valla, var att köpa?
CustomX sa:
Förut kunde man göra det, men nu använder nästa alla affärer (där man kan lämna in skidor/bräda för vallning) pellets och dom är lite körigare att använda.

Brukar köra denna som mättning, https://www.skidsport.nu/sv/articles/1541/valla

och sedan vallfritt glidlager (dvs beroende på temp osv.. fast oftast grön Vauhti funkar för allt ;-))
just nu är alternativen samt priserna typ:

S3 Hydro Carbon Set 120 g för 12Euro, vilket blir mindre än 1kr/gram, tom billigare än den du länkade till eller också Swix 4st 180gram klumpar för 550kr.

valla, var att köpa?
jag kör med samma som herrgard, de brukar kosta runt 300kr för 1kg valla. Vet inte vart du bor men om du är från sthlm kan jag tipsa att de brukar finnas hos t.ex alpingaraget och alevalds.

när vi väl är inne på att snacka valla så kan jag tipsa om att borstning gör sjuk skillnad! =)

valla, var att köpa?
Flygnord sa:
jag kör med samma som herrgard, de brukar kosta runt 300kr för 1kg valla. Vet inte vart du bor men om du är från sthlm kan jag tipsa att de brukar finnas hos t.ex alpingaraget och alevalds.

när vi väl är inne på att snacka valla så kan jag tipsa om att borstning gör sjuk skillnad! =)
bor i västerås, kollat runt lite men aldrig sett så mycke annat än swix hos intersport/stadium osv. men ska kolla noggrannare och fråga runt lite.

det är just borstningen jag kommer fuska med om jag endast kör på en enda valla :D

kör jag på en valla och om den sugit i sig den bra så brukar jag bara ta bort vallan från kanterna och närområden men låta den ligga i mitten och bara åka av den.

sen så använder jag mest vallan tillför att skydda belaget snarare än att glida snabbare, har redan bättre glid än alla andra i gänget och åker ifrån alla skidåkare med min arbor a-frame oavsett valla/väderlek/snö ändå. hade man tävlat hade det varit andra puckar antar jag.

valla, var att köpa?
IngemarH79 sa:
www.Skistart.com har ALLT vad gäller valla och 29kr i frakt
thnx

var ute och gled med universal swixvalla (märkt -3 till -20) som jag hittade och osicklat idag i +3-5 grader och grymt bättre glid än bara torra brädor på samma underlag. brädan ser ok sicklad ut just nu.

uppskattar alla tips, men just nu bara väldigt nöjd som det är med att bara valla ofta istället för att köra på halvtorra brädor hela tiden.

men ska försöka köpa massa olika i mindre förpackningar bara för att experimentera också.

valla, var att köpa?
Bumpar denna lite
Efter ett antal år med röd valla + bwlf börjar de bli jävligt dyrt med ett ständigt växade kåger av skidor och brädor.

Beställt ett block Skigo violett nu istället, ni som kör med denna, mättar ni belaget med nån varmare valla eller kör ni bara denna? (i år får sommarvallan mätta men för framtida bruk)

valla, var att köpa?
Som gammal längdåkare så har jag bra koll på vallning.
Jag tycker att alpinister fuskar lite mycket och inte har så bra koll på vad man ska ha på skidorna för att det ska hålla .
Mitt råd i början av säsongen.
lägg 2 lager med en varm valla ungefär som som denna

Sedan lägger ni ett lager Grafit vilket är grymt när man ska grunda skidorna.

Upprepa gärna stegen mellan 2-3ggr för bästa resultat under hela säsongen, sickla och borsta rejält mellan varje lager ju fler lagger desto "mättare" blir belaget.

Efter det är basen lagd då kan man beroende på budget välja fler alternativ för toppning, då alpinister har hög fart och snön sliter hårt så rekomenderar jag hårda vallor som topp, denna Billiga eller den lite mer lyxiga

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp