Valla

Ullin

Ny medlem
Valla
hej jag har nydligen köpt en snowboard för medel åkare och uppåt.... den är en head bräda med head p3 bindningar...och jag undrar hur viktigt det är med valla har hört av en expert att man borde valla minns 1 gång i veckan för annars förstörs ytlagret...och undrar om brädan håller bra endå om man inte vallar...

Valla
nej! vallan skyddar ditt belag, om du inte valler sliter du d snabbare, men d är ju inte direkt veckor eller dagar utan under längre tid, men dock så mår belaget bra av att vallas, dessutom så får du ju ett mkt bättre glid när den är vallad. men om d behövs vallas en gång i veckan beror mkt på slitaget och vilken typ av snö det åka på.

jag personligen vallar varannan/var tredje dag när jag åker. och när man vallar så kan mna ju lika gärna slipa kantern för att alltid ha en fräsch och bra bräda/skida att åka på, det ger större njutning.

Men lär dig valla själv, om mna lämnar in den så blir d ju svindyrt..

Valla
ja köp universalvalla, den brukar vara lite billigare o tål d mesta 0 - -20 eller så.. om du har ngn skidaffär som har valla maskin så kanske du kan få ett skysst pris på ett sånt valla block, det räcker LÄNGE!.. gå in o fråga.. skadar aldrig!..

Valla
Så länge du ids åka på den! Det är en hel vetenskap om vallning. Så enklast är det om du går till en sportaffär och hör efter vad du behöver.

Tillbaka
Topp