Vallahjälp

drakstryparen

Ny medlem
Vallahjälp
Jag har precis börjat hasa snowboard och nyligen köpt en egen.

Hur gör man när man vallar ?
Samtidigt som jag köpte brädan köpte jag en sickel och valla för 3 olika temperaturer.

Ska man smälta vallan mot ett styrkjärn över brädan och smeta ut det med sickeln, eller ska man smälta vallan och stryka ut det med det varma strykjärnet ? ska man torka av den överflödiga vallan med sickeln eller hur ska man göra ??

Vore evigt tacksam den som ville ta sig tid att skriva en steg för steg beskrivning till en som precis har upptäckt hur jä..a kul det är att åka snowboard.

Tack ni som vill förklara.

Ps. jag har aldrig åkt skidor förut heller så jag har ingen erfarenhet av vallning överhuvudtaget.

Vallahjälp
Jag kör först med en grundvalla sen väljer jag en hårdare valla för bättre glid.

smält vallan mot strykjärnet så att det droppar ut över brädan, stryk ut med strykjärnet.

du ska givetvis inte värma mer än nödvändigt, då detta kan skada belaget. Smält ut det över brädan och när det stelnat igen börjar du bearbeta ytan med sickeln.

Här är det lätt att man börjar ta i för mycket, vilket verkligen inte behövs.
Killarna i Mora satsar på att dra flera gånger med mindre kraft än tvärtom.

Sen det där med sickeln, antar att du köpte en metall?
De biter bra men jag föredrar plastsickel, vilket även du borde göra när du ska valla brädan. spelar inte så stor roll.

När jag vallar mina längdskidor så brukar jag upprepa dessa moment 3 ggr med varje valla. Därefter tar man fram borsten och avslutar jobbet.

Sammanfattning:
1. Droppa ut.
Smält till en jämn yta.
Sickla.
2. upprepa ovanstående vid behov.
3. När du är nöjd med ytan, borsta.

Det är inte så svårt bara man et hur man gör...

Vallahjälp
Tack för rådet, det var en plastsickel som jag köpte. Man ska alltså använda strykjärnet på brädan, hade ingen aning om det, har jag fattat det rätt att man ska låta vallan torka in litegrann i brädan innan man sicklar av det öveflödiga ?

Vallahjälp
Hur hårt o mycket ska man borsta egentligen? Han i butiken där jag köpte mina vallagrejer sa att jag skulle borsta borsta borsta tills jag spyr o sen borsta lite till... Stämmer det? Blir det nån valla kvar då överhuvudtaget?

Mvh J

Vallahjälp
hjhhahaha, spy itne på brädan bara, eller det kasnke funkar bra som valla?

jag tänker köpa vallningsprylar om nån dag, vad rekommenderar ni?? och vilken typ av borste ska man köpa?

peace

Vallahjälp
nylon borste duger bra, en mässingsbortse är lite overkill här...

Och använd inte ett ångstrykjärn, det ska va ett gammalt utan ånghål om ni har ett sådant..

Men vallajärn är bäst då man kan reglera temperaturen efter tycke, på strykjärn står det ju bara bomull mm...

mvh/daniel

Vallahjälp
Jag hittade ett litet resestrykjärn; Helt perfekt! Inga hål ett reglage att ändra värmen på.

Kan man borsta FÖR mycket? Jag borstade som bara den=)

Vallahjälp
tror inte det, men sluta borsta när ytan ser bra ut på belaget.. Sen äre bara att putsa upp den me fibertex lr nåt sånt...

Jag bortsar inte så mkt, utan mest för att få en fin yta och få bort överflödig valla..

Vallahjälp
En liten fråga, kan man använda nån sorts annan borste än en "specialare" typ potatisborste eller nått...?
eller funkar det med nylonstrumpa...? vet inte vad jag fått detta ifrån men hörde de nånstans....
tack..ar.

Vallahjälp
jag skulle nog hellre satsa påe n riktig borste än en scotch-brite, men det är ju bara jag...

Känns som att den är lite för mkt slipsvamp över scotch-brite.. Tror nog att den skadar belaget mer än den gör nytta..

Fredriken: du kan nog använda en potatisborste, men jag tror att du måste klippa av håren på borsten så att dem blir lite kortare...

mvh/daniel

Vallahjälp
Hej,
Borsta 20 tag fram och tillbaka (så det blir väl 40 tag om du täcker hela brädan).

Borsta efter sickling: jag skulle satsa på en riktig vallaborste. Swix har en vit nylonborste som är kanon, du borde hitta den i sportaffärerna. Tvättsvamp med grön yta slipar bort för mycket, den kan du kanske använda om du vill putsa till belaget innan du vallar (jag skulle dock inte göra det). Tvättsvamp med vit yta innehåller inget slipande medel och borde vara bättre (har dock inte testat). Själv använder jag Swix fibertex (vit)innan vallning (sällan dock).

Resestrykjärn duger för mej eftersom den går att ställa in på 110 volt när jag far över till usa/kanada.

Hepp

Vallahjälp
ingen anning tyvärr..har haft min bräda i 2år o har ALDRIG vallat den..den glider inte så bra nu, men den funkar så:P

Vallahjälp
Hej "ranton" och alla andra!

Det går väl att åka utan att valla men det finns ytterligare en aspekt som ingen tagit upp. Bra instuktioner i övrigt "Dunder".
Men när man vallar brädan/skidorna så blir de inte bara snabbare utan även styvare/hårdare. Vallan kryper ner i alla små hål i belaget och fyller ut dem, därav styvnar brädan.

Tänkte jag skulle lägga till det/David

Out

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp